Gå til innhold

Hvilket KT133A hovedkort for bruk med AthlonXP?

opresterud

Anbefalte innlegg

Pga. høy RAM pris og at jeg har 512MB CL2 SDR SDRAM liggende, så ønsker jeg å kjøpe ett KT133A basert hovedkort for bruk sammen med en AthlonXP 1700+.

Jeg vil ha ett hovedkort som er stabilt og som fungerer fint med AthlonXP uten at BIOS etc. må flashes før hovedkortet i det hele tatt vil boote med XP. Skal ikke overklokke og trenger ikke RAID, USB2, Firewire etc.

ASUS, MSI og ABit ser ut til fortsatt å ha KT133A hovedkort til rimelige priser. Hvilke kort bør jeg satse på?

Ola

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg som den svorne Abit tilhenger jeg er :smile:, vil anbefale Abit til deg. Jeg hadde kortet i over 1 år før jeg nettopp byttet til KR7A. Jeg hadde ikke ET problem med det. + at det er på ukens tilbud på komplett til en bra pris, abolutt noe å satse på :grin:

Lenke til kommentar

Sjekk ukens tilbud på komplett :smile:

Abit KT7A Hovedkort for Socket A 795,00

http://www.komplett.no/k/k.asp?r=1&action=ukens

Ellers vil jeg annbefale Microstar K7T Turbo2

Socket-A VIA KT133A ATX Audio UDMA100 1039,-

http://www.psdata.no/

beste hovedkortet syntes jeg da .har det selv :smile:

AMD Athlon XP 1500+

Microstar K7T Turbo 2

Apacer 256MB PC133

Ashima 350W Kabinett

Hercules Prophet 4500

Samsung 48X CD-Rom

Samsung CD-RW/DVD

Samsung 950P "19"

Samsung 40 GB

[ Denne Melding var redigert av: ZAN på 2002-02-14 13:03 ]

Lenke til kommentar

Takk for mange svar!

Hadde egentlig tenkt meg MSI K7T TURBO2, men etter at ECS K75SA hovedkortet ble foreslått ble jeg litt nyskjerrig. Er i utgangspunktet skeptisk siden jeg forbinder SIS med billigprodukter og at ECS ikke akkurat er noen kjent hovedkortsprodusent. Men jeg vet at SIS 645 er ett bra chipsett, og ut fra de reviewene jeg har sett så ser det ut som det ECS K75SA hovedkortet også skal være bra.

Finnes det noen kjente bugs med dette chipsettet/hovedkortet? Og som en SDR plattform, vil det være bedre/raskere enn ett KT133A basert hovedkort?

Ola

Lenke til kommentar

Skal du kj0re AthlonXP cpu paa ABit KT7A kort maa du passe paa at kortet er v1.3 eller nyere! Offisielt funker ikke XP cpu'er paa v1.0 ~ v1.2. Men det er vel kanskje ingen maate aa *vite* hvilken versjon av hovedkortet man faar! Websjappene opplyser jo ikke om dette. Kunne sikkert gaat ann aa sende en mail til dem og sp0rt :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-17 20:42, opresterud skrev:

Og som en SDR plattform, vil det være bedre/raskere enn ett KT133A basert hovedkort?

Bruker du SD RAM på det HKet så får du DÅRLIGERE ytelse enn om du bruker ett KT133A basert kort.

IMHO så

a) vraker du SDR RAMen din og kjøper et KT266A kort

eller

B) Kjøper Asus, MSI eller Abit's KT133A kort som alle er gode kort.

btw så støtter KT266A chipsetet også SDR SDRAM(gir dårligere ytelse enn KT133A da).

Lenke til kommentar

Hvor mye dårligere er "DÅRLIGERE"?

Prisen samt innebygd LAN, pluss gode omtaler, taler sterkt for ECS kortet.... Muligheten for å dytte inn DDR ram senere er jo også en fordel, selvom det akkurat nå ikke er lønsomt pga. pris. Sitter per i dag med 512MB CL2 RAM som jeg gjerne skulle brukt....

Ola

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-18 13:03, opresterud skrev:

Hvor mye dårligere er "DÅRLIGERE"?

Prisen samt innebygd LAN, pluss gode omtaler, taler sterkt for ECS kortet.... Muligheten for å dytte inn DDR ram senere er jo også en fordel, selvom det akkurat nå ikke er lønsomt pga. pris. Sitter per i dag med 512MB CL2 RAM som jeg gjerne skulle brukt....

burde ikke utheva dårligere(lurer på hvorfor jeg gjorde det nå). Er ikke snakk om dramatisk forskjell. Du finner nok helt sikkert noen KT133a HKer som ECS kortet ligger likt med også. Reviewene jeg baserte mitt utsagn på(finner dem desvere ikke igjen :sad:) var mot et Asus' A7v133 kort som nok er det raskeste KT133a kortet.

men sikker på at du ikke burde selge SDR RAMen din? Tar vi en titt på PS Data's website så ser du at SDR RAMen(512 org) ligger 100kr under DDR. Det vil med andre ord ikke koste deg så mye og skifte til DDR. 400kr kanskje. Har alltid vært skeptist til hybridløsninger og tankegangen "så kan jeg senere..." :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...