Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har VPN gjennom Private Internet Access. De har et klient program jeg kan installere på maskinen min og logge meg deres VPN. De har også støtte for OpenVPN på en rekke OS. Jeg ser bl.a. at man kan laste OpenVPN programmvare for en rekke klienter. Det jeg lurer på er hva dette egentlig vil si.

Jeg har prøvd å lese litt på hva OpenVPN er for noe. Fra Wikipedia står det f.eks. "OpenVPN er en fri programvare-løsning for å opprette egne Virtual Private Network (VPN)".

Men hvis dette er en egen løsning hva har det da med PIA og deres VPN løsning å gjøre?

Håper noen kan gi meg et godt svar på dette for jeg sliter litt med å finne det ut selv :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en VPN-tekonologi som bruker OpenSSL for kryptering..

Hva bruker du fra PIA i dag? PPTP eller L2TP? OpenVPN er som regel å anbefale mtp hastighet og lite konfigurasjon. Riktignok trengs det en applikasjon for å sette opp tunnelen.

Som sagt laster jeg bare ned et VPN klient program.

post-38028-0-95492300-1368106236_thumb.png

Hva denne benytter seg av vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Dette ser ut som en OpenVPN klient ja. Har bare brukt gratisversjonen som man kan laste ned fra OpenVPN sin website, så jeg har ikke sett "designet" over, men det ser ut som en OpenVPN klient.

Hva det vil si i praksis det er at all trafikk fra deg og ut til Intenett, den kjører via en kryptert tunnel fram til VPN serveren og ut der i fra ut på Internett.

Når du besøker ulike Websider så vil du ikke legge fra deg din egen ip adresse, men der i mot VPN serverens ip adresse.

VPN og OpenVPN kan brukes på en del andre måter også, men dette dvs som beskrevet over er vel den mest vanlige måten når man leier VPN tilkobling hos en leverandør.

(En annen "vanlig" variant er jo når man er ute på reise og en skal koble seg opp mot bedriftens lokalnett. For å få til dette så bør en kjøre en VPN server selv. Man kan få kjøpt ganske billig hardware som kan fungere som vpn server.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Dette ser ut som en OpenVPN klient ja. Har bare brukt gratisversjonen som man kan laste ned fra OpenVPN sin website, så jeg har ikke sett "designet" over, men det ser ut som en OpenVPN klient. Hva det vil si i praksis det er at all trafikk fra deg og ut til Intenett, den kjører via en kryptert tunnel fram til VPN serveren og ut der i fra ut på Internett. Når du besøker ulike Websider så vil du ikke legge fra deg din egen ip adresse, men der i mot VPN serverens ip adresse. VPN og OpenVPN kan brukes på en del andre måter også, men dette dvs som beskrevet over er vel den mest vanlige måten når man leier VPN tilkobling hos en leverandør. (En annen "vanlig" variant er jo når man er ute på reise og en skal koble seg opp mot bedriftens lokalnett. For å få til dette så bør en kjøre en VPN server selv. Man kan få kjøpt ganske billig hardware som kan fungere som vpn server.)

Takk for svar :) Jeg er kjent noenlunde med hvordan VPN fungerer, men det jeg egentlig lurer på er hva som er forskjellen på den proprietære VPN klienten til PIA og OpenVPN klienten som de også legger tilgjenglig for forskjellige OS på sine sider?

Er det slik at PIA benytter seg av OpenVPN teknologi og "bygger" det inn i sin egen løsning, men at om man vil også kan benytte seg av den orginale OpenVPN klienten til å logge seg på PIA sitt "VPN nettverk" om du vil.

Er jeg inne på noe med det eller er jeg helt på bærtur? :p

Lenke til kommentar

Takk for svar :) Jeg er kjent noenlunde med hvordan VPN fungerer, men det jeg egentlig lurer på er hva som er forskjellen på den proprietære VPN klienten til PIA og OpenVPN klienten som de også legger tilgjenglig for forskjellige OS på sine sider?

Er det slik at PIA benytter seg av OpenVPN teknologi og "bygger" det inn i sin egen løsning, men at om man vil også kan benytte seg av den orginale OpenVPN klienten til å logge seg på PIA sitt "VPN nettverk" om du vil.

Er jeg inne på noe med det eller er jeg helt på bærtur? :p

Jeg har ikke prøvd denne leverandøren, men det ser vel mest ut som om det påloggingsbildet som er postet over er en "sminket utgave" av en OpenVPN klient.

Stusset litt over at det var konto/passord pålogg ettersom jeg selv benytter meg av "krypteringsnøkler".

Ved oppslag på OpenVPN sin webside så ser jeg at man også kan sette opp serveren med brukerkonto/passord pålogging.

http://openvpn.net/index.php/open-source/documentation/howto.html

At det dreier seg om OpenVPN som "underliggende teknologi" det må vel regnes som overveiende sannsynlig. I påloggingsbildet så kan man velge protokoll og porter og det er det jo bare OpenVPN som tillater.

Hvorvidt man kan bruke den originale OpenVPN klienten .. det skulle man da tro. Det er jo bare å prøve.

(Selv så bruker jeg som nevnt krypteringsnøkler og da er ikke brukernavn/passord en aktuell problemstilling.)

Lenke til kommentar

Rettelse:

Prøvde å testkjøre en pålogging med standard openvpn klient for å se om det var noen mulighet for å legge inn brukernavn/passord. Det kan se ut som om dette kan kreve litt "konfigurering" for å få dette til å kjøre med "standardklienten".

http://openvpn.net/index.php/open-source/documentation/howto.html#auth

"Krypteringsnøkler" ser ut til å være "standardmetoden" for OpenVPN.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...