salamishit Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 (endret) Hei Har da funnet ut at jeg skal ha et speilreflekskamera til ca 5000 kr, men kan sikkert gå litt over også. Jeg er da en nybegynner på speilrefleks. Jeg skal ut å reise masse neste år og ønsker derfor et bra kamera som tar gode bilder. Men jeg er også relativt foto interessert og har dette som en liten hobby. Jeg fant først ut at Canon 650D virket greit nok, men siden det er et mylder av kameraer så har jeg virkelig ikke peil på hva jeg skal kjøpe. Er det noen som har tips til andre kameraer ? er egentlig samme om det er nikon eller canon, men vil helst ha en av de to. Edit: Når det gjelder eksterne objektiver så har jeg ikke peil idet hele tatt, er det nødvendig å kjøpe ekstra? Takker for svar Endret 8. mai 2013 av Ownbeef Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Du burde ta en tur i en butikk og finne ut hva du liker å holde i, det er viktigere enn resten som er stort sett likt. Det er ikke nødvendig med ekstra objektiver men hele poenget med systemkameraer er at man kan bruke rett objektiv til rett tid. Hvis du ikke har tenkt å kjøpe objektiver så er det mulig at du vil bli minst like fornøyd med et kompaktkamera som tar like gode bilder til vanlig bruk. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 8. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2013 Har nok tenkt til å kjøpe andre objektiver etterhvert som pengene rår bedre til og når jeg får mer dreisen på å ta bra bilder. Får vel dra til en butikk en dag og titte litt. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 I dag får du 600D med kitobjektiv for 2999: https://prisguiden.no/produkt/canon-eos-600d-144568 Da får du også råd til et objektiv eller to i tillegg. Her er noen forslag: 50 mm 1.8: https://prisguiden.no/produkt/canon-ef-50mm-f-1-8-ii-2848 40 mm 2.8 STM: https://prisguiden.no/produkt/canon-ef-40mm-f-2-8-stm-161029 55-250 mm: https://prisguiden.no/produkt/canon-ef-s-55-250mm-f4-5-6-is-ii-159196 Alle er svært mye for pengene og godt innenfor ditt budsjett, med det kameraet. 2 Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 8. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2013 Sikkert dumt spørsmål, men hva er hovedforksjellen mellom de objektivene? Hva er det millimeteren betyr? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Sikkert dumt spørsmål, men hva er hovedforksjellen mellom de objektivene? Hva er det millimeteren betyr? Enkelt sagt betyr det hvor stort eller lite synsfelt du får. Lavt antall mm = stort synsfelt, høyt antall mm = lite synsfelt. Å zoome inn er enkelt og greit å gå fra få mm til flere, for å forklare det på en annen måte. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 8. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2013 Okei, takk for svar Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 (endret) Her kan du se hva millimeter "brennvidde" betyr, står det foreksempel bare 50mm er dette et fast objektiv uten zoom, står det foreksempel 18-55mm er det et zoomobjektiv. Tilbudet på 600D er meget godt så du burde vurdere det, det har samme sensor som 650D og 700D så bildene blir bortimot like gode. Endret 8. mai 2013 av Nautica Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 8. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2013 Men si jeg bare kjøper et objektiv i første omgang, da blir det litt sånn "allround" bruk, Hva anbefaler dere da? Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Men si jeg bare kjøper et objektiv i første omgang, da blir det litt sånn "allround" bruk, Hva anbefaler dere da? Det som følger med er fint å lære med. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Canon 600D med 18-55mm IS: 2999 kr hos JP Canon 600D uten 18-55mm IS: 3785 kr hos JP Du får altså 786 kroner for å motta objektivet. Det kaller jeg et uvanlig godt objektivkupp. 18-55mm objektivet er en helt grei start. En allrounder som dekker den vanligste bruken. Ikke stress med å kjøpe tilleggsobjektiv. Lær heller kitobjektivet å kjenne så du får litt begrep om brennvidde, blender osv. Det dukker alltids opp kupp på objektiver ved en annen anledning. 3 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Men si jeg bare kjøper et objektiv i første omgang, da blir det litt sånn "allround" bruk, Hva anbefaler dere da? Enig med Simen1 her. Kjøp 600D med 18-55 Is og legg evt ekstra budsjett til sides til objektivkjøp senere. Det er praktisk talt ikke bedre tilbud å få nå om dagen enn dette. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 (endret) Men si jeg bare kjøper et objektiv i første omgang, da blir det litt sånn "allround" bruk, Hva anbefaler dere da? Det finnes et stort utvalg med bruke objektiver tilsalgs, mye av grunnen er at folk kjøper objektiver uten og vite helt hva de kjøper, anbefaler og starte med kitobjektivet 18-55 IS og etterhvert som du blir varm i trøya og begynner å forstå kameraet vil du også finne ut hva du savner av brennvidder. Foreksempel en telezoom er det mange som fort savner og kjøper et, men det finnes et stort utvalg til spesifiserte oppgaver så er man ikke sikker på hva man skal fotografere blir det fot bomkjøp. Endret 9. mai 2013 av Nautica Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 9. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2013 Har bestemt meg for det 600D til 2999 nå, men jeg trenger vel minnekort også, er det helt det samme hvilket jeg kjøper? Lenke til kommentar
to88he Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Siden 600D ikke er verdens raskeste kamera så trenger du ikke et superraskt minnekort. Men hold deg til en av de kjente produsentene som sandisk eller lexar. 8 eller 16 gigabyte skulle vel duge. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 9. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2013 Da var det bestilt. Takk for hjelp folkens Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Det holder men et class6 kort, men et class10 kort vil øke hastigheten ved overførsel av bildene. Bare husk og formater kortet i kameraet og gjør dette hyppig for og unngå korrupte bildefiler. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 13. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2013 Ser komplett har tilbud på dette objektivet nå, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=764223 er det en bra deal? Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Du finner det ikke billigere noe sted, og objektivet er meget bra optisk, om enn ganske plastikk-aktig. Veeeldig mye for pengene er det uansett. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Du finner det ikke billigere noe sted, og objektivet er meget bra optisk, om enn ganske plastikk-aktig. Veeeldig mye for pengene er det uansett. Kan anbefales for en som ikke vil bruke for mye penger, trigger fotogleden mye for en som vil utforske dybdeskarphet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå