Gå til innhold

Planer om å kjøpe mac

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har planer om å kjøpe mac i løpet av våren/sommeren. Har aldri hatt mac før, så jeg lurer litt på hvilken maskin som er best for meg.

Jeg kommer til å bruke den mest til skriving, skolearbeid og nettsurfing. Er det stor forskjell på mac med og uten retinaskjerm? Hvilke erfaringer har folk med den supertynne maskinen? Jeg tenker at den kanskje ikke holder så lenge. Og som student er jeg ikke interessert i å kjøpe ny etter 1 år.

Takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Neste generasjon av Intel sine prosessorer kommer avløpet av sommeren, så det kan lønne seg å vente litt.

Til skriving og skolearbeid vil samtlige macer i dag fungere fint.

Jeg bruker selv en Macbook air fra 2011 som min bærebare, den fungerer utmerket til MS Office, surfing og lett Photoshop bruk enda!

Jeg har selv en stasjonær PC med SSD, i5 overklokket til 4.4GHz og 16GB ram, likevel er den ikke noe merkbart raskere på surfing og MS Office bruk.

Til bruket du nevner vil jeg si at den beste oppgraderingen vil være en SSD, og der følger ikke med den vanlige Macbooken, det er en oppgradering du må enten kjøpe fra Apple, eller gjøre selv (billigere..).

Macbook Air og Retina modellene har alle SSD som standard.

Reina modellene er også noe lettere en MacBook Pro og har det beste av skjerm du får på en bærbar for øyeblikket. Standard skjermen er helt ok, men ikke noe spesielt.

Ellers til studiebrul ville jeg anbefalt å kjøpe office (det gjelder også PC) og evt en adapter til VGA for bruk av prosjektorer.

Lenke til kommentar

Hei!

Neste generasjon av Intel sine prosessorer kommer avløpet av sommeren, så det kan lønne seg å vente litt.

Til skriving og skolearbeid vil samtlige macer i dag fungere fint.

Jeg bruker selv en Macbook air fra 2011 som min bærebare, den fungerer utmerket til MS Office, surfing og lett Photoshop bruk enda!

Jeg har selv en stasjonær PC med SSD, i5 overklokket til 4.4GHz og 16GB ram, likevel er den ikke noe merkbart raskere på surfing og MS Office bruk.

Til bruket du nevner vil jeg si at den beste oppgraderingen vil være en SSD, og der følger ikke med den vanlige Macbooken, det er en oppgradering du må enten kjøpe fra Apple, eller gjøre selv (billigere..).

Macbook Air og Retina modellene har alle SSD som standard.

Reina modellene er også noe lettere en MacBook Pro og har det beste av skjerm du får på en bærbar for øyeblikket. Standard skjermen er helt ok, men ikke noe spesielt.

Ellers til studiebrul ville jeg anbefalt å kjøpe office (det gjelder også PC) og evt en adapter til VGA for bruk av prosjektorer.

Så i utgangspunktet bør jeg vente til den nye prosessoren kommer, og kjøpe enten en macbook air eller en retinamodell? Tror du prisen kommer til å stige med den nye prosessoren?

Lenke til kommentar

Så i utgangspunktet bør jeg vente til den nye prosessoren kommer, og kjøpe enten en macbook air eller en retinamodell? Tror du prisen kommer til å stige med den nye prosessoren?

I utgangspunktet bør du vurder en PC i billigsegmentet!!

Hvorfor kaste bort flere 1000-lapper for å kjøpe en overkill datamaskin til skriving, skolearbeid og surfing?

Kjøp heller en PC i 3-4000 kr klassen og spar resten....

• Liker 1
Lenke til kommentar

En PC i den prisklassen når sjeldent en Mac til knærne når det kommer til byggekvalitet, batteri, skjerm, styreflate, tastatur og smarte løsninger. Hardwarespesifikasjoner er langt i fra alt.

Det koster å være kar, og etter min mening koster Retinaskjerm litt i overkant. Til ditt bruk ville jeg nok gått for en MacBook Air.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet bør du vurder en PC i billigsegmentet!!

Hvorfor kaste bort flere 1000-lapper for å kjøpe en overkill datamaskin til skriving, skolearbeid og surfing?

Kjøp heller en PC i 3-4000 kr klassen og spar resten....

Jeg kjøper ikke en billig pc som jeg må bytte ut etter 1 år. Legger heller litt penger i, slik at den sannsynligvis holder lengre. Kunne like gjerne kjøpt en dyr pc, som en mac. Men nå har det seg sånn at jeg ønsker å kjøpe en mac. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

En PC i den prisklassen når sjeldent en Mac til knærne når det kommer til byggekvalitet, batteri, skjerm, styreflate, tastatur og smarte løsninger. Hardwarespesifikasjoner er langt i fra alt.

Det koster å være kar, og etter min mening koster Retinaskjerm litt i overkant. Til ditt bruk ville jeg nok gått for en MacBook Air.

Men har macbook air usb-utgang?

Lenke til kommentar

Jeg kjøper ikke en billig pc som jeg må bytte ut etter 1 år. Legger heller litt penger i, slik at den sannsynligvis holder lengre. Kunne like gjerne kjøpt en dyr pc, som en mac. Men nå har det seg sånn at jeg ønsker å kjøpe en mac. :)

Du må selvsagt bruke pengene som du vil...

En billigPC med i3 prosessor varer også mange år til ditt bruk og du kan kjøpe 2-3 slike der prisen på den billigste Macen starter.

Eksempel:

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ACNXRYFEG025/acer-aspire-v3-15-6-barbar-pc-sort

Denne PC-en koster 3800 kr og har en veldig kvalifisert i5 prosessor.

Her får du råd til både ett speilrefleks og ett nettbrett med pengene du sparer :)

Lenke til kommentar

Du må selvsagt bruke pengene som du vil...

En billigPC med i3 prosessor varer også mange år til ditt bruk og du kan kjøpe 2-3 slike der prisen på den billigste Macen starter.

Eksempel:

http://www.elkjop.no...-barbar-pc-sort

Her får du råd til både ett speilrefleks og ett nettbrett med pengene du sparer :)

Ja, ser poenget.. :) Men har så godt som bestemt meg. I tillegg vet jeg med meg selv at jeg behandler dyre ting bedre enn billige. Feks. kommer jeg ikke til å slenge macen veggimellom, slik som jeg gjør med pcen jeg har i dag :p

Lenke til kommentar

Kjøper du alltid billigst mulige mat? De billigste klærne på Fretex? Gammel lada som bil? De gjør jo jobben helt fint på samme måte som dyrere varer, så det er ingen grunn til å sløse.

Forstår ikke hvorfor man ikke kan bruke penger på ikke-tallfestede kvaliteter også når man kjøper seg en datamaskin. Jeg har til gode å se en PC med en like god brukeropplevelse som en PC, og de PCene som har kommet i nærheten har vært priset likt med Apples produkter. Forøvrig er det mye bedre å kjøpe noe som varer og å kjøpe sjelden, enn å bytte ut med nytt hele tiden.

Trådstarter: Air er en fantastisk maskin, jeg bruker min til ganske heavy fotobruk (men aldri spill) og den er mer enn kraftig nok. i7 med 8gb ram.

Endret av kvasbo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som flere påpeker her, du kan få PC-er som spesifikasjonsmessig som tilsvarer, til og med overgår, omtrent hver eneste mac for halvparten av prisen. Men spesifikasjoner er egentlig bare én del av den store helheten, og ikke nødvendigvis så viktig for hvermansen. (Unntaket er hvis man skal ha en kraftigts mulig spill-PC, men da kjøper man ikke Mac uansett)

Jeg var selv en svoren PC-tilhenger, til jeg bestemte meg for å kjøpte en Macbook Air i 2011, for å prøve det ut, og jeg er nå helt frelst. Slik situasjonen er nå, kan jeg aldri tenke meg at jeg kommer til å gå for noe annet enn Apple når det gjelder bærbare i fremtiden. Jeg har fortsatt min gigantiske fulltower gaming-PC stående på soverommet, med heftig maskinvare, og denne kjører selvsagt Windows og vil fortsette å gjøre det.

Når det gjelder hvilken Mac du bør kjøpe, så er det et vanskeligere spørsmål. Som andre sier vil alle Mac-er klare de oppgavene du beskrev helt fint. Spørsmålet er først og fremst 1) hvilken type lagring du vil ha 2) Hvilken skjermstørrelse du vil ha og 3) om du ønsker å ha en mer høyoppløst skjerm.

1) Du bør definitivt gå for en SSD. Dette er noe absolutt alle vil ha nytte av, og slike disker gir så mange fordeler at det for min del ikke er tvil engang. Kabam.

Da har du valget mellom Air, Retina, eventuelt en Macbook Pro der du installerer SSD selv. (Ikke kjøp sistnevnte maskin med SSD fra Apple, da kan du likesågreit kjøpe Retina Mac-en, sinnsykt dyrt.)

Er du kyndig nok til å sette inn SSD selv? I så fall er en vanlig Macbook Pro et godt valg. Ulempen er jo at den er mye tyngre og tykkere enn Air, og til dels retina-utgavene.

En stor fordel med Pro er jo at du kan oppgradere den selv, ved å hive inn mer ram og større SSD/harddisk. Dette er umulig på Retina og Air.

2) Skjermstørrelse er selvsagt viktig. De fleste som bruker mac til skolearbeid sier seg fornøyd med 13". I så fall kan du velge fritt fra de forskjellige modellene. Vil du ha større skjerm må du opp til enten Pro eller Retina. Disse er dyre, men gir oppgradert ytelse. Utifra bruken du beskriver tror jeg ikke du vil ha merke forskjell på ytelsen dog.

3) Retina-skjerm eller ikke? Dette er veldig individuelt. Jeg hadde utvilsomt gått for 13-tommers retina-en, fordi jeg setter pris på skarpheten, i tillegg til at skjermen generelt er mye bedre enn de andre. Men dette er noe jeg anbefaler deg å teste ut selv i en butikk hvor maskinene står utstilt.

Oppsummeringsvis er retina 13 nok det beste valget hvis du vil ha den oppgraderte skjermen. Prisen på disse er også satt en del ned. Hvis du ikke er så opptatt av skjermkvalitet, og tåler å drasse med deg noen kilo, så er Macbook Pro med egeninstallert SSD antakelig det beste valget. Da har du også fordelen med at du kan sette inn større SSD-er uten å betale blodpris.

Hvis portabilitet er det absolutt viktigste for deg er jo såklart Air det beste. Den vil kanskje også bli en anelse billigere enn standard Macbook Pro, når du må kjøpe SSD-disken til sistnevnten utenom.

Jeg ville også ventet med kjøpet til de neste modellene kommer. Husk forresten at du får en ganske grei studentrabatt på alle Mac-er hvis du kjøper gjennom Apple.

Lenke til kommentar

Kjøper du alltid billigst mulige mat? De billigste klærne på Fretex? Gammel lada som bil? De gjør jo jobben helt fint på samme måte som dyrere varer, så det er ingen grunn til å sløse.

Forstår ikke hvorfor man ikke kan bruke penger på ikke-tallfestede kvaliteter også når man kjøper seg en datamaskin. Jeg har til gode å se en PC med en like god brukeropplevelse som en PC, og de PCene som har kommet i nærheten har vært priset likt med Apples produkter. Forøvrig er det mye bedre å kjøpe noe som varer og å kjøpe sjelden, enn å bytte ut med nytt hele tiden.

Trådstarter: Air er en fantastisk maskin, jeg bruker min til ganske heavy fotobruk (men aldri spill) og den er mer enn kraftig nok. i7 med 8gb ram.

Billigst mulig mat... ja hvis det smaker like godt eller bedre.

Billigst mulig klær... tja, handler mye på Dressmann og mye på salg

Billigst mulig bil... jepp, bare de etter min standard er ok å kjøre og er EU-godkjent

Ser en del personer som kjøper det beste hele tiden... dyr mat, dyre biler... tar opp stort lån med en gang de får jobb, smeller på feite felger, etc

hvorfor... fordi kjøp er ikke bare tall og spesifikasjoner men også følelser men det kan bli fort dyrt!

Man skal ikke bare ha PC men skal ha en dyr en som kanskje gir litt status i vennegjengen.... ikke bare ha bil men skal en kul en med stor motor, styling og alt men forsikring må stå på mor som allerede har betalt sertfifikatet til gullungen.

For så klart er ikke den billigst kjøreskolen bra nok... man vil så klart bruke kjøreskolen med fine biler også for de gir så klart best kjøreopplæring.

Har man samme krav til alt... telefon, nettbrett, bil, PC/Macm, klær og sko, etc da blir det dyrt å leve.

Så er det ofte slike personer som roper høyest og klager mest når de plutselig er unge voksne i begynnelsen av 20-åra og skal ut i boligmarkedet...

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, ser poenget.. :) Men har så godt som bestemt meg. I tillegg vet jeg med meg selv at jeg behandler dyre ting bedre enn billige. Feks. kommer jeg ikke til å slenge macen veggimellom, slik som jeg gjør med pcen jeg har i dag :p

Siste innlegg var ikke ett stikk til deg... vil du ha en mac så for all del kjøp en Mac du.

Vil bare understreke at det også kommer en fremtid der studier og boligkjøp står på lista...

Sier ikke at man ikke kan unne seg noe fint i blant men slike investeringer bør tenkes over, spesielt nå man betaler veeeeldig mye ekstra for ekstremt lite.

Blir slike kjøp en vane over ett lite tiår kaster man fort bort 200 000 kr... det er faktisk noe å tenke på.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du nevne god batteritid og Macbook Air i samme åndedrag?

Min erfaring* tilsier at MBA har rimelig dårlig batteritid. Kanskje forståelig mtp størrelsen, men dog... Dette er da en 2011 MBA, for alt jeg vet er de nyeste modellene betydelig bedre, noe jeg tillater meg å tvile på :)

*Ikke direkte erfaring, men samboeren har en MBA hun bruker i jobbsammenheng. Med lett multitasking (Libre Office tekstdokument, blogging, litt iPhoto, mail og noen faner åpne i Chrome) holder batteriet to timer, kanskje to og en halv.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du nevne god batteritid og Macbook Air i samme åndedrag?

Min erfaring* tilsier at MBA har rimelig dårlig batteritid. Kanskje forståelig mtp størrelsen, men dog... Dette er da en 2011 MBA, for alt jeg vet er de nyeste modellene betydelig bedre, noe jeg tillater meg å tvile på :)

*Ikke direkte erfaring, men samboeren har en MBA hun bruker i jobbsammenheng. Med lett multitasking (Libre Office tekstdokument, blogging, litt iPhoto, mail og noen faner åpne i Chrome) holder batteriet to timer, kanskje to og en halv.

Min MBA fra 2012 ligger på rundt 7 timer med normal bruk, noe som tilsvarer batteritiden som måles i alt av tester. Det er nok noe galt med din samboer sin, da dette er en maskin som er blant de aller beste på markedet på batteritid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...