Gå til innhold

Neste Gen skjermkort Nvidia (gtx 700)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg gått til anskaffelse av 2 X Gigabyte GTX 780 OC Windforce X3 som skal kjøres i SLI. Normalt sett er vel referance card å foretrekke for SLI, men disse leverer 10 grader lavere temperatur enn referance kortene, og tar bare opp 2 slots. Med NZXT Phantom 630 kabinettet burde luftflyten være bra nok, med et par justeringer.

 

Skulle jeg dermed bare hatt 1 kort ville jeg nok helt klart gått for Inno3D GeForce GTX 780 iChill HerculeZ X3 Ultra.

Dette kortet har en ekstrem kjøleløsning og vil være perfekt for overklokking med ny vBios og høyere overvolt.

Lenke til kommentar

Da har jeg gått til anskaffelse av 2 X Gigabyte GTX 780 OC Windforce X3 som skal kjøres i SLI. Normalt sett er vel referance card å foretrekke for SLI, men disse leverer 10 grader lavere temperatur enn referance kortene, og tar bare opp 2 slots. Med NZXT Phantom 630 kabinettet burde luftflyten være bra nok, med et par justeringer.

 

Skulle jeg dermed bare hatt 1 kort ville jeg nok helt klart gått for Inno3D GeForce GTX 780 iChill HerculeZ X3 Ultra.

Dette kortet har en ekstrem kjøleløsning og vil være perfekt for overklokking med ny vBios og høyere overvolt.

Har du montert en jetturbin jetmotor i kabinettet? Hvis ikke kommer du helt klart til å få langt høyere temperaturer enn testerne fikk med Gigabyte-kjølerne.

 

EDIT:

Brainfart et øyeblikk

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Hvilke testere er det vi refererer til her? Eller nærmere bestemt, hva er det du vil komme frem til?

SLik jeg ser det så vil denne kjøleren sende mye av varme luften ut i kabinettet igjen, som igjen krever ganske grei luftflyt gjennom kabinettet, og om det var dette Arni ville frem til så går ut fra at jeg er enig.

 

Fullstendig off-topic:

[kverulering]

En turbin er en innretning som henter ut energi fra en luftstrøm og konverterer det til mekanisk arbeid. ;) Aka. en innretning som vil bremse luftflyten. :closedeyes:

Derimot, en jetmotor vil sende luft i høy hastighet ut bak seg, men den vil da ikke være særlig effektiv til kjøling pga dens høye temperatur og kanskje ikke særlig bra analogi i PC-sammenheng heller. :hmm:

[/kverulering]

:green:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skulle jeg dermed bare hatt 1 kort ville jeg nok helt klart gått for Inno3D GeForce GTX 780 iChill HerculeZ X3 Ultra.

Dette kortet har en ekstrem kjøleløsning og vil være perfekt for overklokking med ny vBios og høyere overvolt.

 

Heftig kjøler. Kommer disse til norge i 770 utgave noengang tro?

Lenke til kommentar

Får gjenta det jeg skrev i en tidligere tråd her:

 

Et reference kort som blåser luften ut bak oppnår 80 grader c ved full belastning alene.

Et non-reference kort som Gigabyte Windforce X3 når rundt 67 grader c ved full belastning alene.

Dette vil si en differanse på ca 13 grader c. ved oppsett av 1 kort alene.

 

I de fleste tillfeller blir det øverste av kortene rundt 8-10 grader varmere enn det nederste I SLI.

Ved et stock/reference kort vil dette ta det øverste kortet til rundt 90 grader c.

Med et windforce X3 kort vil man da ha en margin på 23 grader før man når samme temperatur.

Så hvis det øverste kortet da blir 18 grader varmere enn det nederste, vil man fremdeles kun ligge på 85 grader c. Noe som er 5 grader kjøligere enn et stock/reference kort.

 

Har man i tillegg en 2350rpm High Pressure vifte som blåser direkte mellom kortene (1 slot mellomrom), så har jeg store problemer med å forstå hvordan dette ikke skulle gi bedre temperaturer enn 2 stock/reference kort i SLI.

 

Poenget mitt er at invendige temperaturer i et kabinett er noe som kan gjøres noe med, mens med et stock reference kort som blåser luft ut bak ikke vil ha den samme muligheten, sett bort fra en vannblokk.

 

Her er link til siden med anmeldelse gjort av Guru3D, som også angir temperaturer:

 

http://www.guru3d.co...c_review,8.html

 

Caddy: Inno3D GeForce GTX 780 iChill HerculeZ X3 er allerede til salgs i Norge, fås kjøpt på deal.no.

Endret av Snoopy_Ru
Lenke til kommentar

Får gjenta det jeg skrev i en tidligere tråd her:

 

Et reference kort som blåser luften ut bak oppnår 80 grader c ved full belastning alene.

Et non-reference kort som Gigabyte Windforce X3 når rundt 67 grader c ved full belastning alene.

Dette vil si en differanse på ca 13 grader c. ved oppsett av 1 kort alene.

 

I de fleste tillfeller blir det øverste av kortene rundt 8-10 grader varmere enn det nederste I SLI.

Ved et stock/reference kort vil dette ta det øverste kortet til rundt 90 grader c.

Med et windforce X3 kort vil man da ha en margin på 23 grader før man når samme temperatur.

Så hvis det øverste kortet da blir 18 grader varmere enn det nederste, vil man fremdeles kun ligge på 85 grader c. Noe som er 5 grader kjøligere enn et stock/reference kort.

Her er min erfaring:

Med blower-kjølere øker temperaturen på toppkortet i SLI med ca 5-10°C.

Med åpne kjølere øker temperaturen på begge kortene i SLI med ca 10-15°C, og toppkortet får videre 10-15°C økning oppå det igjen.

 

Men dette er bare min erfaring i de typiske full- og miditowerne med 1200RPM-kabinettvifter blåsende direkte på skjermkortene.

Lenke til kommentar

Fikk artifacts i Battlefield 3 med gtx 770 splitter nytt. Skyldes nvidia drivere sies det. Godt mulig. Skal installere nvidia driver 314.22 framfor driver 320.

 

Hvilket gpu tweaker program foretrekker dere? Asus sin, Evga presicion, MSI afterburner? Tenker på undervolting, se om det skjer noe på tempen, eller om det er så små specs at det har lite for seg.

Lenke til kommentar

Fikk artifacts i Battlefield 3 med gtx 770 splitter nytt. Skyldes nvidia drivere sies det. Godt mulig. Skal installere nvidia driver 314.22 framfor driver 320.

 

Hvilket gpu tweaker program foretrekker dere? Asus sin, Evga presicion, MSI afterburner? Tenker på undervolting, se om det skjer noe på tempen, eller om det er så små specs at det har lite for seg.

 

Har dette problemet med ett 670 også. De to nyeste driverne skaper artifacts, så jeg måtte hoppe to driversteg tilbake for å få det normalt.

Lenke til kommentar

Er det ikke no problemer med 320 og MS framework oppdateringene for tia? Oppgraderte drivere på en maskin her om dagen, og fikk lagspikes på skrivebordet.. Så ble skjermen svart etterhvert og kom tilbake igjen med beskjed om at driveren var blitt gjenopprettet etter en crash..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...