Gå til innhold

SABERTOOTH 990FX R2.0

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om noen vet hvordan man skrur ned speeden på cpu-viften? Vet det høres rart ut, men om jeg sitter å spiller så ligger cpun på 24 - 30 grader, men RPM på over 5K, og det bråker noe helt sykt!

jeg har Uefi bios utility versjon 2.10.1208. Har vært inne på bios, men denne typen bios er helt ukjent for meg så trenger noe hjelp.

Takk på forhånd

Endret av Pmonge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg la senest i går inn Thermal Rader til mitt Sabertooth Z77 (egen viftesoftware for Sabertooth-HKene - er inkludert i AI Suite), og det har fungert helt fint. Mitt ønske var også å justere viftene, men jeg ønsket å låse hastigheten for å få jevnt støynivå, uten alle de hørbere variasjonene i frekvensen.

Lenke til kommentar

Det er også mulig, jeg har ikke hatt Asus på over 5 år, og hva Ai Suite innholdt var jeg usikker på. Så jeg bare la inn Ai Suite, men skal rydde litt opp i den pga jeg trenger ikke halvparten. Overclocking skjer kun i UEFI/Bios, selv om Asus nå har digital volt justering som lar deg leke i Windows.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle poste denne (AI Suite er NAZI på auto-oppstart!):

http://www.overclock.net/t/1139980/how-to-disable-ai-suite-from-startup

I just figured out how to make AI Suite II stop starting with Windows (I had to do some careful Googling)! After following these instructions, it will always be on your terms unless you undo these changes. So if you have AI Suite II installed but you don't want it to start with Windows anymore, then follow these instructions:

Open Task Scheduler (in Vista and 7, open the Start Menu, type task scheduler, and then press Enter)

On the far left side, expand Task Scheduler Library

Select "ASUS"

In the middle, you'll see two Tasks named "ASUS AI Suite II Execute", and "ASUS DigiVRM Help"

Right-click them and choose "Disable" (you can select both by holding down either Shift or Ctrl and left clicking them)

Close Task Manager

So now AI Suite II will no longer start with Windows! The best part is that AI Suite II will not automatically undo these changes any time you open it, so now it's just like any other program. You can also Shut Down or Restart while AI Suite II is running, and it will still not cause it to start with Windows.

However, there are still a bunch of processes running in the background! Fortunately, you can easily disable all of them and never have to worry about it! Here's how:

Open Services.msc (open the Start Menu, type services.msc, and then press Enter)

Look for the following services:

ASUS Com Service

ASUS HM Com Service

ASUS System Control Service

Change both "ASUS Com Service" and "ASUS HM Com Service" to Manual.

Change "ASUS System Control Service" to Disabed.

Jeg har bare lagt inn Thermal Radar (og ikke hele AI Auite), men selv den starter ihvertfall 3 .exe's under oppstart - og det finnes ikke spor av dem under listen over programmer satt til auto-oppstart (CCleaner). For meg er en slik holdning fra As(u)s nok til å fjerne programmene igjen!

Lenke til kommentar

Nazi på auto oppstart? Fortsår ikke helt, at pcen restarter av seg selv. Eller at den krever shi*load med CPU når den starter opp windows?

Eneste jeg har lagt merke til er når jeg skal skru av pcen, er den Force shutdown skjermen popper opp heletiden, og når jeg skrur på pcen, så lagger musa mens AI startes opp.

Lenke til kommentar

Vel, i praksis så merker man vel ikke så mye hvis man har en skikkelig PC, men personlig så er jeg imot alt som automatisk legger seg inn som auto-oppstart, da det VIL til en viss grad gjøre PCen tregere under oppstart. Litt her (Java/Adobe reader/flash) og litt der (Steam/Asus AI Suite/League of Legends' malware (PMB)), og du vil til slutt få en ganske så "bloated" (les: "treg, med masse drit på") PC.

Asus' software er nazi i den forstand at jeg ikke fikk klar beskjed om alle .exe's som legger seg inn (hell, jeg skulle jo bare ha en software-basert viftestyring), og at de ikke lar seg fjerne/endres enkelt, i.e. som en register-setting som kan leses/endres f.eks. med CCleaner.

CCleaner -> Tools -> Startup...stod ikke ett ord om Asus AI Suite der.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...