Gå til innhold

Neste Gen skjermkort Nvidia (gtx 700)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man får håpe 800-serien har en 512-bit minnebuss. ;)

Da vil man også få 4 GB eller 8 GB minne, og det vil bety meget mye for minneytelsen som på mange måter er langt viktigere enn minnemengden.

Det er 384-bit minnebussen til Nvidia som gjør at du enten får 3 eller 6 GB minne (eller 12GB).

GTX 770 har jo 384-bit minnebus og finnes i 4GB-varianter, eller er det noe jeg har misforstått?

Lenke til kommentar

Man får håpe 800-serien har en 512-bit minnebuss. ;)

Da vil man også få 4 GB eller 8 GB minne, og det vil bety meget mye for minneytelsen som på mange måter er langt viktigere enn minnemengden.

Det er 384-bit minnebussen til Nvidia som gjør at du enten får 3 eller 6 GB minne (eller 12GB).

Kjører du 1920x1080p med 200 % resolution scaling, så vil skjermkortet rendre (altså produsere bildet) i 3840x2160 oppløsning (4K), for så å skalere ned bildet til 1080p igjen, som er det skjermen da takler.

Hvorfor? Fordi alle former for aliasing / tagger / hakkete linjer vil bli mer utvisket, og bildet vil se en del mykere og mer realistisk ut. Dette er også kalt Supersampling, og er den ultimate formen for Antialiasing.

200 % krever 4 ganger så mye som 100 % (ja, for du spiller i praksis i 4K), og det sier seg selv at dette da blir for tungt for de fleste PCer.

Men du har flere andre funksjoner for det samme, og den nest beste alternativet er antialiasing deffered, som man da gjerne kjører på 4xMSAA. Dette er også en funksjon som prøver å utrette det samme, bare med andre metoder, som krever en del mindre (men fortsatt ganske tungt). Nedsiden er selvsagt at den ikke klarer å fjerne like mye som supersampling, og en del hakkete linjer/aliasing vil bli utelatt.

Siste funksjonen i BF4 er Antialiasing POST, som er en svært lettdrevet funksjon, som også fjerner det meste av aliasingen. Men fungerer på en slik måte at bildet blir svært uskarpt, og bør dermed brukes med omhu. For bildet blir generelt sett dårligere, og du får dårligere sikt pga nedsatt skarphet. Bør ikke brukes (maks på low) om du allerede kjører 4xMSAA og/eller supersampling (resolution scale over 100%)

edit: Og for de som kjører enda høyere oppløsning enn 1080p så øker jo renderingoppløsningen drastisk. Ved 1440p så er du nærmest oppe i dobbel 4K oppløsning!

aaaw, takker og bukker for utdypende forklaring :)

tror ikke min Msi gtx 770 er klar for 200% res. scaling ;)

Lenke til kommentar

GTX 770 har jo 384-bit minnebus og finnes i 4GB-varianter, eller er det noe jeg har misforstått?

Det er nok umulig å få 4GB minne med 256-bit minnebuss, så da er en av informasjonene feil. Og svaret er nok at GTX 770 bare har 256-bit minnebuss. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ok ;) Jeg synes bare det er litt rart at Norges eneste hardwareside ikke har en test klar ved lansering. Må innrømme at jeg bruker Sweclockers.se mer og mer da testene der er tidlig ute og i tillegg ekstremt fyldige i forhold til hw sine.

Ja, Clockers er et fint valg... Vet ikke hva HW gjør, virker som dem bare roter rundt og null struktur..

Lenke til kommentar
Ps:

Minnebussen er jo antall koblinger du har totalt til minnekontrolleren fra minnebrikkene.

En minnebrikke har i dag 32-bits tilkobling, altså 32-ledere, og GTX 770 har da 8 minnebrikker som til sammen gir, 256-bit. Og størrelsen på minnebrikkene er da som oftest i dag 256 MB pr stykk. 256 MB x 8 = 2048 MB = 2GB

De kunne ha brukt 128 MB minnebrikker eller 512 MB minnebrikker som ville gitt 1GB eller 4GB.

GTX 780 har 12 minnebrikker, som da gir 12 x 32 = 384-bit, og 256MB x 12 = 3072 MB = 3GB.

GTX 290x har 512-bit minnebuss som betyr at den har hele 16 minnebrikker (16 x 32 = 512), hvor de er på 256MB hver, som igjen gir, 4 GB. :dremel:

aaaw, takker og bukker for utdypende forklaring :)

tror ikke min Msi gtx 770 er klar for 200% res. scaling ;)

Hehe, GTX 770 er nok ikke klar for 200 % res.scaling i 1080p eller mer nei. :p
Med mindre alt er på low kanskje.

Derimot så er det jo en utmerket måte å se hvor bra maskinen takler 4K uten å ha kjøpt 4K-skjerm. :)

Selv så vurderer jeg å kjøpe to 780 Classified til (slik at det blir totalt tre), for å kunne klare 200 % res.scale.

Lenke til kommentar

Ps:

Minnebussen er jo antall koblinger du har totalt til minnekontrolleren fra minnebrikkene.

En minnebrikke har i dag 32-bits tilkobling, altså 32-ledere, og GTX 770 har da 8 minnebrikker som til sammen gir, 256-bit. Og størrelsen på minnebrikkene er da som oftest i dag 256 MB pr stykk. 256 MB x 8 = 2048 MB = 2GB

De kunne ha brukt 128 MB minnebrikker eller 512 MB minnebrikker som ville gitt 1GB eller 4GB.

GTX 780 har 12 minnebrikker, som da gir 12 x 32 = 384-bit, og 256MB x 12 = 3072 MB = 3GB.

GTX 290x har 512-bit minnebuss som betyr at den har hele 16 minnebrikker (16 x 32 = 512), hvor de er på 256MB hver, som igjen gir, 4 GB. :dremel:

Hehe, GTX 770 er nok ikke klar for 200 % res.scaling i 1080p eller mer nei. :p

Med mindre alt er på low kanskje.

Derimot så er det jo en utmerket måte å se hvor bra maskinen takler 4K uten å ha kjøpt 4K-skjerm. :)

Selv så vurderer jeg å kjøpe to 780 Classified til (slik at det blir totalt tre), for å kunne klare 200 % res.scale.

hehe :) 3 faktisk :)

eg lurer på om eg skal vente til 880 kommer ut ;) klarer no 60 fps + - :p på bf 4

Lenke til kommentar

Et kjapt spm. om boostclock: Kjøpte et Asus GTX780 DCII OC her forleden som ifølge specs har en boostclock på 941MHz. Mitt eksemplar klokker seg derimot opp til hele 1045MHz uten at jeg har rørt overklokkingsfunksjonene enda.

Hvorfor? Har sittet på 5-serien frem til nå og er ukjent med disse kortene.

GPU Boost 2.0 er temperaturbasert boost i første omgang. Derfor vil mange av customkortene booste høyere enn minimumsverdien. Mine to Classified booster for eksempel til 1150 mhz som standard :)

Fin artikkel om GPU Boost 2.0 her:

http://www.anandtech.com/show/6760/nvidias-geforce-gtx-titan-part-1/5

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med den ,modda biosen jeg har så klokker den ned i idle og har ikkje boost. Perfekt altså. skynet v3 bios

Han har lagt ut v4 nå, i går kom skynet v4 bios. Skal teste når jeg kommer hjem, håper at 780 bios funker på Titan også.

Kan vel hende at min "lille" Antec 1000W PSU vil knele med 350W powertarget. Hadde ikke planlagt å invistere i ny PSU enda, men PSU'en begynner å dra litt på årene nå.

Endret av Chavalito
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om dette er et fullgodt alternativ til r9 290:

ZOTAC Geforce gtx 780 hos mpx til 3595 ,-

Grunnen til en muligens "overgang" er fordi dette skal i en min itx, altså sg07. Sg07 har relativ god luftflyt i kabinettet, men tar ikke kjangsen med et 290, også er den ekstreme støyen en annen faktor. Kan heller ikke kjøpe ny kjøler til 290 da det ikke er plass i kabinettet.

Lenke til kommentar

God luftflyt kommer an på om R9 290 har kjøler med sentrifugal vifte eller axial vifte (som Andrull så fint kaller det). Har kjøleren sentrifugal vifte blåses varmluften ut bak, axial vifte = masse varm luft inn i kabinettet.

Edit: Det Zotac kortet har sentrifugal vifte, så varmluft blåses ut av kabinettet. Men 290 med referanse kjøler blåser også luften ut av kabinettet.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...