Bjørnli Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Heisann, kjøpte nye felger i 2012 og nå vingler framhjulet litt og har fått høre jeg må stramme/løsne på eikene, har kjøpt eikeverktøy fra biltema og nå lurer jeg egentlig på; vet jeg kan bruke bremseklossene istedenfor ett eget stand til å "kalibrere" med, men hvilken vei skal eikene strammes ettersom hvilken side klossen subber inntil på? Sorry hvis dårlig formulert spm, men er ny på sykkelmekking og har lyst til å slippe betale ett sykkelverksted masse penger for å fikse dette. Lenke til kommentar
johome Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 (endret) Hvis f.eks klossene subber borti på høyre side , så skal du stramme til fra motsatt side. Jeg bruker å stramme til ca 1/4 eller en 1/2 omdreining om gangen , i det området som ikke er rett ( strammer gjerne 3 -4 eiker ) Sjekker så hvor rett hjulet er , og gjentar dette til jeg er fornøyd ( bruker hjulrettestativ ) Edit: Kan ikke du ta av hjulet , holde det med to hender og la det snurre rundt. Så ser du hvor skjeivt det er. Det kan også være snakk om at felgen har sprukket ( noe det gjerne gjør med v bremser ) Endret 8. mai 2013 av johome Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 8. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2013 (endret) Sykkelen er lite og pent brukt etter jeg fikk nye felger, og har sjekka over felgene, og de er fortsatt i strøken stand. Men skal prøve å få justert eikene og se om det hjelper Endret 8. mai 2013 av Bjørnli Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Vi hadde en gammel mann i bygda vår som kunne rette opp felger. Dessverre orsvant kunnskapen om det, da han døde. Vet at det er et delikat og vanskelig operasjon det å rette opp en skjev felg. Dessverre er ikke halve jobben rett verktøy i dette tilfelle, men du må nok ha en bokk også og et mikrometer for å måle kastet i felgen. Lenke til kommentar
johome Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Å rette opp felg er noe av det værste jeg vet om. Har tilbrakt uttallige timer med microjustering før jeg ble fornøyd. Her er en video som går gjennom litt basic . http://www.youtube.com/watch?v=bcZ1jjB_AdQ Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 8. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2013 fant ut lokale sykkelsjappa tar 200kr for det, kanskje like greit å få fiksa det der? så jeg ikke gjør noe galt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå