Gå til innhold

? Tas noen med 3D-printet våpen, må det slås hardt ned på

Anbefalte innlegg

Hvis noen blir skutt og drept med et våpen i norge, ser jeg på dette som et symptom av våpenpolitikken.

Hadde folk hatt lettvindt tilgang på våpentrening, ville det ikke vært så mye ulykker med våpen.

Det at folk skyter hverandre med vilje, får vi ikke gjort noen ting med uansett hvor mye de sitter å griner på stortinget.

Hadde folk flest hatt våpen selv, så kunne de i allefal forsvart seg mot desperadoer.

Folk dreper folk. Ikke våpen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde folk hatt lettvindt tilgang på våpentrening, ville det ikke vært så mye ulykker med våpen.

Det er lett å tro det men dessverre stemmer det ikke helt med virkeligheten. Sveits er et land med mye skytevåpen i omløp og de som eier skytevåpen har meget god våpentrening(de må gjennomgå millitærtjeneste). Likefullt er dette det vestlige landet med flest dødsfall forårsaket av skytevåpen, kun slått av verstingen USA. Finland har omtrent like mye skytevåpen i omløp som Sveits. Hvilket vestlig land etter Sveits tror du har flest dødsfall pga. skytevåpen? Jo du gjettet riktig, Finland selvsagt.

Tallene er rimelig klare : Desto flere skytevåpen som flyter rundt i samfunnet, desto flere dødsfall oppstår som følge av det.

http://en.wikipedia....ated_death_rate

http://en.wikipedia....y_gun_ownership

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis noen blir skutt og drept med et våpen i norge, ser jeg på dette som et symptom av våpenpolitikken.

Det at folk skyter hverandre med vilje, får vi ikke gjort noen ting med uansett hvor mye de sitter å griner på stortinget.

Hadde folk flest hatt våpen selv, så kunne de i allefal forsvart seg mot desperadoer.

Folk dreper folk. Ikke våpen.

Jojo, og dette er vel og bra, men her går du utifra at det ikke oppstår uhell. Du går også utifra at folk av og til ikke bare klikker.

Skolemasakrene i USA, Tyskland og Finland hadde nok ikke vært like alvorlige hvis alt ungdommene fikk tak i var en samekniv. Det har også skjedd ved flere anledninger at barn har funnet våpnene til far eller mor og skutt seg selv eller søsken. Ja, du kan kalle de foreldrene idioter, men idioter slipper vi ikke unna.

Det skjer også uhell blant folk som har våpenopplæring. Er ikke så mange år siden en norsk offiser skjøt seg selv i foten på skytebanen. Folk har også mista livet i jakt-ulykker. Våpentrening burde selvfølgelig være ett krav for enhver person som skal behandle skytevåpen, men all verdens trening kan ikke forhindre uhell eller de ytterst få tilfellene hvor folk intar midlertidig sinnsykdom og dessverre har våpen lett tilgjengelig.

For å si som Eddie Izzard. Folk dreper folk, ikke våpen. MEN apekatter dreper også folk, dersom de har en pistol.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen er at de som er nordmenn kommer ikke hit ens ærend for å snylte på ressursene landet Norge har.

Jasså? Vi har nok en god del som snylter av den norske stat, du vil finne en del på nav vil jeg tro. Er selvfølgelig en del som har god grunn til å være på nav også, men du har også en god del utlendinger som kommer hit, lærer seg norsk, jobber hardt og gjør en god insats i samfunnet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kristelig Folkeparti, ved justispolitisk talsmann Kjell Ingolf Ropstad, er også urolige. De er opptatt av at kun de som har behov for våpen til jakt, trening og liknende skal ha tilgang til våpen.

Nei tenk om noen skulle brukt våpen i selvforsvar, så ufyselig!

– Når denne teknologien blir tilgjengelig vil man enkelt og billig klare å lage våpen selv, noe som overhodet ikke er ønskelig fra vår side.

Dette kan man med god nok kunnskap gjøre uten 3D-printer også, grunnen til at det "ikke er ønskelig" er at det rokker ved statens voldsmonopol.

– Jeg frykter at uvedkommende kan bruke denne teknologien til å lage våpen som vil bli brukt til alvorlige hendelser.

For pakket på Stortinget er vel "alvorlige hendelser" like så gjerne at en innbruddstyv får det glatte lag som at en tenåring går amok (med et lite egnet våpen).

Derfor må regjeringen være i forkant, og gjøre det den kan for å hindre en utvikling der slike våpen lages, og utvanner våpenloven og vår strenge kontroll av våpen, mener han.

