Gå til innhold

Neste Gen skjermkort Nvidia (gtx 700)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Zotac kortet er litt kaldere under load, og mye stillere. Bestilte en slik, så får vi sende tilbake 290'n :)

Jeg så en plass at i en test så hadde gtx 780 slått r290x når begge var maks overklokket. Vet ikke om det stemmer og alle kort klokker jo forskjellig men hadde valgt 780 foran 290.

Lenke til kommentar

Jeg så en plass at i en test så hadde gtx 780 slått r290x når begge var maks overklokket. Vet ikke om det stemmer og alle kort klokker jo forskjellig men hadde valgt 780 foran 290.

GTX 780 overklokket tilsvarende hva 290X er overklokket, da vil 780 slå 290X, så det er riktig. Virker ikke som 290X yter så fantastisk under klokk.

Lenke til kommentar

GTX 780 har fantastiske muligheter til å overklokkes, da brikkene er klokker meget konservativt. Unormalt mye faktisk. Og slenger du på bedre strømleveranse, så viser det seg at de har MASSE mer å gi. EVGA classified/MSI Lightning er god for over 50% på standardkjøling og over 60 % på vann. Slenger du inn litt tweaking/flashing og knall kjøling så har jeg sett opp mot og over 74 % overklokk (1500 MHz).

Fra før av så har jeg egentlig regnet 25 % overklokk som rimelig greit. Vann eller ei.

AMD 290x klarer liten til ingen overklokk på standardkjøler (under tunge laster så klarer den knapt å holde seg på originalfrekvensene), mens på vann kan du forvente 20-25 % overklokk av høyeste standardfrekvenser. Ganske dårlig med andre ord, men det er jo rett og slett fordi kortet har svært stramme frekvenser fra før av.

Og selv med kraftig økning i kjøling så ser de ut til å klokke så mye lengre. Ergo er dette sannsynligvis hva brikker har kapasitet til.

En 290X på vann har ikke nubbsjangs mot mot en GTX 780 Classy når du fyrer i gang med overklokking, og prisen er ikke særlig forskjellig. Men slenger du inn CF og 4K (eller høyere oppløsning) så henter nok 290x inn en del av forspranget.

Lenke til kommentar

GTX 780 har fantastiske muligheter til å overklokkes, da brikkene er klokker meget konservativt. Unormalt mye faktisk. Og slenger du på bedre strømleveranse, så viser det seg at de har MASSE mer å gi. EVGA classified/MSI Lightning er god for over 50% på standardkjøling og over 60 % på vann. Slenger du inn litt tweaking/flashing og knall kjøling så har jeg sett opp mot og over 74 % overklokk (1500 MHz).

Fra før av så har jeg egentlig regnet 25 % overklokk som rimelig greit. Vann eller ei.

AMD 290x klarer liten til ingen overklokk på standardkjøler (under tunge laster så klarer den knapt å holde seg på originalfrekvensene), mens på vann kan du forvente 20-25 % overklokk av høyeste standardfrekvenser. Ganske dårlig med andre ord, men det er jo rett og slett fordi kortet har svært stramme frekvenser fra før av.

Du er klar over at et stock 780 kjører på 950-1000 MHz? Av de overklokkene jeg har sett er det ingen 780er som har klart å tippe 1425MHz på luftkjøling eller 1520MHz på vannkjøling. Jeg vil ikke påstå at overklokkpotensialet for GTX 780 er dårlig, men det er betydelig nærmere 35% enn 50%

AMDs 290X holder seg stort sett rundt 900-950MHz i Quiet Mode mens Uber mode flytter frekvensene opp til 1000MHz nesten konstant av det jeg har sett. Faktum er at Hawaii-brikka til AMD ikke lar seg overklokke like langt som GK110-brikka til Nvidia, sannsynligvis en sideeffekt av at brikka er betydelig mindre.

Lenke til kommentar

Du er klar over at et stock 780 kjører på 950-1000 MHz? Av de overklokkene jeg har sett er det ingen 780er som har klart å tippe 1425MHz på luftkjøling eller 1520MHz på vannkjøling. Jeg vil ikke påstå at overklokkpotensialet for GTX 780 er dårlig, men det er betydelig nærmere 35% enn 50%

AMDs 290X holder seg stort sett rundt 900-950MHz i Quiet Mode mens Uber mode flytter frekvensene opp til 1000MHz nesten konstant av det jeg har sett. Faktum er at Hawaii-brikka til AMD ikke lar seg overklokke like langt som GK110-brikka til Nvidia, sannsynligvis en sideeffekt av at brikka er betydelig mindre.

? Boost-frekvensen er på 900 Mhz, ikke 1000 MHz. Om fabrikken har overklokket selv litt i forveien spiller da ingen rolle, det gjør det ikke til noen dårligere overklokker, eller endrer noe som helst. Jeg snakker her om hva brikken er kapabel på, om det var noen som helst tvil.

Nå regnet jeg fra standardfrekvensene som GTX 780-bruker, altså 863 MHz, til standardfrekvens på overklokken. Men om du absolutt skal ha med boost så kan du jekke ned tallene jeg ga med 7-8 %.

Hvor høy ytelsesforbedring du kan forvente vil jo selvsagt ikke være like høy i alle situasjoner, da som du poengterte, vil variere vesentlig etter hvor mye boost som kortet boostet seg.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Mitt gigabyte 290 gjør fint 1250-1280mhz når man gir den litt mer spenning(1.3v). Spørs hva man spiller eller hva man bencher. bf4 er stabilt 1220mhz med 1.227v-1.245v.(vdrop) Så 290 klokker ganske ok syns jeg.

Ja, 22-28 % er ganske greit. (ja, som nevnt i forrige innlegg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...