Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor er jeg så fordømt perfekt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, men det jeg mener er at det er så perfekt som det kan bli. Hvis du ser på mat og matvarer, alle liker mat, ikke sant. Men saken er at det er så stort mangfold med mat at man ikke kan være enige om hvilken mat som er best, eller perfekt. Så da er det stor splid i definisjonen av hva som er perfekt hva angår mat. Det være seg mat, tv-kanal, tryne, internett mm.

Men når det kommer til sex er det liksom kun ett hull og en pinne. Det er inn-ut. Og for de aller fleste homo sapiens finnes det ingen større nytelse en nettop orgasmen. Det er hardkoblet i hjernene våre, selve endorfiner som utløses ved bruk av narkotika og sjokolade aktiverer delene av hjernen som belønnes av utløsning av orgasme.

Finnes ingen nekt. Selv aseksuelle opplever orgasme og opplever det som deilig. Det er det nærmeste man kommer perfekt imo.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir jo en del spekulasjon. Arbeidsmengde kreves jo i alle universitetsfag.

Dette er i høyeste grad en sannhet med modifikasjoner. Jeg har selv opplevd å få A i fag jeg har jobbet meget lite, samt å få C i fag jeg har arbeida baken av meg i. Noen ting har jeg rett og slett bare tatt kjempelett mens andre fag har kosta blod og svette. Jeg har opplevd at beregninger er min sterke side, og jeg har god evne til å se mønstre og sammenhenger, mens andre ting har vært vanskelig selv om jeg har lagt opp en god plan for hvordan jeg skal angripe problemene. Jeg kjenner studenter i begge ender av skalaen, fra 5 timer til 60+ timer jobb i uka, så å si at arbeidsmengde kreves i alle fag er ikke faktum for hele befolkningen.

Jeg studerer ikke humaniora, men jeg føler ikke det bare er "stating the obvious", og det er enorme mengder lesestoff det er snakk om. Hvis et fag hadde vært for lett å gjennomføre, ville jo universitetene banket inn mer pensum for å få flinkere studenter, slik jeg ser det.
..hvis du faktisk gidder å lese pensum. Jfr. ukulturen som har vært på NTNU en stund hvor studenter tar friår hvor de melder seg opp i psykologiemner som er så enkle at de møter direkte på eksamen og består uten å lese i forkant, og dermed får fullt stipend fra lånekassen. Det sier en del om vanskelighetsgraden på de aktuelle emnene, uten at jeg har prøvd å ta dem.

At det er noe kvalitativt annerledes med natur- og formalfag som gjør at intelligente folk forstår konseptene enda bedre enn tilsvarende situasjon i humaniora og samfunnsvitenskap, er absolutt ikke selvsagt, og høres jo litt rart ut i grunn.
Her tenker jeg primært på matematikk, som jeg anser som den viktigste grunnsteinen hvertfall i min teknologiutdannelse, og hvordan evnen til å tenke logisk forenkler dette kraftig. Jeg har arbeidet en del som hjelpelærer på universitetet, og opplevd hvordan flinke/flittige elever fra vgs møter veggen fullstendig når de kommer på universitetet. Enkelte ting, som mange studenter har lett for å skjønne, vil simpelthen ikke synke inn hos andre. Det blir som å gå et skirenn hvor motstanderne har vesentlig bedre smurte ski enn deg, og du konstant må kompensere med voldsom innsats. Det er gjennomførbart, men da er vi tilbake til 5 vs. 8 timer på lesesalen.

Utenom det er jeg ganske enig med deg. Kanskje vi beveger oss litt off-topic i forhold til trådstarters problemer også...

Lenke til kommentar

Noe som ikke er blitt tatt opp er at man helt fint kan være 100% perfekt til man er 20-25år. Men da begynner man å erfare ting som fører til at denne illusjonen endres NOE ;)

Noen nevnte at når man kommer seg til et universitet møter man samme mennesker og man får helt andre utfordringer. Vel, jeg studerte økonomi og leste særdeles lite og det var egentlig et møkk kjedelig fag. Jeg sto til a og b i de fleste fag. Hva sier det om nivået på et universitet?

Jeg tror faktisk TS, om det er et troll så har det lite å si for det er mange lik ham der ute.

Jeg er også av den typen som ikke får til å ha samtaler med intellektuelt svake mennesker, det gjør vondt i hodet å høre på folk som er brautende og kun snakker om ting man fint kan lese i se og hør...

