Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Om å kartlegge matematiske evner hos barn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vil være HELT individuelt. Det har også mye å gjøre med hvorvidt foreldre har tatt interesse i at barnet lærer logikk i tidlig alder.

 

For eksempel ser vi at ansiktet er vendt mot oss i alle figurene, som betyr at det som er til høyre for oss, er venstre fra figurens ståsted. Hvis en forelder har utfordret barnet sitt til å stå foran speilet og peke på sin høyre arm, vil det barnet ha mye lettere for å klare denne oppgaven hvis han/hun observerer ansiktets retning.

 

Tror det har lite å gjøre med alder. Kan være en 4-åring klarer det, men at en 13-åring feiler. Som sagt, helt individuelt.

 

EDIT: Vi kan jo også drøfte hvor mye det har med matematikk å gjøre. I lineær algebra så er rotasjon, speiling og translasjon veldig sentrale begreper, og det å forstå hva de gjør med en figur hjelper enormt. Spesielt hvis man skal drive videre med 3D-programmering eller liknende. Så ja, det er til en viss grad snakk om matematikk, men siden det er snakk om tidlig alder, så er det kanskje mer rettet mot logisk sans, enn matematisk sans.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Det er helt individuelt hvor godt logisk grunnlag et barn har, og hvordan barnet har fått anvende og utvikle denne logikken i hverdagen.

 

Jeg gikk på ungdomsskole med tenåringer som enda ikke hadde lært høyre og venstre.

Lenke til kommentar

Det er helt individuelt hvor godt logisk grunnlag et barn har, og hvordan barnet har fått anvende og utvikle denne logikken i hverdagen.

 

Jeg gikk på ungdomsskole med tenåringer som enda ikke hadde lært høyre og venstre.

 

Mitt poeng var altså å kunne finne ut om barnet har noen former

for matematiske evner og som det kan være lurt å vite om for

å forstå barnet og å lage stimulanser i den sammenheng.

Lenke til kommentar

Mitt poeng var altså å kunne finne ut om barnet har noen former

for matematiske evner og som det kan være lurt å vite om for

å forstå barnet og å lage stimulanser i den sammenheng.

Du trenger ikke bruke Enter-tasten så aktivt som du gjør.

 

Jeg ville kanskje prøvd oppgaven på fireåringer i første omgang, og deretter fortsatt med eldre barn hvis det skulle vise seg å bli helt katastrofalt. Det er kanskje også noe å tenke på at jenter utvikles raskere enn gutter, og dermed vil være i stand til å vise matematisk forståelse på et tidligere stadie.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke bruke Enter-tasten så aktivt som du gjør.

 

Jeg ville kanskje prøvd oppgaven på fireåringer i første omgang, og deretter fortsatt med eldre barn hvis det skulle vise seg å bli helt katastrofalt. Det er kanskje også noe å tenke på at jenter utvikles raskere enn gutter, og dermed vil være i stand til å vise matematisk forståelse på et tidligere stadie.

[citation needed].

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du skal unngå bruk av høyre/venstre. Det forutsetter kunnskap som ikke har noe med matematikk å gjøre. (Utfordring: Forklar høyre uten å peke eller referere til steder (og ikke bruk ordet venstre!)). Høyre/venstre er abstrakte begreper når man ikke har en knagg å henge dem opp på, i seg selv er de meningsløse. De er verdiløse uten referanser. Ta utgangspunkt i universelle begreper som mengder, fysiske former o.l.

Hvis du vil teste matematiske evner hos barn bør du begynne enkelt med "rettferdig" deling: -Hvis jeg får to store sjokolader hvor mange små må du få for at vi skal få like mye sjokolade? Hvor mange kronestykker går det på en femmer? (En del barn foretrekker fire kronestykker over femmeren.)

 

Hvis jeg har 2 esker og du har 4 sjokolader hvor mange sjokolader er det i hver eske hvis vi har like mange? Evt. du har 3 esker og en sjokolade mens jeg har 1 eske og 5 sjokolader, hvor mange er det i eskene? (Der har du ungdomsskolepensum forklart slik en barnehageunge kan forstå det)

 

Skal du bruke høyre/venstre så må du definere retningene med pil i starten av oppgaven. Men jeg tviler på høyre/venstre er korrelert med matematiske evner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er uenig. Ikke bland inn tall. Det er også, i ytterpunktet, abstrakte begrep uten en knagg. Jfr. diskusjonen om tall eksisterer i seg selv eller om de eksisterer i kraft av bruken av dem (på samme måte som høyre/venstre).

 

Jeg ser dog tankegangen du har tenkt. Det å snu på figurer kan du f.eks. ta med deg videre. Vise to speilvendte figurer og få barnet til å forklare hvordan og hvorfor figurene er like. Mer kompliserte emner kan være knuter. Det kan også være interessant å se at barn har en viss forståelse for lukkede og åpne kurver. Selv om de fra ung alder kanskje ikke klarer å tegne firkanter eller triangler (noe som ligner), så har de fortsatt forstått konseptet om at figurene er lukkede, i motsetning til kors og slike figurer. Generelt sett har barn godt utviklet topologisk intuisjon fra ung alder frem til det blir "korruptert" av den euklidiske geometri. Dette kan kanskje utnyttes til en viss grad.

Lenke til kommentar

I følge "Nelson's Essentials of Pediatrics" begynner barn å forstå venstre og høyre ved seks års alder, men dette eksempelet er jo litt mer avansert enn de helt enkle og krever nok en litt bedre forståelse enn det helt enkle, så jeg vil tro at dette er litt for komplisert. Hvorvidt det er korrelert med matematisk forståelse/ferdighet/evner skal jeg ikke spekulere i, men hvis det er tilfelle er jeg et unntak..

Lenke til kommentar

Jeg er uenig. Ikke bland inn tall. Det er også, i ytterpunktet, abstrakte begrep uten en knagg. Jfr. diskusjonen om tall eksisterer i seg selv eller om de eksisterer i kraft av bruken av dem (på samme måte som høyre/venstre).

 

Jeg ser dog tankegangen du har tenkt. Det å snu på figurer kan du f.eks. ta med deg videre. Vise to speilvendte figurer og få barnet til å forklare hvordan og hvorfor figurene er like. Mer kompliserte emner kan være knuter. Det kan også være interessant å se at barn har en viss forståelse for lukkede og åpne kurver. Selv om de fra ung alder kanskje ikke klarer å tegne firkanter eller triangler (noe som ligner), så har de fortsatt forstått konseptet om at figurene er lukkede, i motsetning til kors og slike figurer. Generelt sett har barn godt utviklet topologisk intuisjon fra ung alder frem til det blir "korruptert" av den euklidiske geometri. Dette kan kanskje utnyttes til en viss grad.

 

Takk for ideer. Jeg er altså ute etter å kunne teste for poetensielle matematiske kapasiteter der for eksempel språklige ferdigheter spiller minst mulig rolle. Dette gjelder bl.a. barn som ikke kan norsk.

 

"Visuelle ferdigheter" har, tror jeg, mye med matematiske ferdigheter å gjøre. Det lett å kunne "se" høyre side av en lekebil som holdes i vilkårlig retning (med bunnen opp etc) har med visuelle kapasiteter å gjøre - og en kan teste for slike kapasiteter uten å kommunisere mye via språk. Noen slike barn er også svært kreative og gjør stadig vekk nye/overraskende ting. Og arbeider man med barn som har vesentlige matematiske/visuelle kapasiteter men er språklig sent utviklet - så må en helst ta hensyn til dette i pedagogikken. Slike barn bør sannsynligvis stimuleres og bli sett anerledes sammenlignet med språksterke barn i 6-7-årsalderen (typisk jenter).

 

Slike "anerledes" barn kan være veldig intelligente. Enkelte lærere forstår dem ikke og behandler dem som "tilbakestående" - og dette kan lett utvikle seg til en forsømmelse. På skolen blir disse barna ofte møtt med krav om konformitet, urealistiske sosiale/språklige ferdigheter etc. Skolen vil jo helst ha "flinke piker" som gjør det som forventes av dem - men som dog får behov for nervepiller når de passerer 40 - i motsetning til de som utvikler seg til uavhengige personligheter :-)

 

Selv om teoriene til Dabrowski sikkert er kontroversielle, så kan

dette ihvertfall gi inspirasjon innen pedagogikken. Ikke alle barn

som skårer dårlig ved (språkavhengige) tester ved skolestart og

i barnehage bør bli gitt forhastede prognoser:

 

http://en.wikipedia...._Disintegration

Endret av mrkorsnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...