Gå til innhold

Hvordan endrer jeg SMTP instillinger i MAC mail?

Anbefalte innlegg

For det første lurer jeg på hvorfor jeg ikke kan sende utgående fra online.no adressa mi når jeg har macen med å er tilkoblet et annet nettverk en hjemme.. ? Er det noe som kan gjøres med dette?

For det andre lurer jeg på hvordan jeg får tilbake "valg" muligheten der jeg kan velge hvilken utgående jeg vil bruke? Jeg valgte "bruk denne hele tiden" eller noe, å da forsvant valgmuligheten, å jeg finner ikke ut hvor jeg får den tilbake igjen, slik at jeg kan endre utgående server..

Bruker default mailprogram på macbook.

på forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om ikke de som står for epost tjenesten din har satt det opp eller gitt muligheten til det (kan ta betalt) må du endre smpt konto etter hvilket nett du er koblet til.

Siden du bruker online.no antar jeg at du har fra telenor. Da er det ofte slik at smpt som er satt opp med f.eks smtp.online.no kan kun benyttes gjennom internett levert av telenor. Om du tar med maskinen til f.eks en kompis som har en annen ISP må du som regel bytte smtp til det den andre leverandøren benytter for å kunne sende (gjelder ikke for å motta).

Det er to måter å løse dette kjapt på.

1. Om din ISP tilbyr en såkalt "universal" smtp konto som virker nesten overalt kan du oppgradere til dette (der jeg har sett det koster det rundt 50kr i mnd).

2. Gå inn på www.minip.no, da får du den offentlige ip-adressen du sitter på og forhåpentligvis hostname (f.eks telenor, netcom, osv). Da kan du bruke denne informasjonen til å finne hjemmesiden til ISP og der vil de mest sannsynlig ha deres SMTP oppsett.

Når det kommer til å endre SMTP oppsettet på Mac Mail kan du se på denne linken:

http://www.hosting.c...ort-in-mac-mail

Vil legge til en liten ting til, du bruker nå tredjeparts programvare til å håndtere e-posten din, men de fleste som tilbyr e-post tjenester har en web basert tjener (sann som f.eks www.gmail.com). Her trenger du ikke å endre oppsettet for inn og utgående servere.

Endret av cronbach alpha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...