Gå til innhold

Lønn og Regler for lokalt vaktselskap?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en del spørsmål og ting jeg lurer på. Jeg ble ansatt som turnusvakt. Mobilt vekter og dag vakt Heltid.

1. Vekter kurs:

Jeg startet for et vaktselskap for 3 år siden. Jeg hadde da Vekterkurs nivå 1 for å kunne jobbe alene en periode. Men som jeg veit, så skal man ha nivå 3 innen 6 måneder. Ingen har fått tilbud eller fått det i vaktselskapet.

Det har vært og er opp til flere som ikke har vekterkurs i det hele tatt og jobbet der i 1 - 2 - 3 år.

Jeg har jobbet der i 3 år nå og har bare Nivå 2.

Er dette lovlig?

2. Lønn:

Når jeg startet der, så fikk jeg en fastlønn på 25.000. Da hadde vi også et kjøpesenter som etterhvert ble mista til et annet vaktselskap.

Før dette skjedde, så var det et felles møte med vektere og sjefen. De sa at dette ikke skulle gå utover oss vektere.

Når dette senteret ble mista, så gikk det 1 måned og vi fikk valget om å skrive under en ny kontrakt (gå ned i Lønn) eller bli permittert. Jeg var så smart at jeg faktisk skrev under denne kontrakten og fikk fast lønn på natta 17.000 og times betalt på dagtid 150,-. Skulle ha ventet med å skrive under... Heltidsstilling.

Bakvakt ordningen er at vi fikk 350,- for å være sentralbord (kunder som ønsker alarmer, klager, salg av varmepumper, osv...) og rykke ut på alarmer. Fikk ingenting ekstra hvis vi rykket ut. uansett hvor mange det var. i helgene er det 450,- Vi pleide å rykke på minst 4 alarmer pr bakvakt.

3. Arbeidstider:

- Natta uke dager: 21.00 - 03.30, Bakvakt fra 03.30 til 08.00.

- Natt helg: Fredag 21.00 til 04.30 Bakvakt til 09.00

Lørdag:19.00 til 04.30 (Dobbel) Bakvakt til 21.00 Søndag.

Søndag:21.00 til 04.30 Bakvakt fra 04.30 til 08.00

Det hender at vi måtte jobbe 7 dagers nattevakter

Dagtid: 13.00 til 17.00 Bakvakt fra 17.00 til 21.00

Det er også en haug med ekstra jobbing. Jeg har også ha mått jobbet 11 netter på rad.

Er det noe med dette som høres feil ut?

Spør gjerne noen spørsmål. Det er mye mer til historien enn det jeg har skrevet nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har jobbet i snart sju år som vekter, og dette er i hvert fall noe min tillitsvalgt hadde reagert på. Nå kjenner ikke jeg til reglene i arbeidsmiljøloven, men det er i situasjoner som dette at du burde være organisert i en fagforening. I Nokas kan vi velge mellom NAF og Parat. Jeg har vært medlem i begge to, og har fantastisk erfaring med hver av dem.

Tips:

Logg deg inn på Facebook, og søk medlemskap i gruppa som heter vekter. Der sitter det ekstremt mange vektere med solid kunnskap om de tingene du spør om. Alt fra vektere med 30 års erfaring, til hovedtillitsvalgte.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet i snart sju år som vekter, og dette er i hvert fall noe min tillitsvalgt hadde reagert på. Nå kjenner ikke jeg til reglene i arbeidsmiljøloven, men det er i situasjoner som dette at du burde være organisert i en fagforening. I Nokas kan vi velge mellom NAF og Parat. Jeg har vært medlem i begge to, og har fantastisk erfaring med hver av dem.

Tips:

Logg deg inn på Facebook, og søk medlemskap i gruppa som heter vekter. Der sitter det ekstremt mange vektere med solid kunnskap om de tingene du spør om. Alt fra vektere med 30 års erfaring, til hovedtillitsvalgte.

Takk. Nå har da jeg sluttet i det firma og startet i Securitas. Men kan dette være noe arbeidstilsynet burde undersøke også?

Det lokalfirma driver å nedbetaler sine ansatte og stjeler kunder av andre vaktselskaper pga at de nedbetaler vekterene. + dem gir da helt syke lave priser i forhold til store selskaper.

f.eks: Et oppdrag som gikk på anbud. Der vant lokalselskapet fordi dem ga dem kjempe lave priser og at dem sa hvis det trengs, så kunne de stille med 15 vektere. Det er jo bare tull! fordi de har bare 3 turnus vektere og 2 faste dag vektere.

annet eks: For noen år siden, så hadde de et samarbeid med et annet selskap. Mens dem samarbeidet, så gikk dem i tillegg til kundene dems og sa at dem kunne skifte til dem og få lavere priser. Kan umulig være lovlig åssen dem holder på...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...