Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan straffen for hærverk reduseres ved ADHD?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+412

Du var jo frivillig med på å fullføre disse groteske handlingene. Har ikke noe særlig sammenheng med ADHD.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

var bare noe jeg hørte pga med adhd gjør man ting uten å tenke seg om , og da fikk jeg skriv med fra legen og skulle gi det til politiet

Men stemmer det: tenkte du deg ikke om før du begikk dette hærverket?

Lenke til kommentar

Er du TS og nå?

Nei, men klart han tenkte seg om. Samme om du har ADHD eller ikke, det er ikke sånn at kroppen styrer seg selv akkurat. Kanskje dårlig dømmekraft, men klart han tenkte seg om. Jeg er 97% sikker på at han tenkte "dette er ikke så lurt, men det er jo litt artig også... Kjør på!"

• Liker 5
Lenke til kommentar

Naivt å tro, som de første innleggene her, at det bare er å ta straffen som en mann uten hensyn til å se på hvorfor noen utførte handlingen.

Hvis han ikke tenkte noe om hvorfor han begikk hærverk og det har noen som helst sammenheng med ADHD, så hjelper det jo ikke med straff. Med "tenkte" mener jeg da mer enn at han var bevisst på at nå begår jeg hærverk.

Til dere legfolk som er så raskt ute med konklusjoner så kan dere lese litt mer angående ADHD her.

Når det er sagt er det ikke sikkert TS er rammet, eller er rammet noen særlig grad. Det er uansett hensiktsmessig å få sjekket det for å få behandling.

I Rt-2010-1340 som gjaldt straffutmåling straffutmåling for legemsbeskadigelse med døden ti følge ble det uttalt:

Domfelte har hatt problemer i oppveksten og har tidligere fått diagnosen ADHD. Slik problemene er beskrevet i personundersøkelsen, kan jeg imidlertid ikke se at det dreier seg om så spesielle forhold at det er grunn til å ta dem i betraktning i formildende retning i en så alvorlig sak som dette.

Dette var en alvorlig sak som påpekt i votumet, men ved mindre alvorlige forhold kan selvfølgelig ADHD være et moment som har betydning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være du kan bli dømt til behandling av din lidelse, hvis det skulle ha seg slik at du har ADHD. Det enkleste for deg er å ta dette opp med en advokat/jurist og politi. Hvis det har seg slik at du har ADHD så hjelper det ikke at du blir satt i fengsel med alle de andre som har ADHD. Det er bedre for deg at du får behandling for dine symptomer via medikamentell behandling og psykososial behandling hos psykolog. På den måten vil du forstå hvorfor du gjør ting slik du gjør dem og medisinen vil i så fall kverke symptoene dine ganske vesentlig.

Jeg er klar over at det står at medikamentell behandling ikke blir gitt til personer over 18 år, tenker da på ritalin. Det står det på felleskatologen. Dette er feil. Man får behandling så lenge det er gunstig.

Sjekk det ut. Det er kjipt å leve med ubehandlet ADHD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...