Gå til innhold

[Løst] Oppdatering av hvemmenettverk


Gjest Slettet+9812734

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9812734

Hei,

 

 

ønsker å oppdatere oppsettet av hjemme nettverket. Grunnen til at man ønsker det er at det skal bli mer optimalisert, lett å vedlikeholde og for at det skal se litt bedre ut!

 

Behovet er stabilt WLAN med god hastighet og mulighet for opptil 10 klienter koblet til samtidig (5/5 telefoner/bærbare). Kablet nettverk med 2 stasjonære som er konstant på nettverket med tung trafikk, opptil 5 gjeste maskiner og 1 streamer. Mens det enda er muligheter for å oppgradere/legge til enheter på nettverket uten at dette skal påvirke stabilitet.

 

Den enheten som fungerer som bridge ønsker jeg å bytte ut med noe som kan fungere som en bridge og AP samtidig uten problemer. Som er lett å vedlikeholdet og stabil. Den nye enheten må ha gigabit siden dette er stedet som det er flaskehals for øyeblikket(ikke problem akkurat nå med bare 1 streamer på enheten men kobler det seg opp flere maskiner som ønsker å dele eller streame over nettverk så er det behov for gigabit)

 

Litt over til handy work, kabler. Hvor er det lurt å trekke kabler? Høyt oppe eller langt nede? Hvordan er det med kabelskinner for 1 nettverkskabel? Hva slags type nettverkskabel burde man bruke(skjermet eller uskjermet, cat5,8c eller cat18 1/2å?)? Kabel fester er kanskje det letteste å montere opp kablene med? Har egentlig ikke all verden med erfaring eller kunnskap innenfor kabler og kabel trekking.

 

 

Om du vil rive ned hele nettverket og sette det opp på nytt, gjør det og gi tilbakemelding! Dette er bare et oppsett som jeg fikk opp en måned etter at vi fikk flyttet inn. Ser du ikke om det er noe å gjøre på oppsettet? Er det noe her som er gjort helt på trynet idiotisk? Gi tilbakemelding

 

 

Beklager for pdf av visio filen men fikk ikke lastet opp visio fila.

Visio-Home_v2.0.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt over til handy work, kabler. Hvor er det lurt å trekke kabler? Høyt oppe eller langt nede? Hvordan er det med kabelskinner for 1 nettverkskabel? Hva slags type nettverkskabel burde man bruke(skjermet eller uskjermet, cat5,8c eller cat18 1/2å?)? Kabel fester er kanskje det letteste å montere opp kablene med? Har egentlig ikke all verden med erfaring eller kunnskap innenfor kabler og kabel trekking.

Spiller ingen rolle hvor du trekker kablene, så lenge du er fornøyd med hvordan det ser ut.

 

Kabelskinner, mener du da kabelkanal?

 

Vet ikke hva du mener med cat18 1/2å, men det du skal bruke er cat6. Skjermet er ikke nødvendig med mindre den skal ligge parallelt med strømkabler etc som kan skape forstyrrelse, eller om den skal ligge utvendig.

 

Anbefaler ikke å bruke stiftemaskin på nettverkskabel da hver stift vil trykke kappen bittelitt inn og dermed vil den karakteristiske impedansen på kabelen endres og du kan oppleve hastighetstap/ustabilitet.

 

Hilsen en kabeltrekker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812734

Spiller ingen rolle hvor du trekker kablene, så lenge du er fornøyd med hvordan det ser ut.

 

Kabelskinner, mener du da kabelkanal?

 

Vet ikke hva du mener med cat18 1/2å, men det du skal bruke er cat6. Skjermet er ikke nødvendig med mindre den skal ligge parallelt med strømkabler etc som kan skape forstyrrelse, eller om den skal ligge utvendig.

 

Anbefaler ikke å bruke stiftemaskin på nettverkskabel da hver stift vil trykke kappen bittelitt inn og dermed vil den karakteristiske impedansen på kabelen endres og du kan oppleve hastighetstap/ustabilitet.

 

Hilsen en kabeltrekker.

 

 

Ja det var nok en kabelkanal jeg mente. Det jeg mente med cat18 1/2å var at jeg ikke har noe spesiell kunnskap om de forskjellige kablene.

 

Det med stiftemaskin på nettverkskabler var absolutt helt nytt for meg! Utrolig nyttig informasjon når man skal legge det opp.

 

Takk for respons :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg har lagt en del nettverkskabling i huset (har gått for en "åpen" løsning, så ingen skjult innstallasjon), og jeg bruker vanlige, runde kabelstifter for å feste dem.

5-7mm (32-5360 - kommer i 25- eller 100-pack) passer perfekt til cat. 6 FTP (jeg går utifra alle cat. 5/6-kabler er like tykke):

http://www.clasohlson.com/no/Kabelklammer/Pr325360025

 

Jeg har også fått høre at skjermede kabler er unødvendige selv om dem går ved siden av en strømledning (med mindre det er snakk om høyspenningskabler - 400V osv.), men siden prisen på dem er den samme som uskjermede kabler, så hvorfor ikke.

 

 

Uten å ville hijacke noe som helst: TMB, kan du si om det er noen stor forskjell på STP- (Shielded) og FTP- (Foiled) kabler? Jeg ble ikke klok av det jeg fant på Google... Jeg har forstått det slik at begge er skjermede, men jeg har det for meg at STP har et ekstra beskyttelseslag som FTP ikke har.

Lenke til kommentar

Forskjellen på FTP og STP er at i FTP-kabler er det en metallfolie rundt hele kabelen innenfor isolasjonen, mens i en STP-kabel er hvert enkelt par pakket inn i metallfolie for ekstra skjerming. Så har du noe som heter SFTP, som er en kombinasjon av begge der du både har hvert enkelt par skjermet, pluss en kappe rundt hele. (SFTP gir best skjerming).

 

Én ting er at prisen kanskje er den samme, men hvis man skal terminere kablene selv (da spesielt i RJ45-plugger) så blir det veldig trangt og vanskelig jo mer beskyttet og skjermet kabelen er. Det er vanskelig nok i seg selv med en vanlig cat6 UTP pga plastkrysset som er i midten av kabelen.

 

Jeg har avisolert utvendig cat6 UTP, og den var et rent helvete. Stakkars den som skal jobbe med utvendig skjermet cat6. *grøss*

Endret av TMB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...