enginedriven Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Hei , har nettop blitt tatt for noe hærværk jeg har vært dum å gjennomgått .. men foreldrene mine vil ha meg på ad hd skjekk for å skjekke om jeg har det. er 18 og og lurer på om straffen kan bli redusert dersom jeg har ad hd ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412 Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Du var jo frivillig med på å fullføre disse groteske handlingene. Har ikke noe særlig sammenheng med ADHD. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Du bekrefter vel selv at du ikke har grunn til å få redusert straff. Du har vært dum - dumhet har ingen direkte tilknytning til ADHD 2 Lenke til kommentar
enginedriven Skrevet 9. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2013 var bare noe jeg hørte pga med adhd gjør man ting uten å tenke seg om , og da fikk jeg skriv med fra legen og skulle gi det til politiet 1 Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Motta straffen som en mann, og tenk deg godt om neste gang. Ingen vits i å trekke ADHD inn i dette her, da det har ingenting med dette å gjøre 7 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 var bare noe jeg hørte pga med adhd gjør man ting uten å tenke seg om , og da fikk jeg skriv med fra legen og skulle gi det til politiet Men stemmer det: tenkte du deg ikke om før du begikk dette hærverket? Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Er du TS og nå? Nei, men klart han tenkte seg om. Samme om du har ADHD eller ikke, det er ikke sånn at kroppen styrer seg selv akkurat. Kanskje dårlig dømmekraft, men klart han tenkte seg om. Jeg er 97% sikker på at han tenkte "dette er ikke så lurt, men det er jo litt artig også... Kjør på!" 5 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 ADHD vil som oftest ikke bli regnet som formildende. Det må uansett gjøres en konkret vurdering av den aktuelle saken for å kunne avgjøre det. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Naivt å tro, som de første innleggene her, at det bare er å ta straffen som en mann uten hensyn til å se på hvorfor noen utførte handlingen. Hvis han ikke tenkte noe om hvorfor han begikk hærverk og det har noen som helst sammenheng med ADHD, så hjelper det jo ikke med straff. Med "tenkte" mener jeg da mer enn at han var bevisst på at nå begår jeg hærverk. Til dere legfolk som er så raskt ute med konklusjoner så kan dere lese litt mer angående ADHD her. Når det er sagt er det ikke sikkert TS er rammet, eller er rammet noen særlig grad. Det er uansett hensiktsmessig å få sjekket det for å få behandling. I Rt-2010-1340 som gjaldt straffutmåling straffutmåling for legemsbeskadigelse med døden ti følge ble det uttalt: Domfelte har hatt problemer i oppveksten og har tidligere fått diagnosen ADHD. Slik problemene er beskrevet i personundersøkelsen, kan jeg imidlertid ikke se at det dreier seg om så spesielle forhold at det er grunn til å ta dem i betraktning i formildende retning i en så alvorlig sak som dette. Dette var en alvorlig sak som påpekt i votumet, men ved mindre alvorlige forhold kan selvfølgelig ADHD være et moment som har betydning. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Den var vel postet på "sosial" først, så ha høyde for det på svarene. Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Det kan være du kan bli dømt til behandling av din lidelse, hvis det skulle ha seg slik at du har ADHD. Det enkleste for deg er å ta dette opp med en advokat/jurist og politi. Hvis det har seg slik at du har ADHD så hjelper det ikke at du blir satt i fengsel med alle de andre som har ADHD. Det er bedre for deg at du får behandling for dine symptomer via medikamentell behandling og psykososial behandling hos psykolog. På den måten vil du forstå hvorfor du gjør ting slik du gjør dem og medisinen vil i så fall kverke symptoene dine ganske vesentlig. Jeg er klar over at det står at medikamentell behandling ikke blir gitt til personer over 18 år, tenker da på ritalin. Det står det på felleskatologen. Dette er feil. Man får behandling så lenge det er gunstig. Sjekk det ut. Det er kjipt å leve med ubehandlet ADHD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå