Cecilietg Skrevet 9. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2013 Takk! Kanskje vi skal prøve en liten tur om kvelden i morgen for å se. Nå kom han igjen fra fjellet for en time siden å ligger rett ut. Får prøve å ha han løs i helgen, kan kanskje bli litt styr i starten? Så tror vi tester det når vi ikke skal på jobb dagen etter Lenke til kommentar
mushi Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Blir nok litt styr, men ha buret der med døren åpen, så kan han sove der hvis han vil Er bare å overse, overse, overse. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Tviler på, om dette har med dressur å gjøre. Men det skader ikke å ha god dressur, spessielt i en jaktund. Tror dette går mer på uheldige/dårlige vaner/rutiner. Men du har fått et godt råd over her, som du først bør prøve ut. Og så kan du jo prate med dine foreldre, de har kanskje mer erfaring. Vær også klar over, at en ung jakthund trenger noe mer enn bare lufting, dette er ingen "sofahund". Har selv aldri hatt dette problemet, men så har jeg hatt med dyr å gjøre hele livet og hunder det meste av det, ca 45 år med hunder. Nå har jeg bare en hund, den er 10 år og har ALDRI tisset inne. Ikke engang i hvalpeperioden! 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Sjeldent tilfelle at den aldri har tisset inne. 'Vanligvis' er vel valpen 8 uker når man får den i hus og da har de fleste ikke lært det ennå. (kommer jo litt an på hvordan oppdretter gjør det også) Har selv hatt 2 hunder (eid selv) og der jeg har hatt valpetiden med de. Noen få turer ut på natt, men få, så har vært heldig.(for dette varierer fra rase til rase og individ til individ) På dagtid fulgt de som en ravn og løftet de opp når de skal til å gjøre fra seg. Ut til samme plass hver gang. Hver gang de har tisset da, så har jeg sagt "tisse" når de akkurat har begynt å tisse - å forsterket med ros av og til. Så de lærte raskt å tisse på kommando. Så etter en tur, så var det bort til plassen, kommandoen "tisse" og de presset ut siste skvetten. (natt turene ut ble kun ut, tiss og inn - fullstendig oversett iom at tissing på natt ikke skal forsterkes - det er ikke noe man vil ha) Uhell inne ble oversett totalt og bare vasket opp uten styr. Valpen holdt på med andre ting imens. Tror det var 6 uhell elns totalt på begge og de var husrein på 10-14 dager. 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Sjeldent tilfelle at den aldri har tisset inne. 'Vanligvis' er vel valpen 8 uker når man får den i hus og da har de fleste ikke lært det ennå. (kommer jo litt an på hvordan oppdretter gjør det også) Har selv hatt 2 hunder (eid selv) og der jeg har hatt valpetiden med de. Noen få turer ut på natt, men få, så har vært heldig.(for dette varierer fra rase til rase og individ til individ) På dagtid fulgt de som en ravn og løftet de opp når de skal til å gjøre fra seg. Ut til samme plass hver gang. Hver gang de har tisset da, så har jeg sagt "tisse" når de akkurat har begynt å tisse - å forsterket med ros av og til. Så de lærte raskt å tisse på kommando. Så etter en tur, så var det bort til plassen, kommandoen "tisse" og de presset ut siste skvetten. (natt turene ut ble kun ut, tiss og inn - fullstendig oversett iom at tissing på natt ikke skal forsterkes - det er ikke noe man vil ha) Uhell inne ble oversett totalt og bare vasket opp uten styr. Valpen holdt på med andre ting imens. Tror det var 6 uhell elns totalt på begge og de var husrein på 10-14 dager. Ja det er sjeldent, her skal nok oppdretter ha noe av æren. Hunden har hatt "oppkast" inne (i voksen alder), men så langt aldri verken tisset, eller bersjet inne! Forvener noe "lekasje" etterhvert, de siste årene. Ellers skriver du mye bra og har gitt gode råd. Men kan forklare noe bedre, for denne hunden har vært spessiell og alt har klaffet. Jeg mente ikke, at folk kan ikke forvente valper, som ikke tisser inne i begynnelsen. Selv ikke vi som vet når og hvordan vi skal følge opp kan forvente det. Men jeg planlegger nøye, før jeg