Gå til innhold

[Løst] Ubuntu booter ikke skikkelig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HP Pavilion dm1-1010eo, dual boot med windows 8 consumer preview. Har ikke gjort noe annet enn å installere chrome, og prøvd å finne ut hvordan jeg skulle installere drivere til nettverkskortet. Har ikke installert disse driverene.

 

Jeg er ganske noob.

Ubuntu 12.10, 64 bit og Win8CP 32bit.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Muligens finner ikke grub (oppstartslasteren på ekte norsk :p) sin root-partisjon? Dvs. partisjonen som inneholder grub.cfg - hvilken dette er avhenger av hvordan partisjoner/mount ble definert under installasjonen, og trenger ikke å være en partisjon dedikert til grub.

Eller kan grub.cfg ha konfigurasjonsfeil (f.eks. "path" til kernel og/eller initrd har feil)?

 

Sjekk Ubuntu Grub2/Troubleshooting og se om du finner ut av det.

Lenke til kommentar

Oi, det kom ikke opp at du hadde skrevet det.

 

Jeg tror jeg installerte det fra minnepinne, og valgte "Installere Ubintu inni Windows 8". Jeg huket av for alt jeg kunne når det gjelder tredjeparts programvare og sånn.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Du installerte det inne i Windows? Fra Windows?

 

Isåfall kan det være problemet ditt. Støtten for Wubi (installere i Windows) kuttes nå, så det er en dobbelt så dårlig løsning bare derfor. Installer rett på disken eller la være.

 

Misforstår jeg spørsmålet ditt? Jeg installerte fra Ubuntu-pinne, og når jeg installerte valgte jeg å bruke bootloaderen til Windows for å boote Ubuntu.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Jeg tror du misforstår. Det er to måter å installere Ubuntu på:

 

#1 (denne bør du bruke): Du installerer Ubuntu ved siden av Windows på harddisken din. Dette innebærer å dele opp harddisken din i logiske deler, det vil si at hver del oppfører seg som om det var en egen disk.

#2: Du lager en virtuell disk inne i Windows og installerer Ubuntu på denne. Til dette brukes en teknologi som heter Wubi. Det du da egentlig gjør er å installere Ubuntu virtuelt inne i Windows, men denne detaljen prøves å holdes skjult for deg. Dette er allikevel nokså skrøpelig, og byr på allverdens problemer for "folk som bare vil prøve linux". Dessverre skaper dette et elending inntrykk, men det er nå så.

Lenke til kommentar

Aha! Trodde Wubi bare var et installer-program til windows som kunne brukes til å installere Ubuntu uten å brenne ISO først, som man mater med ISO filer og som spyr ut exe.

 

Jeg visste for lite om partisjoner til å prøve meg på å dele opp, når jeg installerte Ubuntu, så jeg turte ikke.

 

Jeg har også en venn som sier at broren hans installerte Ubuntu, og sa at det var helt elendig. Det er det slettes ikke (til å være gratis). De brukte helt sikkert Wubi.

 

Men hva kan jeg gjøre?? Installere Ubuntu på nytt?

Hvordan blir det forresten med boot-skjermen når jeg partisjonerer? Bruker den fortsatt Win sin skjerm?

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Ubuntu gir deg en veldig grei default-option der: installer side om side.

 

Du trenger ikke kunne noe om partisjoner.

 

---

 

Ja, fjern Wubi-installen først. Så brenner du ut en iso og installerer på nytt (rett på harddisken). Du VIL ha grub som bootloader, men Ubuntu bør fikse alt det komplekse for deg. Ubuntu-installeren er ganske flink til å respektere det at du har et OS fra før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...