Gå til innhold

Hvorfor er det som etterspørres så.. kjedelig?

Anbefalte innlegg

Ett søk på NAV i dag:

• Fritekstsøk ".NET", filtrert på utvikler/programmerer. 61 treff!
  • Fritekstsøk "JAVA", filtrert på utvikler/programmerer. 46 treff!
  • Fritekstsøk "PHP", filtrert på utvikler/programmerer. 4 treff!
  • "C++", noen, men mest urelevante treff.
  • "Python", ser ut som at det er mest aktuelt for forskningsstillinger.
  • "Ruby", ingen treff.

Om jeg forandrer rekkefølgen etter hva jeg kunne tenke meg å jobbe med.

• Ruby eller Python, delt førsteplass.
  • Java. Her er det mye spennende som kjører på jvm, spesielt av community driven stuff, så la oss se litt større på det.
  • .NET/C#. Hadde jeg bare kunnet jobbet profesjonelt med .NET uten å bruke Windows, så hadde du klatret høyere på listen min, .NET! :ph34r:
  • PHP.
  • C++. Blah..

Listen over hva jeg synes virker interessant er speilvendt i forhold hva som etterspørres. Er det flere enn meg som synes bedriftenes valg av teknologier ofte er.. kjedelig ..Eller noen ganger også tilfeldig, som når ett noe er bygget på en hjemmesnekret prototype, og denne ender opp som bedriftens produkt?

Ville det ikke gitt bedriften fordel i konkurransen om de beste hodene om de satset på noe friskt og hipt teknologisk, som gjør programmererne entusiastisk og mo i knærne? Jeg bare spør. :wee:

Jobber forøvrig med .Net/C#. Fordelen med det er definitivt jobbsikkerhet og karrieremuligheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg har lagt merke til er hvor mange stillinger som lyses ut av vikarfirmaer og firmaer som selger "løsninger", vs. hvor få som er firmaer som faktisk vil ha fast ansatte til å jobbe med sine egne ting.

Selv har jeg en forsknings-stilling med ymse mengder python, R, java, C, shellscript og SQL ... elendig jobbsikkerhet og middels lønn, men i det minste er innholdet spennende. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det er en sammheng med hvem som søker utviklere i dag - det er vel konsulentselskapene som trenger folk. Og da blir det veldig mye Java eller ASP ettersom klientene er store firmaer som banker,forsikringsselskap,telenor,staten og kommune ...

Lenke til kommentar

Du vil fort oppdage at teknologivalg er veldig lite relevant for hva som er kjedelig eller ikke.

Spiller mye større rolle hvilke prosjekter man får jobbe med. Hva man synes er gøy er jo deretter veldig personavhengig.

C#/ASP.Net er så godt som blitt en standard innen webutvikling for SMB-markedet, med komponenter/front-end i et eller annet JavaScript-rammeverk. Her er jo selvsagt PHP og Ruby on rails de største konkurrentene for backend-teknologi.

Holdninger som "slipper å bruke Windows" kan du nok bare glemme i arbeidslivet. Du må forholde deg til alle typer teknologi. Humoristisk drittslening er selvsagt lov, men å bevisst unngå teknologi fordi det er på plattform X er bare barnslig. Hos oss sitter om lag 1/3 på Mac'er og kjører Windows virtuelt eller via bootcamp når de utvikler for .NET.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg liker å jobbe med C#. Har brukt det i jobbsammenheng til masse interessante ting. Spesielt kult er expression-trees og LINQ som kan brukes til svært mye fiffig kode.

På forrige arbeidsplass så laget jeg en kompilator og et kontrollsystem for servomotorer i C#. Det er interessant å jobbe med.

Lenke til kommentar

Hvis du er ok med webløsninger så leverer i alle fall Redpill Linpro dette (og muligens mer) i Python. Har vært på et Python-kurs der og det var ganske interessant. Kanskje et selskap du kan snuse litt på om de ikke nødvendigvis har stillingsannonser ute.

At det er lite Ruby er vel kanskje fordi det ikke kan sies å være et stabilt alternativ. Stabilt som i stabil og forutsigbar utvikling/release schedule. Jeg kan kun syntaxen (av nysgjerrighet) og har ingen personlig erfaring, men kjenner til flere personer som har byttet til Python pga. major breakages og ustabil utvikling. Rett og slett vanskelig å bruke proffesjonelt. Python har større bibliotek og miljø, så virker å være liten grunn for å gå for Ruby utover personlig preferanse.

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holdninger som "slipper å bruke Windows" kan du nok bare glemme i arbeidslivet. Du må forholde deg til alle typer teknologi. Humoristisk drittslening er selvsagt lov, men å bevisst unngå teknologi fordi det er på plattform X er bare barnslig. Hos oss sitter om lag 1/3 på Mac'er og kjører Windows virtuelt eller via bootcamp når de utvikler for .NET.

Det som skiller en god utvikler og en litt mindre god utvikler er i mange tilfeller at førstnevnte har ett mer engasjert forhold til faget, og slutter ikke å lære nye ting selv om arbeidsdagen er over. Det holder for meg å arbeide med Microsoft-plattformen i arbeidstiden, men når jeg er hjemme lærer jeg meg nye ting med de verktøyene jeg liker best. Det er vinn-vinn for arbeidsgiver om de benytter verktøy utviklere engasjerer nok for å ta i bruk utover arbeidstiden.

Nå er det mange faktorer som skal klaffe for at man trives på en arbeidsplass, og det teknologiske er bare en del av det større bildet. Men man må alltid ha ett bevisst forhold til teknologien man jobber med, for dette vil alltid være med på å påvirke karrieren vår.

Selv om jeg rangerer .NET/C# slik jeg gjør, er jeg ikke så negativ til det. Det er fordeler og ulemper med alt man støter borti.

Endret av dahuff
Lenke til kommentar

Du vil fort oppdage at teknologivalg er veldig lite relevant for hva som er kjedelig eller ikke.

Spiller mye større rolle hvilke prosjekter man får jobbe med.

Det er helt riktig dét, men så er jo ikke alle prosjekter like engasjerende, og da er det hyggelig om ikke teknologien suger svære hårballer i tillegg.

For utallige år siden, lenge før .net kom på banen, red jeg begge hestene jeg også, men webplattformen og verktøyene til Microsoft var såpass håpløse (Visual Interdev anyone?) at jeg bestemte meg for å la MS seile sin egen sjø. Nå som de forlengst har fått orden i sysakene sine hadde det sikkert vært artig å ta opp tråden igjen, men jeg mangler liksom en grunn ... jeg vet ikke om noe fryktelig spennende jeg kan gjøre med .net og ikke java, cv'n er såpass tung på javasiden uansett at det er for seint å rette opp i, og ikke utgjør det noe problem heller, det er nok av relevante ting jeg burde sette meg bedre inn i på javafronten uansett, og til slutt har jeg ikke trua på å være jack-of-all-trades-master-of-none. Men jeg er selvføøølgelig ikke så barnslig at jeg skygger unna Windows, bruker jobbpc'n ihvertfall én gang i uka til å logge inn på Sharepoint :o)

Registrerer også at din oppfatning av utbredelsen til Ruby og PHP ikke er helt i tråd med funnene til TS. Det er nok mange som har den halvschizofrene holdningen at det er greit å gifte seg med en leverandør så lenge illusjonen om at det ikke er et arrangert ekteskap forblir uskadd, og der passer jo Java utmerket inn, man kan velge mellom kvisete Oracle, bæl-feite IBM og en bøtte med andre små og store vanskapninger, og da er man fornøyd, fordi man har fått lov til å velge. På mange måter kan det være en fordel å ha flere leverandører å velge mellom, men i relaliteten er valgfriheten ofte kraftig innsnevret når ringen først sitter på finger'n.

Lenke til kommentar

Ganske enkelt! Sidan dei fleste bedrifter satse på utdadert, tungvindt møkkateknologi. Så outperformer du dei med å starte din eigen bedrift som lager løysningar som næringslivet trengje. Gjerne få med ein kompis eller to og sett av 10 timer i veka. Er utruleg kva man kan få til saman på eit år.

Eg jobbe mykje med Python, Grails og diverse kule og kjedelege Java prosjekter. De sitte ganske langt inne for meg å bytte jobb, rett og slett fordi det finnes altfor mange arbeidsplassar der nokon som ikkje kan teknologi tar beslutningar. Men draumen er å kunne jobbe for seg sjølv.

Lenke til kommentar

Det finnes helt klart mest C# og Java-jobber på markedet, men det finnes også mange som baserer seg på Python, Ruby og enda smalere språk. Jeg tror derimot ikke de smaleste gidder å annonsere gjennom kanaler som Finn eller NAV, men har mer suksess med å skaffe nye folk gjennom community og nettverk.

Denne tråden minte meg forresten på The Python Paradox

Endret av torbjørn marø
Lenke til kommentar

Det som sikkert er like interesant å ta opp er hvor de *spennende* selskapene legger ut annonsene sine?

Finn.no er jo f.eks. overrepresentert av rekrutteringsselskap. Føler det burde være en unødvendig vei å gå, når man trolig er i stand til å snakke sin egen sak, mist like godt.

Lenke til kommentar

Det som sikkert er like interesant å ta opp er hvor de *spennende* selskapene legger ut annonsene sine?

Finn.no er jo f.eks. overrepresentert av rekrutteringsselskap. Føler det burde være en unødvendig vei å gå, når man trolig er i stand til å snakke sin egen sak, mist like godt.

Som jeg forsøkte å si tror jeg ikke de mest spennende selskapene (for en viss betydning av spennende) legger ut annonser i det hele tatt. Ikke annet enn på sine egen websider. Og så tweeter utviklerne som allerede er der en liten melding med link, og da vet plutselig veldig mange dyktige utviklere at de søker etter flere.

Når mange velger å bruke rekrutteringsselskap er det forresten ofte fordi rekruttering er ressurskrevende. Man får mange søknader, og det tar tid å sile ut de beste.

Endret av torbjørn marø
Lenke til kommentar

Vel, det gir jo ikke den beste eksponeringen om du legger stillingsutlysning ute på nettsiden og deler det med en tweet. Jeg antar bedriften i såfall har god kontakt med miljøet det forsøker å rekruttere fra. Det er forståelig at de ikke alltid annonserer så bredt ut etter folk, men utviklere er like forskjellige som i andre yrkesgrupper og ikke alle lever ut livet sitt på nett, eller i miljøet. Eller de er spesialiserte i en annen [men relevant] teknologi.

Apropo, Finn vs Nav. Jeg har merket meg at noen firmaer bare bruker Finn. Fant ut at ett firma som heter Skalar ser etter to Ruby-utviklere til bedriften sin. Synd jeg ikke bor i nærheten.

Ville dere flyttet for å jobbe med mer interessant teknologi?

Lenke til kommentar

Vel, det gir jo ikke den beste eksponeringen om du legger stillingsutlysning ute på nettsiden og deler det med en tweet. Jeg antar bedriften i såfall har god kontakt med miljøet det forsøker å rekruttere fra. Det er forståelig at de ikke alltid annonserer så bredt ut etter folk, men utviklere er like forskjellige som i andre yrkesgrupper og ikke alle lever ut livet sitt på nett, eller i miljøet. Eller de er spesialiserte i en annen [men relevant] teknologi.

Det er helt klart det vil være potensielle kandidater man mister ved å ikke annonsere gjennom allment tilgjengelige kanaler. Men ta meg for eksempel - jeg har et sted mellom 600 og 700 norske utviklere som følger meg på twitter. Jeg har nesten 200 profesjonelle kontakter på LinkedIn (de fleste i softwarebransjen). Jeg har en blog som leses av ca 1000 norske utviklere i måneden. Jeg kjenner folk i Microsoft Norge, i Programutvikling, og i mange av de store konsulenthusene. Hvis jeg annonserer en stilling gjennom mine personlige kanaler så vil det ikke være få utviklere som hører om det.

Hva om det var en håndfull sånne som meg som annonserte stillingen?

Hva om alle som hørte om stillingen fortalte det til en venn?

Det er klart man kan gå glipp av noen, men samtidig spisser man budskapet inn mot en gruppe mennesker som allerede har et forhold til deg og bedriften din. Man kan si ting som "er det noen som kjenner en sykt god .NET-utvikler som kan være interessert i å jobbe med avanserte løsninger i Bergen?" Da sprer forhåpentligvis ryktet seg, og man får tips om folk man kan kontakte selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ett søk på NAV i dag:

• Fritekstsøk ".NET", filtrert på utvikler/programmerer. 61 treff!
  • Fritekstsøk "JAVA", filtrert på utvikler/programmerer. 46 treff!
  • Fritekstsøk "PHP", filtrert på utvikler/programmerer. 4 treff!
  • "C++", noen, men mest urelevante treff.
  • "Python", ser ut som at det er mest aktuelt for forskningsstillinger.
  • "Ruby", ingen treff.

Om jeg forandrer rekkefølgen etter hva jeg kunne tenke meg å jobbe med.

• Ruby eller Python, delt førsteplass.
  • Java. Her er det mye spennende som kjører på jvm, spesielt av community driven stuff, så la oss se litt større på det.
  • .NET/C#. Hadde jeg bare kunnet jobbet profesjonelt med .NET uten å bruke Windows, så hadde du klatret høyere på listen min, .NET! :ph34r:
  • PHP.
  • C++. Blah..

Listen over hva jeg synes virker interessant er speilvendt i forhold hva som etterspørres. Er det flere enn meg som synes bedriftenes valg av teknologier ofte er.. kjedelig ..Eller noen ganger også tilfeldig, som når ett noe er bygget på en hjemmesnekret prototype, og denne ender opp som bedriftens produkt?

Ville det ikke gitt bedriften fordel i konkurransen om de beste hodene om de satset på noe friskt og hipt teknologisk, som gjør programmererne entusiastisk og mo i knærne? Jeg bare spør. :wee:

Jobber forøvrig med .Net/C#. Fordelen med det er definitivt jobbsikkerhet og karrieremuligheter.

Hva med Voppen min i tråden "Innovasjon for alle"? Staten skulle vel kunne støtte dere om jeg fikk skrevet ett enkelt nok skriv og en flott presentasjon av prosjektet. 5millioner? -5 kodere i 1 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...