bestller en valp. Slikt som tidpunkt, ferie (tett oppfølging) og metode, o.l. Jeg mottar valper på sommeren, og har enten fellesferie, eller har fått ferie for tettere oppfølging. Slik var det også med denne hunden. Jeg hentet den på Gardemoen 8 uker gammel (på dagen) Det var sommer og hjemme lot jeg utgansdøren stå åpen, mens valpen var inne for å gjøre seg kjent. Jeg fulgte hvert skritt og bevegelse. Men første gang den skulle tisse, så gikk den ut selv døren selv og tisset ute, til ros fra meg. God start! Så, var det videre oppfølging. Når en får en valp i hus, må fullt fokus være på valpen og de første dagene er spessielt viktig. Og jeg bruker hundebur (som sove/liggeplass), med åpen dør når jeg er våken. Selv når valpen sover, er jeg (eller andre) i nærheten. På dagtid og kveldstid, er det spessielt viktig når valpen har sovet 1 - 2 timer. Jeg oppholder meg så jeg kan se valpen hele tiden, med dempet radio/tv. Om jeg leser, MÅ jeg også kunne se (fra øyekroken) bevegelse fra valpen. Minste bevegelse i buret, da blir jeg årvåken og viser hvalpen tegn til å stå opp, er jeg der og løfter opp valpen, FØR den har reist seg, eller innen 1 -2 to sekunder og bærer den ut. Er den tissetrengt, KAN tiss komme, før den får reist seg helt opp. Dette gjelder normalt kun de første dagene. Men instenktivt, ønsker heller ikke valper å tisse på liggeplassen. Så det mest vanlige (min erfaring) er, at den går ut av buret og tisser på gulvet i begynnelsen. Når hvalpen drikker eller spiser, må den også ut - med en gang! Og her står det også om sekunder. Det er ingen grunn til å vente til valpen, forsøker å huke seg ned, for å tisse. Drikke og/eller mat - ut med en gang. Når valpen er våken (inne), må en følge valpen med øynene HELE tiden og ikke være lengere unna, enn at en på kort tid kan gripe valpen raskt (men rolig) og bære den ut. Lek med valpen ute, ikke inne! Under lek, kan også tiss komme ganske raskt. Selv når hunden blir større, er det for meg uønskt at den/vi leker inne. Vær mest mulig ute, så er blir det naturlig å tisse ute. Et og annet uhell må en regne med, da en selv kan være ufokusert, eller av annen grunn ikke disp., i alle situasjoner. Men med tett oppfølging, bør det ikke bli mange uhell. Når jeg sover, er døren til buret lukket og jeg legger jeg meg på gulvet (ca en uke, hvis alt går bra), ved siden av hundburet. Valpen tisser nødig i buret og om du ikke våkner når valpen gjør det, så vil den normalt pipe for å komme ut. Enkelte ganger skal den kun ha kontakt og trygghet, men da lukker jeg ikke opp døren. Bare bøyer meg inntill buret og prater rolig til valpen. (Men er en uerfaren, eller usikker, kan en bære hunden ut). Men sover i samme rom som valpen, til den sover HELE natten. Jeg har buret i stuen og anbefaler, at buret skal stå der det er naturlig at det er også når valpen blir større. Jeg har aldri valpen/dyr i senga, eller i annet møblemang. Den kan få ligge på fanget og kose. Også sove der, men ikke de første dagene, da er det buret som gjelder. Gjør noe positivt ut av buret og liggeplassen, så er det en "tryggt sted". Lek og kos med hvalpen, men ikke dulling. Det er en hund, ikke "kosebamse", selv om den er aldri så søt! Og det meste du tillater valpen å gjøre når den er liten, må du ofte også tillate at den gjør som voksen. Så tenk i mellom hva du kan akseptere, av en voksen hund og la det prege dressur. Eks. tenk deg en valp som klarer å hoppe opp på fanget, eller i soffaen, kan være koselig. Men ikke så koselig, når den har vært ute og er møkkete på potene. Men jeg styrer også foring og vanning. Foret står aldri på "gulvet" mer enn tiden det tar å spise opp, eller i 5 min. Forer til faste tider og ikke seint på kvelden! Vannskåla står på gulvet på dag og kveldstid, men ikke de siste 4 timene jeg er våken. Drikke før nattesøvn, er uheldig. Valpen kan drikke det den vil ellers. Jeg bruker også vann (tilmålt) i foret, spessielt det siste kveldsmåltid. Da er det lite behov for ekstra vann. Og tissinga gjøres normalt, før jeg skal sove. Slik kan en unngå mye nattetissing. Så det er sjelden jeg har måttet gå ut, med mine hunder på natterstid. Er en nøye de første dagene, er mye gjort. Men en må jo følge opp, til problemene er løst og gode vaner opprettet. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Gode råd og mye likt på oss ser jeg. Men jeg lar vann være tilgjengelig hele dagen og jeg leker med den inne - på mitt initiativ. Ikke merket noe til tissing da, så det har ikke vært en utfordring - ville endret hvis så skjedde. Vi har også hunden i senga og soffa, men den må spørre om lov først. Men det er klart et valg man må ta selv, på hvordan man vil ha det. Vil vi ikke plutselig at han skal ligge der av en grunn, så er det bare å slutte å gi den lov - verre er det ikke. (for den hopper ikke oppi uten lov, da tusler den bare til senga si - eller buret som står åpent hele tiden på dagtid) - Det var først fra når den selv klarte å hoppe opp han fikk lov - ellers var det buret åpent og senga si. Buret som du sier, trent inn positivt. Tissing var vi også på slik du var og fulgte med, men vi var rett og slett for trege et par ganger - vår skyld, ikke valpen. Henter valp i morgen igjen, så da blir det morsomt og 14 dager med litt 'overvåking'. Blir morsomt å se vår 3 åring og hvordan han reagerer på en bror. Nå er det en rolig og behagelig rase som ikke krever mye, men hadde en mer aktiv rase tidligere og der merket jeg at ro-trening og aktivitetsnivå man legger seg på er noe som er undervurdert. (lærte mye på at jeg brukte ro-trening lite selv). Kjørte på med for mye aktivitet og det er som du sier - en ting som er noe den tar med seg til voksen livet ofte. Da er det bedre å starte litt rolig og heller øke aktiviteten til nivå man vil ha senere - det er mye lettere å hanskes med og få til uten negative konsekvenser. 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Gode råd og mye likt på oss ser jeg. Men jeg lar vann være tilgjengelig hele dagen og jeg leker med den inne - på mitt initiativ. Ikke merket noe til tissing da, så det har ikke vært en utfordring - ville endret hvis så skjedde. Vi har også hunden i senga og soffa, men den må spørre om lov først. Men det er klart et valg man må ta selv, på hvordan man vil ha det. Vil vi ikke plutselig at han skal ligge der av en grunn, så er det bare å slutte å gi den lov - verre er det ikke. (for den hopper ikke oppi uten lov, da tusler den bare til senga si - eller buret som står åpent hele tiden på dagtid) - Det var først fra når den selv klarte å hoppe opp han fikk lov - ellers var det buret åpent og senga si. Buret som du sier, trent inn positivt. Tissing var vi også på slik du var og fulgte med, men vi var rett og slett for trege et par ganger - vår skyld, ikke valpen. Henter valp i morgen igjen, så da blir det morsomt og 14 dager med litt 'overvåking'. Blir morsomt å se vår 3 åring og hvordan han reagerer på en bror. Nå er det en rolig og behagelig rase som ikke krever mye, men hadde en mer aktiv rase tidligere og der merket jeg at ro-trening og aktivitetsnivå man legger seg på er noe som er undervurdert. (lærte mye på at jeg brukte ro-trening lite selv). Kjørte på med for mye aktivitet og det er som du sier - en ting som er noe den tar med seg til voksen livet ofte. Da er det bedre å starte litt rolig og heller øke aktiviteten til nivå man vil ha senere - det er mye lettere å hanskes med og få til uten negative konsekvenser. Ja, vi har ganske lik tankegang og innlæring. Men jeg vil kommentere et par mindere punkter. For det første - jeg har vann tilgjengelig, hele dagen og det meste av kveld. Se tidligere innlegg! Om du/andre vil ha hunder/dyr i senga, er opp til deg/dem. Men det er ikke så enkelt å nekte voksen hund å gå i senga/soffan, hvis den er aleine hjemme og den ikke er innelukket i bur, hvis en har tillatt det på en hvalp. Mine unghunder og voksne (ikke hvalper), har alltid vært løse. Og går ikke i seng/sofa (selv om enkelte, har vært litt utprøvende), når jeg er borte. I begynnelsen sjekker jeg ekstra nøye, legger også ut "feller", som de må berøre, hvis de går opp i møblemanget. Senger er enkle å kontrollere, men sofa/stoler kan være utfordring, avhengig av stofftrekk. En unhund/voksen som har vært ute og blitt møkkete (under poter) og ikke blir vasket hver gang (10 - 20 ganger/dag), kan hvis du ikke følger med hoppe opp i seng/soffa og "møkke" til. Slikt ønkser ikke jeg. Jeg ønsker et praktisk hundehold og hunden trives like godt, uten å få gå i møblementet. Der er det er "snakk om", hva hunden opplever, lærer, utfordringer og at det er god kontakt, når en samhandler med dem, enn "menskelig" tankegang. Ikke gjør dyr til mennesker! Behandle dem, som det de er. Hva er best for en hund og da må en "tenke" som en hund og vite hva deres behov er! For de fleste, så er det vel mest "innehunder" det går i. Og det er mer utfordrende, enn å ha noen hunder som primært er i en hundegård, i sammen med andre. Innehunder strekker grenser og det kan bli et problem for uerfarne eiere, når hundene blir voksne og årene går. Men det er bra, at dere har grenser når dere er hjemme. Men, hva skjer når dere er borte? Tissing og uhell vil skje med alle, men så langt har dere jo taklet det bra. Om du leker med hunder inne, er selvfølgelig også opp til deg. Jeg leker ikke med mine valper, av to grunner. Valper i aktivitet, så går "systemet" raskere og tissing kan komme raskt og du/jeg er fokusert på leiken og dermed for seine til å hindre tissing. Unghunder/voksne hunder i aktivitet, kan kan rive ned og ødelegge mye inventar. Og det er da, min/din feil! Mine mellomstore hunder (Vorsteh), bryr seg lite om et salongbord følger med, hvis de leiker, eller blir "giret". Mye annet kan også gå galt, ved aktivitet inne. Derfor leiker jeg primært ute. Men jeg kan som eks, drive med "rolige" oppgaver, som "apport øvelser" inne. Mine raser, er ofte de som reagerer spontant. Men, dette kan varriere fra individ, til individ. Så gode og vel gjennomtenkte rutiner, er å anbefale. Ro-trening, eller en "avknapp" er fornuftig å trene inn, spessielt på de hvalper/hunder som blir "giret". Så legg opp et opplegg for valpen, før den kommer i hus. Og følg det, så godt det lar seg gjøre. Lykke til med en ny valp! 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Missforstod på punktet på vann - heldigvis Ja, hunden lurer seg i soffa av og til ja, når vi ikke er hjemme/til stedet. Men det var vi klar over kunne skje. Men da er han uansett ren og han ligger kun på plassen sin der - der er det pledd, så har ikke gjort mye om den har vært skitten egentlig. Soverom er døra lukket, så det er ikke utfordring. Alt dette er viktig å tenke gjennom på forhånd - vi ville ha litt kos med vår hund - den er ikke typen som koser så veldig, så den søker til oss når det passer den. Da er det litt koselig å ha den sammen med oss. Noen tror at den stiger på den såkalt rangstigen av slikt, men det er helbom etter mitt syn - her i huset brukes det ikke stige - her er vi en familie. Jeg og mor bestemmer uansett, både over hund og unger. Klare grenser til både hund og barn (å kjerring ) - Men også masse kjærlighet og strukturert hverdag. Funker som fjell. Leking har gått greit uten tissing og uten en eneste ting ødelagt. Legger leking i passe nivå og det er vi som starter og avslutter. (av og til avlutter den selv også) - så det tar ikke av fullstendig. God av knapp og legger seg umiddelbart etter å ha drukket vann. Har alt klar med hva vi skal/ikke skal gjøre. Har opplevd både rolig hund og en svært stresset hund uten AV knapp, så har vært gjennom det før Denne gangen kan det virke som vi får en liten ramp som finner på endel (emil type), men han har en fin AV knapp og virker veldig fin mentalt. (men ting kan jo endre seg) Vi kom vist litt OT, men personlig syns jeg det er delvis innenfor emne iom det er viktige ting i samhandling med hunden/valpen det dreier seg om - få inn rutiner osv 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå