kalleklovn12 Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 http://www.komplett.no/noctua-nf-a14-pwm-140mm-vifte/781268 Skyver veldig mye luft uten å bråke sammenlignet med andre kjente merker Jeg vet at de er gode, men de er så uendelig stygge... Takk for tips! 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Noctua... styggeste viftene på markedet.. Hadde de solgt svarte vifter ville de solgt så mange flere, men de er jo så enormt sta Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 GTX 780 ti Kingpin, 8+8+6 pin: http://www.fudzilla.com/home/item/33312-evgas-latest-teaser-shows-more-gtx-780-ti-classified-details Her kan det klokkes ja! Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Jeg vet at de er gode, men de er så uendelig stygge... Takk for tips! Hvor mye luft vifter skyver er egentlig uintresant når det kommer til vannkjøling. Da trenger man statisk trykk. De aller beste viftene som finnes til vannkjøling når det kommer til ytelse vs støy så er det Gentle typhoon. Sjekk ut dems 1500 rpm vifter. http://martinsliquidlab.org/2013/04/24/fan-testing-round-11/ Dette er den eneste siden på nettet som har tester ang vifter til bruk av vannkjøling som man kan hente masse bra info ut ifra. Se hvor hardt GT viften knuser de andre. Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Hvor mye luft vifter skyver er egentlig uintresant når det kommer til vannkjøling. Da trenger man statisk trykk. De aller beste viftene som finnes til vannkjøling når det kommer til ytelse vs støy så er det Gentle typhoon. Sjekk ut dems 1500 rpm vifter. http://martinsliquidlab.org/2013/04/24/fan-testing-round-11/ Dette er den eneste siden på nettet som har tester ang vifter til bruk av vannkjøling som man kan hente masse bra info ut ifra. Se hvor hardt GT viften knuser de andre. Takk. Burde jeg gå for 14 (1450rpm) eller 15 (1850rpm)? Lenke til kommentar
Bahamut Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 (endret) Hvor mye luft vifter skyver er egentlig uintresant når det kommer til vannkjøling. Da trenger man statisk trykk. De aller beste viftene som finnes til vannkjøling når det kommer til ytelse vs støy så er det Gentle typhoon. Sjekk ut dems 1500 rpm vifter. http://martinsliquidlab.org/2013/04/24/fan-testing-round-11/ Dette er den eneste siden på nettet som har tester ang vifter til bruk av vannkjøling som man kan hente masse bra info ut ifra. Se hvor hardt GT viften knuser de andre. Takk for tips ja (ikke at de testet så mange forskjellige vifter der) men de kommer kun i 120mm Endret 5. desember 2013 av Bahamut Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Kjører bare med 15(1850 rpm) her, 8 stk i spillmaskinen og er veldig fornøyd med både støy og ytelse. Bruker en form for shroud på radiatorene så motor str har ikke så stor betydning. Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Kjører bare med 15(1850 rpm) her, 8 stk i spillmaskinen og er veldig fornøyd med både støy og ytelse. Bruker en form for shroud på radiatorene så motor str har ikke så stor betydning. Da blir det slik. Takk! Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Takk for tips ja (ikke at de testet så mange forskjellige vifter der) men de kommer kun i 120mm Han har testet over 60 forskjellige vifter hvis du navigerer deg litt rundt på siden Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Han har testet over 60 forskjellige vifter hvis du navigerer deg litt rundt på siden Hjelper lite når det er ingen Corsair vifter Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Hjelper lite når det er ingen Corsair vifter LOL Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Hjelper lite når det er ingen Corsair vifter Corsair har pene vifter, ikke ytelsesvifter. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Corsair har pene vifter, ikke ytelsesvifter Noctua er nok best, men så stygge og dyre Gentle Typhoon Spinner raskere og bråker mer enn Corsair SP Så jeg ville gjerne ha sett noen tester mellom de, men nå går vi veldig off-topic her da.. Lenke til kommentar
Bahamut Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 (endret) Hvor mye luft vifter skyver er egentlig uintresant når det kommer til vannkjøling. Da trenger man statisk trykk. De aller beste viftene som finnes til vannkjøling når det kommer til ytelse vs støy så er det Gentle typhoon. Sjekk ut dems 1500 rpm vifter. http://martinsliquidlab.org/2013/04/24/fan-testing-round-11/ Dette er den eneste siden på nettet som har tester ang vifter til bruk av vannkjøling som man kan hente masse bra info ut ifra. Se hvor hardt GT viften knuser de andre. Vil nå si at Noctua sin NF-A14 PWM serie er veldig bra med tanke på Lyd, Flow og Statisk Trykk. 24.6dB, 140,2CFM og 2.08 mmH2O Selv har jeg 8 av disse viftene i mitt kabinett samt 2 av 120mm versjonen og på full guffe så er det fremdeles skjermkortene jeg hører mest. Jeg har bestilt Aksa sine Viper serie for å se om det vil gjøre note utslag. 