Våpenloven og "den strenge kontroll av våpen" trenger absolutt å utvannes, når man hindrer folk å forsvare seg kan ikke det anses som annet en renspikket ondskap.

Lenke til kommentar

Det er ikke som om man fra nå av kan skaffe egne våpen i sin egen kjeller.

https://www.google.no/#hl=en&sugexp=cappswebvhl&gs_rn=12&gs_ri=psy-ab&pq=homemade%20gun&cp=14&gs_id=1n&xhr=t&q=homemade+gun+plans&es_nrs=true&pf=p&sclient=psy-ab&oq=homemade+gun+p&gs_l=&pbx=1&fp=1&biw=1346&bih=812&bav=on.2,or.r_qf.&cad=b

Det har alltid vært mulig å lage sine egne våpen, men man kan kanskje tenke seg at efforten/terskelen blir litt lavere nå.

Lenke til kommentar
Det er lett å tro det men dessverre stemmer det ikke helt med virkeligheten. Sveits er et land med mye skytevåpen i omløp og de som eier skytevåpen har meget god våpentrening(de må gjennomgå millitærtjeneste). Likefullt er dette det vestlige landet med flest dødsfall forårsaket av skytevåpen, kun slått av verstingen USA. Finland har omtrent like mye skytevåpen i omløp som Sveits. Hvilket vestlig land etter Sveits tror du har flest dødsfall pga. skytevåpen? Jo du gjettet riktig, Finland selvsagt.Tallene er rimelig klare : Desto flere skytevåpen som flyter rundt i samfunnet, desto flere dødsfall oppstår som følge av det.http://en.wikipedia....ated_death_ratehttp://en.wikipedia....y_gun_ownership

Jepp. Flere våpen er absolutt ikke svaret. Jo færre jo bedre for hele samfunnet. Om alle hadde hatt tankegangen til gullf1sk og Dark Archon så hadde det vært mye mer våpen i omløp og sannsynligvis mange flere drap som følge av det.

Dark Archon: Kjøp deg en tazer om du føler du må ha noe til å forsvare deg.

Endret av Harribo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jepp. Flere våpen er absolutt ikke svaret. Jo færre jo bedre for hele samfunnet.

La oss avvæpne politiet og forsvaret da når vi først er igang, jo færre våpen jo bedre, ikke sant?

Om alle hadde hatt tankegangen til gullf1sk og Dark Archon så hadde det vært mye mer våpen i omløp og sannsynligvis mange flere drap som følge av det.

Mulig det ville blitt et par ekstra drap per år, men hvem ville blitt drept, mennesker som går til angrep på andre eller uskyldige offere?

Dark Archon: Kjøp deg en tazer om du føler du må ha noe til å forsvare deg.

§ 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

http://www.lovdata.n...0904-004.html#9

En tazer hjelper kun om man løper som et helvete etter å ha brukt den eller følger opp med annen vold, tviler på at de man kunne fått kjøpt om det var lovlig uansett ville vært så kraftige som de statens bøllekorps kan bruke.

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar
Mulig det ville blitt et par ekstra drap per år, men hvem ville blitt drept, mennesker som går til angrep på andre eller uskyldige offere?

Stort sett uskyldige ofre. Gjerne med sine egne eller familiemedlemmers våpen.

Les deg opp på statistikken over hvor mange som dør i skyteulykker kontra hvor mange som faktisk blir skutt under forsøk på å begå kriminalitet i USA. Sannsynligheten for at du kommer til å skade deg selv eller en uskyldig tredjeperson når du har gått til innkjøp av et våpen er mye høyere enn sannsynligheten for at du havner i en livstruende situasjon hvor et våpen kan redde deg.

Endret av Sutekh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Les deg opp på statistikken over hvor mange som dør i skyteulykker kontra hvor mange som faktisk blir skutt under forsøk på å begå kriminalitet i USA. Sannsynligheten for at du kommer til å skade deg selv eller en uskyldig tredjeperson når du har gått til innkjøp av et våpen er mye høyere enn sannsynligheten for at du havner i en livstruende situasjon hvor et våpen kan redde deg.

Det er en risiko jeg er mer enn villig til å ta (om opplysningene dine er korrekte), jeg har skutt med våpen før og har ennå ikke drept noen, så lenge man trener for å håndtere våpenet og oppbevarer det utilgjengelig for barn ser jeg ingen problemer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sveits er et land med mye skytevåpen i omløp og de som eier skytevåpen har meget god våpentrening(de må gjennomgå millitærtjeneste). Likefullt er dette det vestlige landet med flest dødsfall forårsaket av skytevåpen, kun slått av verstingen USA.

Tallene er rimelig klare : Desto flere skytevåpen som flyter rundt i samfunnet, desto flere dødsfall oppstår som følge av det.

Elsker når folk drar frem denne statistikken og vinkler det mot at høyt våpenhold fører til masse drap og våpenulykker, da alle som titter litt nøyere på tallene kan se at det er en meningsløs konklusjon. Det er riktig at Sveits har et nokså høyt antall dødsfall forårsaket av skytevåpen, men la oss ta en litt nøyere titt i tabellen:

-Sveits har 3,84 dødsfall per 100,000 innbygger relatert til skytevåpen.

-Av disse er 0,52 drap

-0,1 er utilsiktet/ulykker

-3,15 er selvmord.

At mange som ønsker å ta sitt eget liv benytter seg av skytevåpen(formodentlig fordi det er en effektiv metode) er et verdiløst poeng i en debatt rundt våpenhold. Hva en ser utifra tabellen er at drapstallene i Sveits ikke skiller seg ut fra andre land i Vest-Europa, og at du kan telle antall årlige dødsfall som følge av våpenulykker med fingrene. Dette er så marginale tall at vi like gjerne kan diskutere drukningsulykker i svømmebasseng, eksploderende dusjkabinetter, eller synkehull.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jasså? Vi har nok en god del som snylter av den norske stat, du vil finne en del på nav vil jeg tro. Er selvfølgelig en del som har god grunn til å være på nav også, men du har også en god del utlendinger som kommer hit, lærer seg norsk, jobber hardt og gjør en god insats i samfunnet.

De kommer fortsatt ikke hit for å snylte, de ER allerede her og det er vanskelig å gjøre noe med det.

For de som misliker sterkt at det kommer busslaster med utlendinger over grensa som er her "kun" for å snylte på systemet, er det virkemidler man kan ta i bruk for å forhindre dette.

Lenke til kommentar

Det er en risiko jeg er mer enn villig til å ta (om opplysningene dine er korrekte), jeg har skutt med våpen før og har ennå ikke drept noen, så lenge man trener for å håndtere våpenet og oppbevarer det utilgjengelig for barn ser jeg ingen problemer.

Spørsmålet er om naboen din er villig til å ta den risikoen.

Du kan kanskje føle at du er et ansvarlig menneske som har treningen som trengs for å oppbevare og bruke et våpen på en fornuftig måte, men det betyr ikke at du er det. Jeg har sett min andel uvøren våpenbruk gjort av folk som har trening som tilsier at de burde vite bedre og burde kunne håndtere våpen trygt. Det at du tror du har peiling er ingen garanti for at du ikke kan komme til å skyte naboen eller ungen din med et våpen du var helt sikker på ikke var ladd.

Og spesielt det at du faktisk føler at et våpen er et verktøy til selvforsvar er i min mening det beste beviset for at du ikke er skikket til å ha det. Det er et tankesett som statistisk sett gjør deg mer tilbøyelig til å eskalere konflikter til det punktet hvor du tar i bruk våpen, i stedet for å prøve å unngå dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Elsker når folk drar frem denne statistikken og vinkler det mot at høyt våpenhold fører til masse drap og våpenulykker, da alle som titter litt nøyere på tallene kan se at det er en meningsløs konklusjon. Det er riktig at Sveits har et nokså høyt antall dødsfall forårsaket av skytevåpen, men la oss ta en litt nøyere titt i tabellen:

-Sveits har 3,84 dødsfall per 100,000 innbygger relatert til skytevåpen.

-Av disse er 0,52 drap

-0,1 er utilsiktet/ulykker

-3,15 er selvmord.

At mange som ønsker å ta sitt eget liv benytter seg av skytevåpen(formodentlig fordi det er en effektiv metode) er et verdiløst poeng i en debatt rundt våpenhold. Hva en ser utifra tabellen er at drapstallene i Sveits ikke skiller seg ut fra andre land i Vest-Europa, og at du kan telle antall årlige dødsfall som følge av våpenulykker med fingrene. Dette er så marginale tall at vi like gjerne kan diskutere drukningsulykker i svømmebasseng, eksploderende dusjkabinetter, eller synkehull.

Og så? Fakta er at flere våpen i et samfunn minsker terskelen/gjør det enklere å ta liv, enten det er andres eller sitt eget. Nettopp fordi våpen er laget for, og er en av de aller mest effektive måtene å ta menneskeliv. Hvorfor i all verden er selvmord et verdiløst poeng rundt våpenhold? Skal vi vi gi potensielle selvmordsofre skytevåpen eller skal vi gi dem hjelp?

Sveits har forøvrig også begynt å merke det enda mer i den siste tiden da de feks. innenfor bare to måneder har hatt to stygge massedrapsepisoder med bruk av skytevåpen og motstanden mot deres "liberale" våpenpolitikk er økende.

Edit:"Liberale" i anførseltegn fordi det til tross for stor utbredelse stilles høye krav til opplæring.

Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frihet er viktigere enn forbud og innbilt sikkerhet. Myndighetene har så lite tillit til enkeltindividet at menneskehetens videre eksistens er nermest meningsløs.

Et par generasjoner til med detaljstyring av mennesker så er folk flest helt ute av standt til noen som helt form for selvstendighet. Mennesket i dets nåværende form er ikke et fritt individ men et produkt som farmes i stor skala.

Hvis ikke folk selv skjønner at det er galt å begå urett mot andre hjelper det ikke samme hvor mange lover som skal "bestkytte" befolkningen mot seg selv.

Det er nok ressurser i verden til å gi alle mennesker nok til å ikke ha noen behov for å begå urett mot andre, men så lenge det spekuleres i konstruert knapphet og profitt på alt som kan prissettes eller avgjiftsbelegges blir man stående på stedet hvil med unødvendige problemstillinger som dette.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Spørsmålet er om naboen din er villig til å ta den risikoen.

Jeg gir meg nå faen hva naboen måtte mene, ifølge den syke "moralen" i Norge er det høyverdig å hindre mennesker å eie og forsvare seg selv med våpen.

Du kan kanskje føle at du er et ansvarlig menneske som har treningen som trengs for å oppbevare og bruke et våpen på en fornuftig måte, men det betyr ikke at du er det.

Jeg føler ikke noen ting, jeg er rimelig sikker på at jeg vil være det med nok trening.

Jeg har sett min andel uvøren våpenbruk gjort av folk som har trening som tilsier at de burde vite bedre og burde kunne håndtere våpen trygt.

Det at du tror du har peiling er ingen garanti for at du ikke kan komme til å skyte naboen eller ungen din med et våpen du var helt sikker på ikke var ladd.

Jeg "tror" ikke noe som helst se over, hvorfor i svarte skulle jeg skyte naboen eller ungen min, tror du ikke alle mennesker med mer eller mindre normal iq forstår hvordan man sikrer (i betydning setter sikringen på) et våpen og at man ikke retter et våpen man vet kan være ladet (ikke tømt og sjekket løpet) random rundt på folk?

Og spesielt det at du faktisk føler at et våpen er et verktøy til selvforsvar er i min mening det beste beviset for at du ikke er skikket til å ha det.

Nei vel, men de som føler at et våpen er et offensivt instrument (slik som i forsvaret og politiet) kan altså eie så mange våpen de vil?

Det er et tankesett som statistisk sett gjør deg mer tilbøyelig til å eskalere konflikter til det punktet hvor du tar i bruk våpen, i stedet for å prøve å unngå dem.

"Eskalere" = ber innbruddstyv/voldsmann om å ha seg vekk fra meg/min eiendom, innbruddstyv/voldsmann kommer nærmere, jeg skyter han, de såkalt "progressive" anklager meg for mord og jeg blir satt i fengsel for å ha drept noen (i selvforsvar).

Hva er det med denne sykelige trangen til å forsvare innbruddstyver/voldsmenn, jeg skulle likt å se dere som stiller dere negativt til privat eie av våpen og selvforsvar med disse "forhandle" dere til en minnelig løsning med f.eks. en seriedrapsmann.

Det er jo selvfølgelig langt bedre at et uskydlig offer blir frastjelt eiendom, banket opp, eller drept enn at noen skulle bruke et skummelt våpen for å forsvare seg selv og sin eiendom.

Lenke til kommentar

Om noen derimot tar seg inn i landet og gjengvoldtar småjenter eller går sammen i gruppe om å banke folk fordi de er homofile eller har penger de vil ha så er ikke det så farlig.

Politikere og prioriteter... for all forutseelig fremtid vil det være lettere å kjøpe et skytevåpen enn å lage det selv.

http://www.abcnyhete...-gater-i-helgen

Argumentasjonen din holder ikke vann. Det brukes ekstra resurser når det er behov for det.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...