Gjest Slettet+5132 Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Hei, kan starte med at jeg ikke vet noe om aksjer. Jeg har bare fått vite at aksjerfond er en relativt trygg måte å spare penger på. Kan noen gi meg en kjapp innføring i hva aksjerfond er, hva man må passe på, hvor mye tid det krever, risikoer og om det er noe penger å hente på det. Eventuelt hvor lang tid det tar å tjene penger. I starten kunne jeg tenke meg å legge 5-7k i det, vil ikke miste for mye penger. Takker for svar, SuperSaxy Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Aksjefond består gjerne av flere aksjer med spredning (innen flere bransjer eller forskjellige land, regioner), som gjør risikoen mindre (eks. går et av selskapene/en av bransjene i porteføljen dårlig, kan du fortsatt være i pluss om de andre selskapene/bransjene har gått bra. Og motsatt; et selskap øker masse, men de andre synker. Gir deg ingenting). Fondsforvalter, ofte banken din, tar et gebyr av pengene du har investert. I aktive fond (fond med en portefølje som følges aktivt opp av en forvalter som står fritt til å selge og kjøpe nye aksjer til porteføjen) kan denne ligge rundt 3% årlig, mens i mindre aktive fond (lite eller ingen nye kjøp eller salg) er dette gebyret mindre. Aksjefond er ment som langsiktig sparing. Du kan ikke regne med å bli rik på noen måneder ei heller rik på noen år. Jeg ser på det som et alternativ til bankinnskudd, der aksjefond over tid gir bedre forrentning av pengene dine enn vanlig bankinnskudd. Kjøper du i et bullmarked er mulighetene for å gi en betydelig avkastning innen kort tid også veldig god kontra bankinnskudd, men ikke like god som om du investerte i egne aksjer selv. Med 5-7k er kan du ikke ha store forhåpninger. Det vil være svært liten bevegelse, men over flere år det nok gi deg litt mer tilbake. Anbefaler heller at du setter deg inn i aksjer og plukker ut selv, men om du skal investere så lite lønner det seg med fond over aksjer (kurtasje på kjøp salg per ordre i aksjer). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Takker for svar Sparer til bil, noe jeg regner med å kjøpe om 1-2 år. Har ca. 30 000, ville egentlig begynne forsiktig gjerne rundt 5000 og heller øke etterhvert. Men med 3% rente i bestefall, er det ikke mye å hente :/ Lenke til kommentar
Benjamin Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Ikke 3 % rente, men 3% gebyr som banken tar. Altså hvis verdien på aksjene øker med 10% ovre et år, så vil du i praksis få rundt 7%. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Åja, leste noe om rente i sta. Hvor mye kan men regne med å tjene da? På 1-2 år? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 1-2 år, nesten ingenting, hvis du ikke vil ha aksjer på høyrisiko-aksjer - men da igjen kan du tape mye. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Aha, tror jeg lar det ligge da. Hvor mye rente kan man få ved å la pengene ligge i banken? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Jeg ville ikke anbefalt deg å spare i aksjefond dersom du har en tidshorisont som i verste fall er på ett år. Da ville jeg heller sjekket http://www.finansportalen.no/ for å se hvor du kan få best rente på en høyrentekonto. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Med 5-7k er kan du ikke ha store forhåpninger. Det vil være svært liten bevegelse, men over flere år det nok gi deg litt mer tilbake. Anbefaler heller at du setter deg inn i aksjer og plukker ut selv, men om du skal investere så lite lønner det seg med fond over aksjer (kurtasje på kjøp salg per ordre i aksjer). Enig. Ved å bare investere i noen få aksjer blir man eksponert for svært mye usystematisk risiko, noe som ikke er ønskelig. Samtidig blir_alt_spist_opp av kurtasje dersom man skal lage seg til med en bred portefølje som minimerer usystematisk risiko. Dersom trådstarter hadde hatt mer penger og en lengre tidshorisont ville jeg anbefalt en fordeling mellom høyrentekonto og passive indeksfond. Ellers er jo BSU en grei spareform dersom man tenker seg å kjøpe bolig en gang i fremtiden, men det er neppe aktuelt i denne sammenhengen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Hvis jeg skal sette pengene mine på en høyrentekonto, så setter jeg 30k på den. Man kan ikke tape penger ved å sette pengene på en slik konto, right? De eneste kontoene jeg finner med over 3,8% i rente er BSU kontoer, og de er beregnet på boligsparing. Ser jeg kan ha pengene på en fastrente ett år med 3,7%, ett år uten å kunne ta ut pengene går fint, men 1100 kroner av 30k er litt for lite. Blir nok dessverre for mye stress, og for lite jeg får igjen for det.. Anyways, takker for svar! Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 topprente.no får du 3.51% effektivt - fra første krone, og kan bruke de som du vil, samt renten blir godskrevet hver mnd. (du kan ikke tape det du setter inn nei) Vet ikke hvor du har pengene nå, men noen kroner ekstra er noen kroner ekstra. Kontoen har du jo så lenge du vil ha den - det kan jo være til du blir gammel og grå. Det er alltid greit å ha en ok sparekonto med en buffer liggende. Så kontoen kan du jo bruke senere. 1 Lenke til kommentar
nojac Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 (endret) topprente.no får du 3.51% effektivt - fra første krone, og kan bruke de som du vil, samt renten blir godskrevet hver mnd. (du kan ikke tape det du setter inn nei) Glem topprente.no. der må du ha en egen brikke for å foreta uttak. Og renta er ikke lengre i toppen. Velg heller Sparesmart som gir 3,55 % og er greiere å bruke. (Har du over 100 000 kan du få 3,71% et par steder. Men med de beløp du nevner er jo det ikke aktuelt for deg, Og småforskjeller på renta er ikke noe å bry seg om....) Om det vil lønne seg med høyrente eller aksjefond kan ingen si sikkert. Jeg velger sikkerheten, etter noen mindre vellykkede fondsinvesteringer. Endret 10. mai 2013 av nojac Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Glem topprente.no. der må du ha en egen brikke for å foreta uttak. Og renta er ikke lengre i toppen. Du må ikke bruke brikken de sender, jeg bruker BankID der selv. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Glem topprente.no. der må du ha en egen brikke for å foreta uttak. Og renta er ikke lengre i toppen. Du skal huske det er forskjell på nominell og effektiv rente. 3.51 effektiv er i toppen. Det er vel svart på om man trenger brikke. Men uansett brikke eller ei - litt av poenget med sparekonto er vel at man ikke skal foreta så mange uttak uansett, så det er vel å lage utfordringer? Selv liker jeg godkrevet renter pr mnd og ikke pr år, så da får 0.04% så være. (men det er klart - man bør ha flere banker og føre over hvis forskjellen er stor nok) Lenke til kommentar
nojac Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 (endret) Du må ikke bruke brikken de sender, jeg bruker BankID der selv. Du kan bruke BankID for å sjekke kontoen hos topprente.men ikke når du skal overføre fra den. 3,55 effektivt er uansett bedre enn 3,51. (sparesmart har 3,55 % nominelt og årlig kapitalisering, topprente har 3,45 % nominelt og månedlig kapitalisering, Men dette er bagateller for TS) De som har interesse for de små tall kan jo også vurdere SveaFinans (3,65 % effektivt) Endret 10. mai 2013 av nojac Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Du kan bruke BankID for å sjekke kontoen hos topprente.men ikke når du skal overføre fra den. Ja, det er mulig. Jeg har aldri tatt ut penger derfra så jeg har ikke møtt på den problemstillingen. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 (endret) 3,55 effektivt er uansett bedre enn 3,51. (sparesmart har 3,55 % nominelt og årlig kapitalisering, topprente har 3,45 % nominelt og månedlig kapitalisering, Men dette er bagateller for TS) Ja, det er bagateller, men uansett feil å si at topprente.no ikke lengre er i toppen på rente. De ligger rett under de du anbefaler(0.04% bak - finansportalens tall tar bare med nominell rente, men du som kunde mottar effektiv rente, så den er det viktige for hva du får igjen) og blant topp 5 som de du anbefaler vil være blant hele tiden. (renten på de over er bedre, men de har litt sære ting som ikke er særlig brukervennlig) Endret 10. mai 2013 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
nojac Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 - finansportalens tall tar bare med nominell rente, Der tar du feil - finansportalen bruker effektiv rente. Så kan vi jo diskutere om 4. plass er i toppen eller ei... .Og om det er noen ulempe å måtte passe på en ekstra brikke. For meg er de som tilbyr 3,71% på beløp over 100 000 uansett de mest interessante. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 (endret) Der tar du feil - finansportalen bruker effektiv rente. Ikke på sparesmart.no - der jeg snakket om (som ikke kom tydelig nok fram) - altså deres 5 på topp der. Edit: som er et lite snik-triks i fra de Så kan vi jo diskutere om 4. plass er i toppen eller ei... .Og om det er noen ulempe å måtte passe på en ekstra brikke. For meg er de som tilbyr 3,71% på beløp over 100 000 uansett de mest interessante. Tja, det er jo kun det sparesmart.no lover (å være blant de 5 beste) - det er tross alt de du anbefaler og sier 'glem topprente.no'. Neste renteendring kan da altså dette være motsatt - sparesmart.no under topprente.no. En brikke er vel like mye en bagatell når man snakker om en sparekonto. En brukskonto har vært en annen sak. (selv har jeg brukt den 0 ganger) Endret 10. mai 2013 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
nojac Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 (endret) Ikke på sparesmart.no - der jeg snakket om (som ikke kom tydelig nok fram) - altså deres 5 på topp der. Sparesmart har årlig kapitalisering. Derfor er nominell rente lik effektiv rente for dem. De som bruker månedlig kapitalisering får en rentesrenteeffekt som gjør at den effektive renten er ca 0,06% høyere enn den nominelle(med de aktuelle rentenivåer) Jeg ser nå at du ikke bruker finansportalen.no, men den listen sparesmart.no opererer med på deres side. Denne er feil når det gjelder topprente, noe jeg har påpekt til dem og i innlegg her på forumet tidligere. De sier at de vet om det men skylder på finansportalen.no.... Uansett har finansportalen.no riktige tall på sin egen side. Ellers er det litt rart at det er så viktig for deg at du får månedsrente når du likevel ikke skal bruke dem i løpet av året. Da burde jo effektiv rente være viktigere. Men forskjellene er for små til at det er noe poeng å skifte når du har under 100 000.... Endret 10. mai 2013 av nojac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå