Gå til innhold

Streiken i Widerøe!


Anbefalte innlegg

Widerøe er ett lite flyselskap som nå taper millioner (som jeg har hørt) per dag fordi at de ansatte streiker.

 

Vi snakker om en liten bedrift som de ansatte selv faktisk har fått løfter at de skal få tilbud om å kjøpe seg inn.

 

Nå vet ikke jeg helt hvor stor uenigheten er men den bør være stor når de nå sørger for at selskapet de skal blir fremtidig medeier i (noen ihvertfall) taper masse penger.

 

Hvor store tap vil ett så lite selskap klare å ta uten fare for konkurs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Streiker er dyrt, slik har det alltid vært. Det å gå til streik betyr jo at partene er så uenige at arbeidstakerene ikke ser noen annen utvei enn å bruke det kraftigste virkningsmiddelet de har, nemlig streik.

Likevel er det sjeldent at en streik i et såpass viktig selskap som Widerøe er for kommunikasjon varer veldig lenge.

Jeg jobbet i Widerøe for mange år siden, og da jeg begynte i 1998 gikk pilotene ut i streik. Da fikk vi ansatte permiteringsvarsel med en gang, og jeg husker at jeg plutselig sto i fare for å ikke få lønn. (kom rett fra skolen så hadde ikke opparbeidet meg rettigheter hos NAV heller den gang).

 

Går ut i fra at det samme skjer nå, så selskapet vil jo da "spare" penger ved å ikke utbetale lønn som er den absolutt største utgiften (type 70-80%).

 

Folk som har kjøpt fullprisbilletter får jo tatt reisen senere, kanskje pengene igjen også. Men alle som har kjøpt billigbilletter har nok få rettigheter. Så der taper jo heller ikke selskapet penger.

 

Mye av inntektene til Widerøe stammer jo fra statelige anbud som nesten garantert utbetales uansett.

 

men at det er dyrt, ja ingen tvil. At de går konkurs, 99% garantert ikke. Streiken varer aldri så lenge at det er fare for noe slikt.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Ser på nyhetene nå... Widerøe-streiken pågår fortsatt, tapte 10 millioner i går.

 

Når man taper 10 millioner så antar jeg dette er fortjeneste og ikke omsetning som det ser ut som du mener for da er det jo ikke 10 millioner i tap.

 

10 millioner på en dag er ekstremt mye så selv om media sier det er tap så antar jeg nok at det er du som har rett.

Lenke til kommentar

Ser du på regnskapstallene for Widerøe så ser du at de har en omsetning på ca 3.2 milliarder i året, som blir ca 9 millioner per dag. Og de tallene var fra 2011, så 10 millioner per dag høres nok riktig ut.

Men likevel blir tallene helt feil, siden mye av inntekten til Widerøe ikke er dag til dag billett salg, men bl.a anbudsinntekter fra staten og andre store avtaler.

 

Så lenge ingen ansatte blir permittert så løper jo det meste av utgiftene som normalt. Men når fly ikke flyr betaler man jo ikke drivstoff, man trenger ikke å vedlikeholde flyene på samme måte (der går jo det meste på antall timer i luften), man trenger ikke å kjøpe inn mat, drikke osv til flyvningene osv osv.

 

Uansett, noen millioner per dag er nok realistisk tap. Det er jo en grunn til at streiker er effektive. Men er nokså sikker på at streiken er over innen en eller to dager max. Enten gir partene etter eller så blir det tvungen lønnsnemnd.

Lenke til kommentar

Ser du på regnskapstallene for Widerøe så ser du at de har en omsetning på ca 3.2 milliarder i året, som blir ca 9 millioner per dag. Og de tallene var fra 2011, så 10 millioner per dag høres nok riktig ut.

Men likevel blir tallene helt feil, siden mye av inntekten til Widerøe ikke er dag til dag billett salg, men bl.a anbudsinntekter fra staten og andre store avtaler.

 

Så lenge ingen ansatte blir permittert så løper jo det meste av utgiftene som normalt. Men når fly ikke flyr betaler man jo ikke drivstoff, man trenger ikke å vedlikeholde flyene på samme måte (der går jo det meste på antall timer i luften), man trenger ikke å kjøpe inn mat, drikke osv til flyvningene osv osv.

 

Uansett, noen millioner per dag er nok realistisk tap. Det er jo en grunn til at streiker er effektive. Men er nokså sikker på at streiken er over innen en eller to dager max. Enten gir partene etter eller så blir det tvungen lønnsnemnd.

 

Antar du har rett men TV2 opplyste om tap ikke omsetningstap, det er såååå stor forskjell.

Lenke til kommentar

Media er jo ikke kjent for å formidle "kjedelige" nyheter. Hva selger mest, en innviklet forklaring med utregninger på hva steiken faktisk koster (helt nøyaktige tall er vel uansett forretningshemmeligheter) eller bare å dele årsomsetning på antall dager og si at det er det Widerøe taper per dag?

 

Og du skal jo ikke se bort i fra at Widerøe selv bruker tallet 10 millioner slik at det høres mye verre ut enn det er. Arbeidsgiver ønsker jo sympati i en slik situasjon, slik at alle de som blir berørt tenker at hvor fæle de kabinansatte er som ikke gidder å gå på jobb.

Lenke til kommentar

Pensjon er jo en kjempepost på regnskapet så ikke så rart at Widerøe kjemper i mot til og med bare en rett til å kunne forhandle på pensjon i fremtiden. En trenger jo ikke å være rakettforsker for å skjønne at en hver fremtidig forhandling vil innebære økte utgifter for Widerøe og bedre vilkår for de ansatte.

Lenke til kommentar

Tvungen lønnsnemnd pleier jo vanligvis ikke å være en god deal. Tenker nok at det er Widerøe som kommer best ut av noe slikt.

 

I dette tilfellet er jo det jo egentlig nokså enkelt, enten får de kabinansatte rett til å forhandle om pensjonen sin eller ikke.

Hadde det vært snakk om penger kunne jo en tvungen lønnsnemnd gitt partene ca 50/50 fordeling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...