Gå til innhold

Planer om å kjøpe mac

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei tipser om Rød-dag tilbud hos Lefdal.com på Macbook Pro 13 7490,- Det er jo ganske så bra pris, hvis en ikke vil vente til neste prosessor oppgradering i juni en gang.

Ja, jeg så det.. men tror jeg venter slik at jeg får den oppgraderte prosessoren! :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøper ikke en billig pc som jeg må bytte ut etter 1 år. Legger heller litt penger i, slik at den sannsynligvis holder lengre. Kunne like gjerne kjøpt en dyr pc, som en mac. Men nå har det seg sånn at jeg ønsker å kjøpe en mac. :)

Hvorfor må du bytte PC etter étt år dersom den var kraftig nok i utgangspunktet?

Hva du har av komponenter i det du kjøper i dag fjerner ikke det faktum at det er kraftigere komponenter i det du kan kjøpe 18 måneder etter lanseringsdatoen til det utstyret du velger nå.

Så lenge utstyret er tilstrekkelig for bruksområdet er bedre å kjlpe rimelig utstyr flere ganger enn dyrt utstyr i håp om at det skal vare i evigheter. Det er selvfølgelig uansett kostnad sjanseløst å kjøpe utstyr som ikke duger til bruksområdet.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper ikke en billig pc som jeg må bytte ut etter 1 år. Legger heller litt penger i, slik at den sannsynligvis holder lengre. Kunne like gjerne kjøpt en dyr pc, som en mac. Men nå har det seg sånn at jeg ønsker å kjøpe en mac. :)

Det er ikke noe vanskelig å finne en pc som "holder" like lenge som en mac med tanke på oppgraderingsbehov. Egentlig er jo en mac bare en pc med begrensa oppgraderingsmuligheter og litt høyere pris. Også er det byggekvaliteten da; det er der pointet ligger, etter min mening. Jeg ville ha minst og lettest mulig pc med mest mulig guffe og batterilevetid, så da ble det en toppspec'et air. Den duger helt finfint til tung jobbing (ellers hadde jeg ikke kunnet bruke den, men jeg skulle gjerne hatt 16GB RAM). Den avlløste en Sony Vaio som etter oppgradering sikkert var dyrere enn Air'en, men helt håpløs å bruke pga. virkelig plagsom viftestøy og dårlig batterilevetid. Kanskje jeg kan bygge et støykabinett til den og bruke den som stasjonær ...

Batterilevetiden på Air'en er bra, har egentlig aldri klart å sitte i ett strekk og tømme batteriet så jeg vet ikke hvor lang tid det tar, men batteriet holder ihvertfall mye lengre enn jeg er vant med fra andre laptop'er, og jeg er happy.

Lenke til kommentar

Noen ganger vil en pc som egentlig er kraftig nok, fremstå som treg på grunn av ressurskrevende og unødvendig programvare, og hvis man da ikke vet at reinstallering av Win kan avhjelpe situasjonen kan innkjøp av ny pc fremstå som eneste løsning.

(Sitat fra annen posting fjernet og teksten omskrevet)

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Man kan uproblematisk bruke Windows i årevis uten reinstallasjon. At du tror på en gammel myte sier noe om deg som menneske og/eller bruker.

Åhoi, fordi jeg vet at en del windows-software ikke har fullt ut fungerende avinstallasjonsrutine så er jeg .... hvaslags person da? Det må du nesten forklare nærmere, eventuelt gå og grave deg ned under en sten i skogen.

Når noen opplever at en Windows-pc plutselig er "for svak" etter ett år, så må det jo være en årsak - antar du mener det er et genuint hardwareproblem da? Sirup i CPU'en? Vel, det kan jo være tilfelle det også, hardware går istykker fra tid til annen.

Det er riktig at du _kan_ være kritisk til hva du installerer og dermed unngå problemer, Windows smuldrer ikke opp av seg selv. Da vil jo pc'n sannsynligvis være like kvikk og rask etter et år, slik som *ikke* var tilfelle her.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Har man samme krav til alt... telefon, nettbrett, bil, PC/Macm, klær og sko, etc da blir det dyrt å leve.

Så er det ofte slike personer som roper høyest og klager mest når de plutselig er unge voksne i begynnelsen av 20-åra og skal ut i boligmarkedet...

Sant nok. Det heter seg at man får det man betaler for, men det stemmer ikke alltid. Dessuten kan man som regel klare seg med "bra nok" og behøver ikke "best", eller ihvertfall ikke dyrest.

Problemet er ofte at det er vanskelig å fastslå om noe er "bra nok" før etter en tid. Etter å ha brukt litt for mye penger på bærbare som ikke har vært bra nok, sitter jeg nå med en Air som funker bra for meg. Kravene mine var at maskinen *må* være kraftig nok, minimum 8GB ram og SSD, og _veldig_ gjerne være liten og lett i tillegg; da funker den nemlig både til jobb og ferie, og jeg slipper å ha en ferie-pad eller ferie-netbook i tillegg til en slepbar kraftpakke, altså faktisk penger spart.

Pro-modellene synes jeg faktisk blir så tunge at jeg kanskje ville vurdert om ikke litt lettvekts plastic-fantastic kunne gjøre susen. Men så gjelder det å finne et alternativ uten for mange irritasjonsmomenter da ...

Lenke til kommentar

Noen liker Windows, mens andre liker Mac. La folk få kjøpe det de selv ønsker. Selv har jeg hatt Windows pc i 6 år, og er absolutt ikke fornøyd. Det blir en Mac neste gang.

Forresten, noen som vet om den MacBook pro'en til 7500kr kommer til å gå ned i pris når prosessoren oppdateres (eller hva det var)? Eller om den med retina skjerm går ned i pris. Noen som vet sånn ca hvor mye de går ned?

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at dersom PC-en blir for svak etter étt år så valgte man feil maskinvare i utgangspunktet, ikke noe svada om at Windows plutselig skjærer seg. Man behøver ikke kjøpe ny PC etter étt år bare fordi det har kommet noe nytt dersom man valgte passende maskinvare i utgangspunktet.

Det er sjanseløst at du ikke forstår hva jeg skriver eller misforstår med vilje slik at du kan kverulere.

Lenke til kommentar

Noen liker Windows, mens andre liker Mac. La folk få kjøpe det de selv ønsker. Selv har jeg hatt Windows pc i 6 år, og er absolutt ikke fornøyd. Det blir en Mac neste gang.

Forresten, noen som vet om den MacBook pro'en til 7500kr kommer til å gå ned i pris når prosessoren oppdateres (eller hva det var)? Eller om den med retina skjerm går ned i pris. Noen som vet sånn ca hvor mye de går ned?

Mac er strengt tatt ikke et operativsystem, men ja, folk har ulike preferanser. Hva er det som gjør at du ikke er fornøyd med Windows?

Jeg har nå brukt WIndows i mer enn 20 år og jevnt over mer avansert bruk en hvermansen med betydelig flere fallgruver. Windows 95 var trøbete, men greit nok når det først virket. Windows 98 hadde moderate problemer, NT 4 var ypperlig til arbeidsstasjonsbruk men med enkelte komporomiss til hverdagslige oppgaver. Etter NT 5 beta 3/Windows 2000, Windows XP Professional x-64 Edition og Windows 7 har jeg ikke hatt et eneste OS-relatert problem på ca 15 år. Alle programmer har kjørt som forventet og med unntak av reinstallasjon ved massiv maskinvarebytte har jeg hatt under en håndfull reinstallasjoner på 15 år.

PC-relaterte problemer kan skyldes dårlig valg av maskinvarekombinasjoner eller brukerfeil, men det er veldig lett å skylde på Windows. Hvis man velger maskinvare som er kjent for å virke så skal det ikke være noe som helst problemer med å kjøre Windows enten man er en casual eller avansert bruker.

Lenke til kommentar

Apple is like North Korea, they give their consumers crap products, isolate them from other platforms, and brainwash them into thinking they (apple) are amazing.

Jeg har kun en iPod Touch 5.generasjon 64 GB men jeg har inntrykk av at Apple-prodkter er gode så lenge man har undersøkt at det ikke er restriksjoner for bruken man har tenkt og at man får kraftig nok maskinvare. Et stort problem derimot er at Apple definerer de alvorlige manglene på Retina-panelene (ghosting og burn in) på MacBook som "Working as intended".

Lenke til kommentar

Jeg ville også ventet med kjøpet til de neste modellene kommer. Husk forresten at du får en ganske grei studentrabatt på alle Mac-er hvis du kjøper gjennom Apple.

Hvor høy er denne rabatten, og hvordan får man denne rabatten? Holder det å si at man er student?

Til sommeren får jeg feriepenger samt litt skatt til gode som jeg har vurdert å bruke på en Mac. MacBook Pro 13'', 2,5 GHz med Retina-skjerm ser smud ut.

Er det veldig stor forskjell på 2,5 og 2,6 GHz, og med og uten Retina-skjerm?

Edit: jeg vil også si at jeg er i samme situasjon som TS, der jeg vil bare bruke datamaskinen til å surfe, bruke MS Office, samt se på film.

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...