Jeg er selv langt fra perfekt, jeg lærte dette i militæret som så mange andre ;)

Lenke til kommentar

..hvis du faktisk gidder å lese pensum. Jfr. ukulturen som har vært på NTNU en stund hvor studenter tar friår hvor de melder seg opp i psykologiemner som er så enkle at de møter direkte på eksamen og består uten å lese i forkant, og dermed får fullt stipend fra lånekassen. Det sier en del om vanskelighetsgraden på de aktuelle emnene, uten at jeg har prøvd å ta dem.

Det eneste det sier noe om er minstekravet til å bestå, som i de fleste humanistiske fag er gjengivelse av pensum, det sier ingenting om vanskelighetsgraden bak å faktisk forstå faget og pensum (er noen hederlig unntak med fag som er latterlige selvfølgelig).

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Takk! Du har et veldig godt poeng som jeg er helt enig i. Gjengivelse av pensum er i mange tilfeller nok til å bestå eksamen, og i en del humanistiske fag er det enkelt å gjengi mye av pensum. I matematikk og lignende opplever jeg at man inviteres til å anvende kunnskapen utover å bare spy ut et minimum av det man har lest. Her mener jeg at IQ kan hjelpe, for eksempel under problemløsning. Jeg har aldri sagt at høy IQ er et krav for å lykkes.

Lenke til kommentar

Håper du er klar over at skoletester kun gir en pekepinn på din respons for inndoktrinering og ikke på om du er smart. At du baserer hverdagen din på en illusjon om at du er perfekt betyr ikke at du faktisk er det. Blant det første de mest vellykkede mennesker innså var at de aldri kommer til å bli perfekt, derfor prøver de heller ikke å være eller bli perfekt.. Du prøver dessverre alt for hardt å være perfekt, noe du verken er eller kommer til å bli. Kanskje du lurer deg selv til å tro at du er perfekt, men du lurer ikke oss andre. Livet handler om å finne sine mål tidligst mulig og forvalte sin tid, evner og ressurser best mulig for å nå målene på en måte som tråkker færrest mulig medmennesker på tærne.

Lenke til kommentar

Hvis du responderer på inndoktrineringen uten å anstrenge deg er du i beste fall ordentlig ute å kjøre.

Håper du ser frem til et hardt liv med mye motgang etter hvert som du innser realiteter som banker på din dør.

De beste folkene har enten dårlige karakterer eller gode karakterer men må virkelig anstrenge seg for å få det til.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Takk! Du har et veldig godt poeng som jeg er helt enig i. Gjengivelse av pensum er i mange tilfeller nok til å bestå eksamen, og i en del humanistiske fag er det enkelt å gjengi mye av pensum. I matematikk og lignende opplever jeg at man inviteres til å anvende kunnskapen utover å bare spy ut et minimum av det man har lest. Her mener jeg at IQ kan hjelpe, for eksempel under problemløsning. Jeg har aldri sagt at høy IQ er et krav for å lykkes.

Jeg tror dette gjelder alle som søker toppkarakterer i sine respektive fag. En god student bruker jo pensum som et verktøy for å trekke selvstendige konklusjoner, uavhengig av fagfelt, og ved å anvende logikk. Når det gjelder dårlige studenter vet jeg altså ikke. Det kan forsåvidt godt hende det er lettere å subbe gjennom psykologi enn matematikk, men hva er vitsen med det a liksom.

Lenke til kommentar

Håper du er klar over at skoletester kun gir en pekepinn på din respons for inndoktrinering og ikke på om du er smart. At du baserer hverdagen din på en illusjon om at du er perfekt betyr ikke at du faktisk er det. Blant det første de mest vellykkede mennesker innså var at de aldri kommer til å bli perfekt, derfor prøver de heller ikke å være eller bli perfekt.. Du prøver dessverre alt for hardt å være perfekt, noe du verken er eller kommer til å bli. Kanskje du lurer deg selv til å tro at du er perfekt, men du lurer ikke oss andre. Livet handler om å finne sine mål tidligst mulig og forvalte sin tid, evner og ressurser best mulig for å nå målene på en måte som tråkker færrest mulig medmennesker på tærne.

Feiginger lever slik, slik jeg ser det.

Hvis du hele livet skal gå rundt å bekymre deg over hva alle andre tenker om deg,

og å "tråkke færrest mulige tær" lever du egentlig ikke ditt liv, men ett annets liv.

Det du må forstå er at tilsynelatende "vellykede" mennesker også kan leve miserable liv.