27dB, 110CFM og 3.12 mmH2O Endret 6. desember 2013 av Bahamut Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 (endret) Viftetesten som ble linket til for litt siden var jo grei den. Men den blir vel raskt ubrukelig i alle tilfeller bort sett fra ideelle forhold (eller akkurat det forholdet testen viser). Ikke-ideelle forhold vil f.eks være:- Bruk med luftfilter/fan-gril med mellomstore/små hull - Bruk til radiatorer - Et kabinett som ikke har perfekt balansert luftflyt(at det er flere vifter/lufttrykk inn enn det er ut, eller vice versa) - Annen motstand som kabler, vegg eller andre hindringer som gjør at luftflyten ikke er perfekt. Det er faktisk kun tre faktorer som er interessante, og det er som du nevnte Bahamut; Lyd, Flow og Statisk Trykk. (utseende er jo bare helt og holdent en personlig smaksak) Skulle gjerne sett en test som viste en graf med et økende mottrykk på X-aksen, og økende luftflyt på y-aksen. (f.eks fra 0-10mmH2O = X, og 0-200 CFM = Y) Deretter kan man også slenge inn skalering på lydnivå og strømtrekk/spenning. Det du da kan lese ut er hvor bra en vifte vil yte ved forskjellig last, og gjerne sette på noen typiske tall på hva slags mottrykk forskjellige situasjoner vil skape(slik at det blir lett å forhodle seg til tallene). F.eks en 25mm tykk radiator med en gitt finne-tetthet, og så en 45mm, en 60mm osv.. Samt vifter i noen få kabinetter og andre kombinasjoner.Da vil du sitte med en komplett oversikt over hvor høy luftflyt du får av en vifte til en hver tid. Det vil ikke være spesielt vanskelig å lese, og heller ikke alt for vanskelig å teste. Med disse tallene kan du faktisk regne deg ut til hvor mye effekt du vil fjerne fra systemet (og vet du effektforbruket fra komponentene, ja så kan du faktisk regne deg frem til hvilken temperatur du ender opp med). Hvorfor øsnker man å regne på det? Jo fordi du da vet hvilke vifter du trenger, hvor mange du trenger, og hva slags spenning/hastighet de bør sitte på for å få en temp som gjør deg fornøyd. F.eks ville det sett slik ut: Dette er da oversikt over pumper, og hvor høy flow de har ved økende mottrykk. Det samme kan like enkelt gjøres med vifter. (bare at det ikke lengre er snakk om mH2O, men mm H2O) Det man kan lese av grafen er jo da åpenbart at de mørkegrønne egner seg desidert best til oppgaver som krever høyt mottrykk (lite ideelle men realistiske situasjoner) og hvor høy flow du får med de, kontra "high-flow" enheter som kan levere høy flyt, men kun under gode forhold. Endret 6. desember 2013 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Bahamut Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Skulle gjerne sett en test som viste en graf med et økende mottrykk på X-aksen, og økende luftflyt på y-aksen. (f.eks fra 0-10mmH2O = X, og 0-200 CFM = Y) Deretter kan man også slenge inn lydnivå og strømtrekk/spenning. Nettopp Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Les http://martinsliquidlab.org/2013/02/18/why-static-pressure-max-flow-specs-are-poor-measures-of-fan-performance/ Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 (endret) Se der ja, noe slikt jeg er ute etter. Så ser ikke hva dem/han venter på!? Han har tydeligvis plukket opp hvordan du bør teste/oppgi informasjonen fra testen, så da mangler vi bare en del testresultater oppgitt på denne formen. Ja, for maks luftflyt og maks statisk trykk er jo ubrukelig om vi ikke vet forholdet mellom de to. Endret 6. desember 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Noctua er nok best, men så stygge og dyre Gentle Typhoon Spinner raskere og bråker mer enn Corsair SP Så jeg ville gjerne ha sett noen tester mellom de, men nå går vi veldig off-topic her da.. Skal du sammenligne lyd så må du sammenligne når de yter likt. Det vil si når de dytter like mye luft igjennom en radiator. Det kan du ikke vite før du har plassert de på en radiator og målt. Vedder 100 kr på at GT vil gi mere ytelse i forhold til støy enn noctua viftene tho. Lenke til kommentar
Bahamut Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 (endret) Skal du sammenligne lyd så må du sammenligne når de yter likt. Det vil si når de dytter like mye luft igjennom en radiator. Det kan du ikke vite før du har plassert de på en radiator og målt. Vedder 100 kr på at GT vil gi mere ytelse i forhold til støy enn noctua viftene tho. Jeg er jo enig at man må ha statisk trykk for å dytte luften igjennom radiatoren, uansett så må man tenke på hvor mye støy man kan tillate. Jeg for prøve med de Akasa Viper viftene som har 50% høyere statisk trykk enn de Noctua viftene jeg har nå og se om væsketemperaturen forandrer seg under prime95 test. Men ja, nå sporer tråden helt av her :-) Endret 6. desember 2013 av Bahamut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå