clysop Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 (endret) Jeg har satt sammen en liten liste på komplett.no som jeg tenker jeg skal kjøpe en dag. Det er ikke bestemt om jeg faktisk skal kjøpe denne, siden jeg må vurdere hva jeg skal bruke pengene jeg tjener gjennom sommerjobben på. Link til listen (listen er redigert, nytt hovedkort, grafikkort, hardisk og PSU) Planen er å ha et balansert bygg med mulighet for oppgradering. Det første jeg tenker meg er å sette inn et skjermkort til av samme type. Så prosessor og vannkjøling. Tenker det skal bli en top-tier i7 med en dual-vifte radiator, men det er bare tanker jeg har. Hvis du lurer på hvorfor jeg har valgt XFX sin versjon av 7970en, så er det kun fordi jeg syns den er råsexy i Define R4 kabinettet. Grunnen til at jeg har valgt det kabinettet er også fordi jeg syns det ser bra ut, og fordi jeg liker at det har støydemping (selv om at jeg har lest at den ikke gjør så mye). CPUen skal også overclockes, helst opp til 4.1~4.2 Jeg bør også nevne at jeg valgte skjermen pga. god pris, gode reviews og innebygde høytalere (jeg vet at de ikke er supermegaultra bra, men jeg vil spare plass på pulten). Hvis du har meninger du vil dele om denne builden, vil jeg gjerne høre dem, og jeg er åpen for forandringer på den Endret 12. mai 2013 av clysop Lenke til kommentar
wassup Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Mye bra, men bytt til HX-series PSU og bytt grafikkort hvis du ikke sverger til utseendet på det. XFX sin kjøleløsning er ikke mye å skryte av... Vet ikke om du trenger såpass dyrt hovedkort, du kan gå ned en del i pris og ha et omtrent like funksjonsrikt kort, f. eks. ASUS sitt P8Z77-V (eventuelt LX-versjonen; som er enda billigere). Jeg ville gått for Seagate Barracuda harddisk. Bedre ytelse, samme pris. Lenke til kommentar
Hvaheterdu Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Blir en god maskin dette her, men enig med hva wassup sier. Stock kjøleren på XFX kortet er ikke det beste, men når det er sagt så ville jeg anbefalt deg HIS sit 7970 kort (Det jeg har, men det selger ikke Komplett mer) Uansett, så har jeg tenkt til å slenge på et 7970 til og da har valget falt på Sapphire sitt (Det billigste) HX er bedre, og du burde gå for 850W for å være på den sikre side,n hvis du vil ha 2 x 7970. (http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2216373) Sier at det holder med 750, men 850 for å være på den sikre siden. Gode komponenter, så dette blir bra Lenke til kommentar
noobsquad Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Enig med wassup angående HK. 1500 kroner for ett hovedkort er mye, har selv asus sitt p8z77, og kan ikke si jeg har noe å utsette på det:) 7970 er forresten også ett knallkort, leverer masse krefter selv på stock. Jeg har 7970, og kjører triple monitor BF3 på high-ultra, no lagg 3570k har jeg heller ikke overklokka enda, vegrer meg litt for å gjøre det enda, siden det leverer nok til å ikke få lagg enda Alt i alt ser det bra ut dette buildet her, kanskje du har lyst på ett sidevindu i kabinettet ditt? veit det er sidedører til R4 med vinduer som er å få kjøpt Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Jeg har bare hørt om en clysop, og hvis du er han så kjenner du igjen brukernavnet mitt. Om du skal bygge PC for pengene du tjener fra sommerjobb skal du vel ikke bygge før etter sommern. Da er der ingen vits å lage liste nå. 4. genrasjons Intel CPUer med kodenavn Haswell kommer i midten av juni, og da kommer det også en ny CPU socket kaldt socket-1150, og er ikke kompatibel med socket-1155. Nvidia 700 serie skjermkort kommer i løpet av de neste ukene og det er rykter om at det skal komme ny RAM socket i løpet av sommern. Så å bygge PC nå er det dummeste tidspunktet når det kommer så mye nytt om kort tid. Men så over til den lista di. Hvis jeg kjenner deg rett vil du ha XFX p.g.a. 1. det passer bra i Define R4 2. de ser bra ut når du stacker dem (du har vel tenkt til å kjøre CFX etter hvert?). Men om du skal ha den versjonen av R4 utensidevindu har det ingenting å si. Kjøp for all del fra en annen produsent (som Asus). De sier du skal ha AX pg andre "top of the line" PSUer, men CX750 M funker helt fint. Det er absolutt ingenting galt med dem. Hvis du ser i signaturen min så ser du harjeg har den. Hvorfor i all verden skal du kjøpe H70. Den er laget kun for å kjøle CPUer stock eller med liten klokk. Hvis jeg var deg ville jeg spart de pengene og ventet til Swiftech H220 blir tiljengelig. Hva skal du med EN corsair AF140 QE? Kjøp heller Seagate Barracuda isteden for WD. Skal du kanskje bruke HDMI og de innebygde høytalerne til skjermen? Nei, nei, nei. Man bruker ikke HDMI til gaming, da bruker man DVI. DVI-D dual link for å være helt nøyaktig. Og så bruker du ekterne høytalere eller headset. Så finn en annen skjerm med DVI inngang. Ser at du kan kan kanskje akkurat få råd til en i7 3770K, men da må du nok gå littegran over budsjettet. 1 Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Enig med wassup angående HK. 1500 kroner for ett hovedkort er mye, har selv asus sitt p8z77, og kan ikke si jeg har noe å utsette på det:) 7970 er forresten også ett knallkort, leverer masse krefter selv på stock. Jeg har 7970, og kjører triple monitor BF3 på high-ultra, no lagg 3570k har jeg heller ikke overklokka enda, vegrer meg litt for å gjøre det enda, siden det leverer nok til å ikke få lagg enda Alt i alt ser det bra ut dette buildet her, kanskje du har lyst på ett sidevindu i kabinettet ditt? veit det er sidedører til R4 med vinduer som er å få kjøpt Du er klar over at klokking av CPU bare øker ytelsen i spill med maks 4-5 FPS. Det har nesten ingenting å si. Om det er noe du skal klokke for å øke ytelse i spill så er det GPU. Lenke til kommentar
noobsquad Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Du er klar over at klokking av CPU bare øker ytelsen i spill med maks 4-5 FPS. Det har nesten ingenting å si. Om det er noe du skal klokke for å øke ytelse i spill så er det GPU. joda, bare ville understreke at denne prosessoren duger som den kommer, ikke nødvendig å overklokke Lenke til kommentar
oivindwold Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 joda, bare ville understreke at denne prosessoren duger som den kommer, ikke nødvendig å overklokke Njaa. Dette er kanskje sant i de fleste tilfeller. Men jeg har opplevd flaskehals på cpu i flere tilfeller. Bf3 multiplayer 64 brett på ultra. Er kanskje verst med crossfire i forhold til singel gpu. Har forresten hatt 7970 crossfire. Lenke til kommentar
clysop Skrevet 9. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2013 Takk for alle tipsene. Nå har jeg oppdatert listen litt etter deres meninger. Hovedkortet valgte jeg fordi det har innebygd Wi-Fi. Hvis noen kunne gi noe kritikk på det så hadde det vært flott 7970en tok jeg fordi at jeg har hørt at kjølingen på det er veldig bra. Lenke til kommentar
wassup Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Hvor vidt du trenger ekstra CPU-kraft eller ikke, er avhengig av spillet du spiller. F. eks. drar Day-Z VELDIG mye prosessorkraft etter det jeg har hørt, og Crysis 3 kan utnytte seg av Hyper-Threading teknologien til i7-prosessorene for å kjøre bedre. Lenke til kommentar
clysop Skrevet 11. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) For alle som lurer, så er dette den ferdige listen. Ram, case, CPU og Blu-Ray skriver kjøpes fra NetOnNet pga billigere pris og gratis frakt. Jeg endte opp med det hovedkortet jeg hadde først pga veldig god kvalitets testing og mange fine features. Det ser også bra ut. SSDen tok jeg fordi jeg leste i tester at den var litt bedre enn Intel 520 series, den koster også litt mindre. Dessuten, hvem vil vell ikke ha en SSD fra SanDisk, kongen av flash memory? Jeg gikk også opp 100W ved valg av PSU, for sikkerhets skyld. Endret 11. mai 2013 av clysop Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) Dyr RAM (og bare 8 GB) og dyr kjøler. Får mer kjøling for pengene med luftkjøler! Kabinettet skal jeg ikke si så mye på, er nok en grunn til at du har valgt det (støy, design osv.). Gammel HDD, men ellers så det greit ut. Joda, Sandisk er bra det. Men forskjellen er egentlig ikke den største mellom de SSD-ene. Når det er så liten forskjell ville jeg gått for den billigeste. Endret 11. mai 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
clysop Skrevet 12. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Dyr RAM (og bare 8 GB) og dyr kjøler. Får mer kjøling for pengene med luftkjøler! Kabinettet skal jeg ikke si så mye på, er nok en grunn til at du har valgt det (støy, design osv.). Gammel HDD, men ellers så det greit ut. Joda, Sandisk er bra det. Men forskjellen er egentlig ikke den største mellom de SSD-ene. Når det er så liten forskjell ville jeg gått for den billigeste. RAMen er nok litt dyr ja, bytter den nok ut. Selv mener jeg 8 GB er nok, men det er vell greit å ha litt til overs hvis jeg skulle finne på å sette opp en Minecraft server for en million folk. Luftkjøling gir kanskje mer kjøling for pengene, men jeg vil helst ha vann, for det er jo tøft HDDen vet jeg ikke så mye om, så hvis du har noen tips, tar jeg dem godt imot Jeg er enig med det om SSDer. Tok SanDisken pga den er litt billigere og litt mindre "mainstream". Jeg vet ikke helt hva jeg mener med det, syns bare den så kul ut egentlig. Så noen reviews og den scorte ganske bra så why not. EDIT: tok en annen skjerm, pga mye bedre reviews enn på den jeg hadde valgt først. Endret 12. mai 2013 av clysop Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 RAMen er nok litt dyr ja, bytter den nok ut. Selv mener jeg 8 GB er nok, men det er vell greit å ha litt til overs hvis jeg skulle finne på å sette opp en Minecraft server for en million folk. Luftkjøling gir kanskje mer kjøling for pengene, men jeg vil helst ha vann, for det er jo tøft HDDen vet jeg ikke så mye om, så hvis du har noen tips, tar jeg dem godt imot Jeg er enig med det om SSDer. Tok SanDisken pga den er litt billigere og litt mindre "mainstream". Jeg vet ikke helt hva jeg mener med det, syns bare den så kul ut egentlig. Så noen reviews og den scorte ganske bra så why not. EDIT: tok en annen skjerm, pga mye bedre reviews enn på den jeg hadde valgt først. Japp, og så må du se etter CAS-latency (CL8, CL9 osv.). Haha, trodde du sa du ville ha en så stillegående maskin som mulig jeg. Men joda, vann er tøft det. Angående harddisken så er den grei, prisen er god (og er egentlig ikke noe galt med disken heller). Jepp, hvorfor gå samme vei som alle andre? SSD-en var et godt valg det da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå