Gå til innhold

Måneds og ukeskalender med aktiviteter for en barnehage, i Excel

Anbefalte innlegg

Heisan!

Lenge siden jeg har vært her inne, men ser at gamle nick med Excel kunnskaper stadig er aktive og tenkte å spørre om litt råd! :-)

En jeg kjenner jobber i en barnehage hvor de lager månedsplaner og ukeplaner i Word. Dette synes jeg ser forferdelig tungvint ut, da de for hver uke og måned "tømmer" den gamle planen og må skrive inn ukenummer, datoer, planlagte aktiviteter osv. på nytt. En hel masse manuell jobbing med andre ord.

Jeg har en viss ide om hvordan dette kan gjøres i Excel, men vil gjerne ha innspill på alternative metoder om noen skulle ha noen tanker om dette.

Jeg vil også gjerne (som vanlig!) lage regnearket generelt, slik at det kanskje kan brukes av andre avdelinger eller sågar andre barnehager.

Min tanke var å lage en førsteside med generell info, barnehagens navn, avdelingsnavn, startdato for kalenderen, kontaktinfo osv. På samme side tenkte jeg meg en tabell hvor man kan skrive inn dato og aktivitet/gjøremål som leses inn i de aktuelle dagene i den aktuelle månedsplanen/ukeplanen. Ved siden av førstesiden tenkte jeg meg 1 ark for hver måned i året med månedsnavnene Januar, Februar osv.

Så ble jeg plutselig litt usikker på om dette var en god ide? For i en konsekvens av dette bør kanskje også ukeplanene legges inn i hvert enkelt månedsark også?

Legger ved et eksempel på hvordan en månedsplan ser ut i dag. En ukeplan ser omtrent tilsvarende ut, men med noe mer info pr dag.

Er det noen som har en formening om jeg tenker rett i forhold til 1 ark pr måned og ev. ukeplanene i eget område innenfor hver måned?

Det må være enkelt å bruke og enkelt å skrive ut de ulike planene. Har vært inne på tanken å legge alt i 1 regneark med en navigator på førstesiden hvor man velger måned/uke og får opp den rette tabellen også, men er som sagt litt usikker og tar gjerne i mot tips her! :-)

Månedsplan mars -13.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var foreløpig liten respons her, så jeg har jobbet litt videre med ideen og har gått for tanken med ett forsideark og deretter 1 ark for hver måned.

Nå har jeg et regneark hvor jeg kan taste inn en del info på forsiden og automatisk får ut månedskalendere med ukeinndeling. Jeg har brukt noen hjelpeformler i kolonne H i hvert ark, men disse tar jeg muligens etter hvert bort.

Det neste jeg ønsker meg er at i hvert månedsark skal alle datoene som ikke hører til den aktuelle måneden fremstå med svak skrift. Det er vel betinget formatering som skal brukes, men jeg finner ingen formel som fungerer?

Videre trenger jeg en formel i alle cellene for å kopiere inn tekstene fra aktivitetslisten på førstesiden til den rette datoen i månedsplanen.

Noen som har noen tips?

Excel arket er vedlagt. Bare fjern .txt i navnet.

barnehage - Kopi.xlsx.txt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...