Gå til innhold

Kjøre uten førerkort eller legitimasjon


Anbefalte innlegg

Hvis jeg f.eks har føre-rett for klasse b men har glemt/mistet lommebok samme dag som jeg blir stoppet

 

Er det ikke mulig å bare oppgi personnummer til politiet så kan de enten søke det på systemet de har i bilen eller ringe og sjekke?

 

Får de også opp bilde av personen?

 

Hva kan jeg risikere her?

Endret av drift_boy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

§ 24. Alminnelige regler om førerett, førerkort, føreprøve og kompetansebevis

Den som skal føre motorvogn må ha førerett og ha ervervet førerkort der dette kreves, samt eventuelt gyldig kompetansebevis, for vedkommende gruppe av motorvogner. Under kjøring skal fører alltid ha førerkort og kompetansebevis med seg.

 

http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html

 

Du kan risikere bot. Jeg tror den er på 500 kroner.

Lenke til kommentar

Dette sjekkes vel på en datamaskin i politibilen. Der skal de vel få opp det meste av informasjon om deg.

 

Bestod ikke oppkjøring tenkte å bruke førerkort til eldre bror som ligner på meg ved å gi politiet hannes fødselsdato

 

Fikk en skikkelig idiot av en sensor på oppkjøring , jeg kjørte rolig som en gammel dame

Lenke til kommentar

Det er alltid en god grunn til at man stryker på en oppkjøring. Jeg tenker først og fremst ikke på hva som kan skje hvis du blir tatt av politiet. Men heller hva som kan skje hvis du forårsaker en ulykke og noen blir invalid/dør. Da er det for sent å angre på det man har gjort.

Endret av samye83
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ganske sikker på at de kan og antagelig vil følge deg hjem/annet sted om du kjører helt uten legitimasjon.

Å oppgi en annen sitt personnr er nok noe de fort kan tenke at du gjør så lenge du ikke har noe legitimasjon.og antagelig er ung nok til at det er normalt å ikke ha lappen. De kan vel i utgangspunktet ta deg med til stasjonen til de finner ut hvem du er.

 

Høres ut som en fin oppskrift på å få både utsettelse på førerkortet og antagelig bli tatt for dokumentforfalskesle. At du ikke bestod førerprøven tyder på at du antagelig kan bli stoppet relativt raskt også.

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

1. Bot for ikke å ha med gyldig førerkort. 500 kr.

2. Dokumentfalsk. Utgitt seg for å være noen andre. Jeg er ingen ekspert på dette, men så vidt jeg skjønner er strafferammen bøter og fengsel inntil 4 år.

 

Du får ikke 500 kroner i gebyr for manglende førerkort siden han ikke har førerrett i det hele tatt.

 

Han vil få 8000 kroner i forelegg samt sperrefrist i 6 måneder. Dessuten er det straffbart å utgi seg for å være en annen og event dokumentfalsk hvis han viser førerkortet tilhørende broren.

 

Straff er en ting, men regress en annen. Blir fort dyrt å kræsje med andre når man ikke har gyldig førerkort. Skader han en annen person blir det fort snakk om erstatning i millionklassen. Skade på annen bil koster fra 10- 20. 000 og oppover.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er alltid en god grunn til at man stryker på en oppkjøring. Jeg tenker først og fremst ikke på hva som kan skje hvis du blir tatt av politiet. Men heller hva som kan skje hvis du forårsaker en ulykke og noen blir invalid/dør. Da er det for sent å angre på det man har gjort.

 

Gjorde en feil og eneste feilen var at jeg stoppet ganske normalt for å gi plass til en som kom fra høyre og jeg hadde vikeplikt. Var en stor varebil bak meg og idioten lå veldig nært meg. Så etter sensoren mening så var ikke jeg trygg å ha i trafikken , er det min feil at personen som kjører bak meg ligger for nærmt? Jeg kan jo ikke regulere det! Sensoren mente at det jeg gjorde var livsfarlig . Om jeg ikke hadde stoppet så hadde han krysset av ikke bestått alikevel fordi da brøt jeg vikeplikten!

Endret av drift_boy
Lenke til kommentar

Bestod ikke oppkjøring tenkte å bruke førerkort til eldre bror som ligner på meg ved å gi politiet hannes fødselsdato

 

Fikk en skikkelig idiot av en sensor på oppkjøring , jeg kjørte rolig som en gammel dame

Er ikke positivt å kjøre for rolig heller.

Har inntrykk av at mange av de som stryker kjører for sakte og for forsiktig.

 

 

Uansett grunn og hvor uenig du er i det, så har du faktisk ikke lappen, og kjøring uten lappen kan i værste fall påvirke resten av livet ditt. Mye å risikere for ganske liten gevinst...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vær takknemlig for at sensoren gjør jobben sin. Folk har jo vært kjent for å kræsje til og med når de har førerkortet...

 

Om du velger å kjøre uten lappen kan det hende du fort blir seende ut som en vinglepetter: Du vil være både nervøs fordi du ikke har lappen, og fordi du også er fersk i trafikken og sånt vekker oppmerksomhet.

 

Folk kan fort finne på å ringe til politiet dermed sitter du i saksa.

 

Hadde jeg sett deg selv, hvor det er tydelig at du ikke hører hjemme i trafikken ville jeg også ha ringt.

Endret av Mr. Krangle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke positivt å kjøre for rolig heller.

Har inntrykk av at mange av de som stryker kjører for sakte og for forsiktig.

 

 

Uansett grunn og hvor uenig du er i det, så har du faktisk ikke lappen, og kjøring uten lappen kan i værste fall påvirke resten av livet ditt. Mye å risikere for ganske liten gevinst...

 

Jeg er over 19 år , de som sier jeg er en fare i trafikken eller ikke moden nok har jo faen ikke peiling , hvordan kan dere påstå sånt når dere ikke kjenner meg og egentlig ikke vet en eneste ting om meg.

 

Har noen av dere sett meg kjøre? Har kjørt siden jeg var 13 år og kan fint kjøre i trafikken uten å skille meg ut eller være nervøs det er kun tilfeldige rutinekontroller som kan være problemet.

 

Men har jeg sagt jeg kjører uten lappen? Fikk bare en idee og ville bare se om det i det hele tatt var mulig. Kun for informasjon til meg selv.

 

 

Og han sensoren er det faktisk noe gale med fordi 3 andre kompiser som jeg vet er flink til å kjøre fikk samme sensoren og de har heller ikke fått bestått med han.

Endret av drift_boy
Lenke til kommentar

Du har kjørt i trafikken siden du var 13?

Det er åpenbart ut fra hvordan du formulerer deg her at du ikke er moden nok til å ferdes i trafikken.

La tiden frem til neste oppkjøring gå med til å utvikle deg som menneske, så tenker jeg det går bra etterhvert.

Lenke til kommentar

Jeg er over 19 år , de som sier jeg er en fare i trafikken eller ikke moden nok har jo faen ikke peiling , hvordan kan dere påstå sånt når dere ikke kjenner meg og egentlig ikke vet en eneste ting om meg.

 

Har noen av dere sett meg kjøre? Har kjørt siden jeg var 13 år og kan fint kjøre i trafikken uten å skille meg ut eller være nervøs det er kun tilfeldige rutinekontroller som kan være problemet.

 

Men har jeg sagt jeg kjører uten lappen? Fikk bare en idee og ville bare se om det i det hele tatt var mulig. Kun for informasjon til meg selv.

 

 

Og han sensoren er det faktisk noe gale med fordi 3 andre kompiser som jeg vet er flink til å kjøre fikk samme sensoren og de har heller ikke fått bestått med han.

Du kan klage på sensor sin avgjørelse om du mener du har blitt behandlet feil. Brodern gjorde det og fikk kjøre opp på nytt med en ny sensor relativt raskt etterpå, og bestod.

 

Uavhengig av om du er moden nok, flink nok osv, er det verdt å kjøre når du vet at om du kræsjer eller kjører på noen så vil du måtte betale alt av egen lomme. Det kan i værste fall være million-beløp.

At du vurderer det sier nok om modenheten din, ingen kommentarer nødvendig der.

 

Mine tips, ta det som en mann og vent til du kan kjøre opp igjen og spør etter en annen sensor eller klag på sensoren du hadde.

Fikk du noen forklaring på hvorfor du strøk eller antar du at du vet hvorfor du strøk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men har jeg sagt jeg kjører uten lappen? Fikk bare en idee og ville bare se om det i det hele tatt var mulig. Kun for informasjon til meg selv.

 

Altså, du kan kjøre uten lappen. Alle kan det. Hvis du blir tatt i kontroll eller blir utsatt for en ulykke derimot, blir konsekvensene enorme. Derfor er det ikke noe jeg vil anbefale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...