Det være seg rik eller fattig. Hva samfunnet rundt deg tenker om deg har overhodet ingen betydning for hvor nære perfeksjon du er i ditt indre.

Hvis du en dag føler deg perfekt eller så god eller bedre enn du noensinne har følt deg før, så er du for all mål og mening perfekt. Så perfekt du i den forstand kan være.

Lenke til kommentar

Vel.. Vanskelig å forstå hva denne tråden handler om.. annet enn at TS er irriterende perfekt.

20120320-027_4227632a.jpg

Tooji irriterte meg fordi han virka så forbaska modellaktig, metroseksuell og fjern.

Men jeg fikk veldig stor respekt for han når han i ett eller annet intervju fortalte at han jobbet med barnevernspedagogikk, og det var tydelig at han brant skikkelig for barns rettigheter.

Om du (TS) har alle disse egenskapene du påstår, bruk de til noe konstruktivt, som Tooji for eksempel. Gjør verden ett bedre sted. Verden vil elske deg for det.

Endret av dahuff
Lenke til kommentar

Feiginger lever slik, slik jeg ser det.

Hvis du hele livet skal gå rundt å bekymre deg over hva alle andre tenker om deg,

og å "tråkke færrest mulige tær" lever du egentlig ikke ditt liv, men ett annets liv.

Det du må forstå er at tilsynelatende "vellykede" mennesker også kan leve miserable liv.

Det være seg rik eller fattig. Hva samfunnet rundt deg tenker om deg har overhodet ingen betydning for hvor nære perfeksjon du er i ditt indre.

Hvis du en dag føler deg perfekt eller så god eller bedre enn du noensinne har følt deg før, så er du for all mål og mening perfekt. Så perfekt du i den forstand kan være.

Snakker ikke om å bry seg om hva andre tenker men å nå mål uten å kynisk bruke andre mennesker etter bruk og kast mentalitet.

Lenke til kommentar

Perfeksjonismen innebærer ikke nødvendigvis bruk og kast - selv om den oppmuntrer til det.

For hva er selve målet og hva er mentaliteten?

Det er ikke annet enn det selvbildet du i ditt eget hode har skapt foran deg.

Hva så om du en dag blir brukt og så kastet vekk. Hvor ligger kynikken i det?

Har du ikke selv snakket med resepsjonist for så å slenge på røret, hvor går da grensen mellom det å leve samhold og det å leve utnyttelsen. Det er sannsynligvis flere steg på veien til dette målet du har satt foran deg. Uheldigvis innbærer noen steg utnyttelse, og andre steg forbruk. Det jeg ikke forstår er hvorfor det skal gjøre deg til et mindre perfekt menneske.

Lenke til kommentar

Har du ikke selv snakket med resepsjonist for så å slenge på røret, hvor går da grensen mellom det å leve samhold og det å leve utnyttelsen. Det er sannsynligvis flere steg på veien til dette målet du har satt foran deg. Uheldigvis innbærer noen steg utnyttelse, og andre steg forbruk. Det jeg ikke forstår er hvorfor det skal gjøre deg til et mindre perfekt menneske.

Det ovenfor siterte er faktisk fullstendig uforståelig. Anonym poster: 8e23a807ef8bac42db40e7bbe133ff55

Lenke til kommentar

Hvis du er så perfekt. Hvorfor er ikke du rik?

Det finnes 2 typer mennesker!

1. De som er flink i teorien, men dum i praksis

2. De som er flink i praksis, men dum i teorien

La oss se på et eksempel.

Jamie Oliver har ikke universitets utdanning. Allikevel er han rikere enn de fleste som har universitetsutdanning. Dette er godt eksempel på at man må kunne mer enn bare teori for klare seg i livet. Det viktige er det praktiske. Teori er bare teori og fungerer ikke slik i virkeligheten. Man lærer masse teori på skolen, men finner ut at i det virkelige liv har man ikke bruk for dette. Det finnes mange elever med karakter 5 og 6 i Norge, men ingen av dem er rike. De som er rike i Norge har ikke mastergrautdanninger fra universitet og høyskoler.

For å oppnå suksess i virkeligheten må du ha

1. Kontakter og nettverk med mennesker. Mange av dem.

2. Sosiale ferdigheter med både kvinner og menn

3. Respekt og høflighet

4. Unngå å snakke om teori og religion

5. Handelspartnere som du kan stole på

Ser du. Teori er bare teori. Virkeligheten stemmer ikke overens med teori.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...