Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sitter i kassa - mulig sjenkekontrollfail

jokkePwn

Anbefalte innlegg

Ok så idag var det ifølge medarbeider sjenkekontroll i butikken der jeg sitter i kassa. Han sa de var der fra litt før 8 til ca halv ni. Selvfølgelig kom det en haug med russ ti på åtte + andre kunder så måtte plinge å åpne en kasse til. Russen skulle da ha øl og flere var litt-ganske påvirket fra før, og ettersom jeg kjente alle og det var lang kø(og dermed visste alle var 18+) spurte jeg ille alle om legg. Solgte dog ikke etter kl 8.

Han overnevnte sa altså det ville være jeg som tok konsekvensene om de hadde sett noe.

Spørsmålet er om hva konsekvensene er. Det at jeg ikke spurte russen om legg er det grunn nok til sparken? Evt at de var for påvirket?

Kan jeg beskytte meg ved at det faktisk er dårlig opplæring på dette området og at jeg bare jobber en dag i uken og selv da ser dårlig håndtering av bla. de andre som jobber her ang. Mindreårige og alkoholsalg...

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du faktisk visste at hver enkelt av dem var over 18 er den siden av saken grei. Hva gjelder om de var påvirket så er det altså et kvalifikasjonskrav, man må være "åpenbart påvirket" for at de skal nektes salg av alkohol (alkoholloven § 8-11). Det er en viss terskel, og de fleste russ er jo i godt humør osv., så dersom de bare var litt småpussa så er det nok greit.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ok men burde jeg nevne det før de tar det opp? Eller bare vente. Det jeg da er redd for er å få sparken, men vet ikke om jeg kan få direkte sparken for noe sånt? Har aldri fått advarsel om noe annet jeg har gjort feil.

Lol

Lenke til kommentar

Det er kun ved tvil om alder at man er forpliktet til å kreve legitimasjon, jfr. alkoholforskriften pgf 2-4.

Skjenkekontrollens virksomhet er ikke rettet mot den enkelte selger, men mot firmaet som har salgsbevilling. Det er firmaet som må ta eventuelle konsekvenser, også for mangelfull opplæring av sine ansatte.

Oppsigelse på bakgrunn av skjenkekontroll vil ikke være saklig med mindre det faktisk kan påvises at du har brutt med instrukser eller regler du var kjent med. Det er arbeidsgivers ansvar å påse at de ansatte faktisk er tilstrekkelig kompetente til å utføre det arbeid de blir satt til.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...