KakeMainn Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Hei, kjøpte nettopp et Sigma 30mm f1.4 EX brukt til mitt Canon 60d. Litt håpløst når det ikke fokuserer skikkelig, slik at alle bilder blir litt "soft" hvis man ikke fokuserer manuelt. Er det noe annet enn å sende det inn til kalibrering (koster 1k+) man kan gjøre for å bedre fokuseringen? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Sjekk hvordan fokus er på forskjellige blendere - objektivet har litt fokus shift - at fokus endrer seg når man blender opp og ned. Lenke til kommentar
Lord Darkness Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Dessverre har jo ikke 60D mikrojustering i huset, så da må det nok inn til justering. Hvis du har norsk kjøpskvittering på den får du nok dette på reklamasjon? //LD Lenke til kommentar
KakeMainn Skrevet 9. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2013 Dessverre har jo ikke 60D mikrojustering i huset, så da må det nok inn til justering. Hvis du har norsk kjøpskvittering på den får du nok dette på reklamasjon? //LD Dessverre så hadde ikke selgeren kvitteringen Må vel bare justere med manuell fokus når jeg bruker de største blenderåpningene da. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 30mm fra sigma har buet fokusplan så det er et krevende objektiv og bruke, objekter på linje vil ikke bli likt fokusert siden fokusplanet er buet. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 På autofokus så lås til senterpunktet ellers vil det fokusere i hytt og pine på f/1,4. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Dette gjelder så godt som all optikk på store blendre, altså større enn f/2.0. Når man lar kameraet velge fokuspunkter vil nesten alltid ett av punktene treffe noe som er nærmere enn det man ønsker i fokus. Vanligvis betyr ikke dette noe, men på f/1.4 er det svært kritisk da fokusdybden er smalere enn 2 cm. Dette gjør at om nesetippen er i fokus så er ikke øynene i fokus, og fotografen må ta langt mer kontroll over fokuseringen selv. Det løses som regel ved å velge kun senterpunktet og sikte på øyeeplet til motivet, da pleier det å treffe. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Det har allerede kommet mange gode forslag på hva om kan være galt, men skal du komme videre må du nesten teste litt selv for å finne ut hva som faktisk er galt - eller ikke virker helt som du forventer. Jeg ville startet med å sjekke om det er fokus shift som skaper problemet. Er det det som er problemet bør jo kameraet fokusere korrekt på største blender. Lenke til kommentar
KakeMainn Skrevet 9. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2013 Det fokuseres bedre når jeg bruke en mindre blenderåpning, men det kan vel også skyldes at det blir større dybdeskarphet? Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Det fokuseres bedre når jeg bruke en mindre blenderåpning, men det kan vel også skyldes at det blir større dybdeskarphet? Ja, mindre blender vil "skjule" små fokusbom. Bommer det alltid på største blender er det noe galt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå