FremtidigMedisinstudent Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Hei! Jeg skal ta oppkjøring klasse B neste uke og står fast på disse to sikkerhetsspørsmålene: 1) Hva er største tillate totalvekt på tilhenger denne bilen kan trekke? 2) Hvor stor tillatt totalvekt kan tilhengeren bak denne bilen ha når føreren har førerkort på klasse B (personbil)? Jeg vet at man skal se i vognkortet og at verdiene varierer fra kjøretøy til kjøretøy. Men, finnes det ingen "fremgangsmåte" på hvordan man kan finne dette ut? Husker at kjørelæreren min forklarte hvordan man regnet dette ut, men jeg har ikke anledning til å spørre han før mandag. Hvis mulig, gjerne gi regneeksempel med verdier fra et ekte vognkort. Hjelp meg!!! Endret 7. mai 2013 av Kris1995 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Sikkerhetskontroll sikkerhetsspørmål klasse B.pdf Spørsmålene du får og svarene. Endret 7. mai 2013 av Diskutant Lenke til kommentar
cronbach alpha Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Du har en tillatt totalvekt på 3500kg med klasse B, dette inkluderer også tilhenger. En tilhenger uten noen ekstra tillegg kan med klasse B ikke overstride 750kg. Ta for eksempel en bil som veier 1750kg, dette er langt under totalvekten på 3500kg, men du har fortsatt ikke lov å trekke en tilhenger som veier mer en 750kg selv om totalvekten (1750kg + 750kg = 2500kg) er lavere en tillatt totalvekt. Det kan hende at bilen har begrensninger, eller kan for den saks skyld trekke 5 tonn, men det er enkelt å greit bare å tenke, at tillatt totalvekt er 3500kg og maks last på tilhenger uten noe tillegg i sertifikatet er 750kg med klasse B. Endret 7. mai 2013 av cronbach alpha Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Hei! Jeg skal ta oppkjøring klasse B neste uke og står fast på disse to sikkerhetsspørsmålene: 1) Hva er største tillate totalvekt på tilhenger denne bilen kan trekke? 2) Hvor stor tillatt totalvekt kan tilhengeren bak denne bilen ha når føreren har førerkort på klasse B (personbil)? Jeg vet at man skal se i vognkortet og at verdiene varierer fra kjøretøy til kjøretøy. Men, finnes det ingen "fremgangsmåte" på hvordan man kan finne dette ut? Husker at kjørelæreren min forklarte hvordan man regnet dette ut, men jeg har ikke anledning til å spørre han før mandag. Hvis mulig, gjerne gi regneeksempel med verdier fra et ekte vognkort. Hjelp meg!!! 1) Det står i vognkortet under "tillatt totalvekt". 2) Maks 3500kg for kl.B, bilen må være tyngre enn hengeren. Maks hengervekt står i vognkortet, enten med eller uten brems. Endret 8. mai 2013 av Diskutant Lenke til kommentar
FremtidigMedisinstudent Skrevet 7. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2013 Du har en tillatt totalvekt på 3500kg med klasse B, dette inkluderer også tilhenger. En tilhenger uten noen ekstra tillegg kan med klasse B ikke overstride 750kg. Ta for eksempel en bil som veier 1750kg, dette er langt under totalvekten på 3500kg, men du har fortsatt ikke lov å trekke en tilhenger som veier mer en 750kg selv om totalvekten (1750kg + 750kg = 2500kg) er lavere en tillatt totalvekt. Det kan hende at bilen har begrensninger, eller kan for den saks skyld trekke 5 tonn, men det er enkelt å greit bare å tenke, at tillatt totalvekt er 3500kg og maks last på tilhenger uten noe tillegg i sertifikatet er 750kg med klasse B. Men kan du si meg forskjellen på spørsmål 1 og spørsmål 2? De spør jo begge om "stor/størst tillatt totalvekt for tilhengeren"... Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Det er foskjell på hva bilen kan trekke, og hva føreren kan trekke. Fra veivesenet sine sider: Med klasse B kan du etter hovedregelen for bilførerkort trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg. Er bilens tillatte totalvekt 3500 kg, kan vogntogets (bil + tilhenger) tillatte totalvekt være inntil 4250 kg. Det kan også være tillatt å trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kgmed klasse B. Etter den såkalte «campingvogn-regelen» kan man med klasse B trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt. «Tillatt totalvekt» finner du i vognkortene til bilen og tilhengeren. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Poenget med disse to spørsmålene er at du skal forstå at selv om bilen har en teknisk godkjenning/kapasitet til å trekke en henger med vekt X (spm A, data fra vognkortet), kan det være at den hengeren du har lov til å trekke med bilen har lavere vekt fordi du har førerkort kl B (spm B) 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 (endret) ...En tilhenger uten noen ekstra tillegg kan med klasse B ikke overstride 750kg. ...maks last på tilhenger uten noe tillegg i sertifikatet er 750kg med klasse B. Det der er jo bare tull. Hvis bilens tillatte totalvekt er 1750kg kan tilhengeren også være 1750 (fordi 1750+1750=3500, som er max vogntogvekt du ikke kan overskride på klasse B), med mindre tillatt hengervekt i bilens vognkort er lavere. 750kg-begrensningen/unntaket kommer først inn i bildet om bilen veier mellom 2750-3500kg. Du kan altså ha en vogntogvekt på over 3500kg (inntil 3500+750=4250) med stor/tung bil, men da må hengeren være under 750. Forskjellen på spørsmål 1 og 2 er at svaret på spørsmål 1 svært ofte er høyere/tyngre enn svaret på spørsmål 2, altså at bilen kan trekke en henger som krever førerkortklasse BE. Endret 8. mai 2013 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
cronbach alpha Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 (endret) Skrevet i dag, 02:25Vis innleggcronbach alpha skrev 7. mai 2013 - 22:26: ...En tilhenger uten noen ekstra tillegg kan med klasse B ikke overstride 750kg. ...maks last på tilhenger uten noe tillegg i sertifikatet er 750kg med klasse B. Det der er jo bare tull. Hvis bilens tillatte totalvekt er 1750kg kan tilhengeren også være 1750 (fordi 1750+1750=3500, som er max vogntogvekt du ikke kan overskride på klasse B), med mindre tillatt hengervekt i bilens vognkort er lavere. 750kg-begrensningen/unntaket kommer først inn i bildet om bilen veier mellom 2750-3500kg. Du kan altså ha en vogntogvekt på over 3500kg (inntil 3500+750=4250) med stor/tung bil, men da må hengeren være under 750. Forskjellen på spørsmål 1 og 2 er at svaret på spørsmål 1 svært ofte er høyere/tyngre enn svaret på spørsmål 2, altså at bilen kan trekke en henger som krever førerkortklasse BE. Hehe, du må nok lære deg å lese før du kommentere og sjekke litt rundt før du skriver. Det du snakker om her er om du får påført 96 på førerkortet. Noe man ikke har ved et vanlig Klasse B førerkort. Det du snakker om gjelder om du tar et 7 timers kurs med obligatorisk opplæring som gjør at du får Klasse B 96. Denne regelen ble innført 19.januar 2013. Du kan lese selv: Hovedregelen for bilførerkort er at du må avlegge egen tilhengerprøve og få påført bokstav E i førerkortklassen (BE, C1E, CE, D1E eller DE) hvis du skal trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Denne begrensningen på 750 kg gjelder ikke for klasse B dersom du dekkes av «campingvogn-regelen». Regelen gjelder selvsagt for alle typer tilhengere (dvs. varehenger, båthenger, hestehenger og andre spesialhengere), men regelen har størst praktisk betydning for campingvogn. Fra 19. januar 2013 kan man dessuten få påført kode 96 (klasse B 96) etter å ha gjennomført minst 7 timer obligatorisk opplæring uten påfølgende førerprøve. Klasse B 96 gir rett til å føre vogntog (bil + tilhenger) med samlet tillatt totalvekt som er 750 kg høyere enn vogntogvekten hvis du har ren klasse B. Campingvogn-regelen for klasse B Med klasse B kan man trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt. Tillatte totalvekter finner du i vognkortene til bilen og tilhengeren. Klasse B 96 Med klasse B 96 kan man trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg når summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er i området 3501-4250 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 4250 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt. Tillatte totalvekter finner du i vognkortene til bilen og tilhengeren. Endret 8. mai 2013 av cronbach alpha Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Chronbach, hva mener du er forskjellen på teksten du siterer og Inge sin påstand? AtW 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 (endret) Hva som er hovedregel og hva som er unntak fra den kan diskuteres, men faktum er at du kan ha en tillatt vogntogvekt på inntil 3500 kg for bil og henger (som er selve vektgrensa for klasse B, enten det er bil alene eller bil+henger), og at du dessuten kan overstige 3500kg om hengeren er under 750. Les selv, nøye, hva du selv har sitert: Med klasse B kan man trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt. 3500 minus 1750=1750, eller 1750+1750=3500... Forutsatt at bilens tillatte hengervekt også er minst 1750, såklart. Med B/96 kan du gå opp til 4250kg, selv om hengeren veier mer enn 750. F.eks. 2750kg bil+1500kg henger. Endret 8. mai 2013 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
cronbach alpha Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Hva som er hovedregel og hva som er unntak fra den kan diskuteres, men faktum er at du kan ha en tillatt vogntogvekt på inntil 3500 kg for bil og henger (som er selve vektgrensa for klasse B, enten det er bil alene eller bil+henger), og at du dessuten kan overstige 3500kg om hengeren er under 750.Les selv, nøye, hva du selv har sitert: Vis innleggcronbach alpha skrev 8. mai 2013 - 08:16: Med klasse B kan man trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt. 3500 minus 1750=1750, eller 1750+1750=3500... Forutsatt at bilens tillatte hengervekt også er minst 1750, såklart. Med B/96 kan du gå opp til 4250kg, selv om hengeren veier mer enn 750. F.eks. 2750kg bil+1500kg henger. Dette innlegget har blitt redigert av Inge Rognmo: i dag, 12:14 Jeg har lest hva jeg har sitert fra vegvesenet, men råder deg til å ta deg en tur innom å lese nøye selv eller lese heile sitatet mitt før du kommenterer. Med vanlig Klasse B (uten noe tillegg som f.eks 96, BE, C1E, CE, D1E eller DE), uavhengig av hva bilen veier, HAR DU IKKE LOV Å TREKKE EN TILHENGER MED EN TOTALVEKT OVER 750KG!!!!. Hjelper ikke at bilen min veier 2000kg, jeg har forsatt ikke lov å trekke en tilhenger på 1000kg. Her er noen nøkkel resitater som du tydligvis ikke fikk med deg: Hovedregelen for bilførerkort er at du må avlegge egen tilhengerprøve og få påført bokstav E i førerkortklassen (BE, C1E, CE, D1E eller DE) hvis du skal trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Denne begrensningen på 750 kg gjelder ikke for klasse B dersom du dekkes av «campingvogn-regelen». og et nytt resitat som gjelder om du tar en obligatorisk 7 timers kurs/teori: Klasse B 96 Med klasse B 96 kan man trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg når summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er i området 3501-4250 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 4250 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt. Tillatte totalvekter finner du i vognkortene til bilen og tilhengeren. og dette er et tillegg på lappen. Så med vanlig klasse B UTEN TILLEGG har du ikke lov uansett hvordan regnestykket blir å trekke en henger på mer 750KG!!! Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 cronbach alpha: Du siterer selv: "Denne begrensningen på 750 kg gjelder ikke for klasse B dersom du dekkes av «campingvogn-regelen»." 1 Lenke til kommentar
cronbach alpha Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Skrevet 34 minutter sidencronbach alpha: Du siterer selv: "Denne begrensningen på 750 kg gjelder ikke for klasse B dersom du dekkes av «campingvogn-regelen»." og det har med saken da? enlighten me! Tror du det er bare å bruke denne regelen fritt? Hva tror du skjer om du kommer med for eksempel en WW Golf som veier rundt 1400kg med en tilhenger på 1200kg og du blir stoppet i kontroll? (Om dette ikke var opplagt for deg, så baserer jeg meg på at Golfen's hengerfeste er godkjent for 1200kg). Tror du virkelig at denne går under champingvogn-regelen? (Hint: ordet regelen består av). Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 B dersom du dekkes av «campingvogn-regelen». Regelen gjelder selvsagt for alle typer tilhengere (dvs. varehenger, båthenger, hestehenger og andre spesialhengere), men regelen har størst praktisk betydning for campingvogn. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 (endret) Tror du det er bare å bruke denne regelen fritt? Hva tror du skjer om du kommer med for eksempel en WW Golf som veier rundt 1400kg med en tilhenger på 1200kg og du blir stoppet i kontroll? (Om dette ikke var opplagt for deg, så baserer jeg meg på at Golfen's hengerfeste er godkjent for 1200kg). Tror du virkelig at denne går under campingvogn-regelen? (Hint: ordet regelen består av). Ja, det er det, ja det gjør den, og ja, det er helt uproblematisk på klasse B. (Hint: ordet regelen består av). Hint nummer to: (også det fra ditt eget sitat...) "Regelen gjelder selvsagt for alle typer tilhengere (dvs. varehenger, båthenger, hestehenger og andre spesialhengere), men regelen har størst praktisk betydning for campingvogn." Du kan ellers bare sjekke ut tilhengerkalkulatoren hos vegvesen.no om du ikke tror meg (oss). edit: tilhengerkalkulatoren er ikke så grei om man ikke har registreringsnr.. Idiotisk opplegg. edit nr. 2: Trådstarter, svaret på spørsmål 2 er "3500kg minus bilens tillatte totalvekt", og uansett minst 750kg, med mindre svaret på spørsmål 1 (bilens tillatte hengervekt) er lavere. Endret 9. mai 2013 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 og det har med saken da? enlighten me! Ja, jeg kan jo alltids gjøre enda et forsøk selv om du diskuterer som en ufordragelig drittunge... Tror du det er bare å bruke denne regelen fritt? Hva tror du skjer om du kommer med for eksempel en WW Golf som veier rundt 1400kg med en tilhenger på 1200kg og du blir stoppet i kontroll? (Om dette ikke var opplagt for deg, så baserer jeg meg på at Golfen's hengerfeste er godkjent for 1200kg). Tror du virkelig at denne går under champingvogn-regelen? (Hint: ordet regelen består av). Ja, man kan "bruke" denne regelen like "fritt" som alle andre regler. Det som gjør den litt vanskelig for mange er at man her må forholde seg til totalvekt i vognkortet. Mange varehengere har lav egenvekt og for høy totalvekt til å falle inn under denne regelen. Likevel er den anvendelig for små varehengere som gjerne har totalvekt mellom 750 og 1250 kg, noe mange personbiler er godkjent for, og som i de fleste tilfeller holder vogntogvekten under 3,5 tonn. Biltransport-, båt-, og hestehengere er på sin side sjelden mulig å trekke med kl B under den såkalte "campingvognregelen", grunnet høy nyttelast, og dermed høy totalvekt. Navnet campingvognregelen kommer sannsynligvis fra at mange campingvogner har nyttelast på bare noen hundre kg, og derfor kan slike ofte trekkes med kl B selv om de har egenvekt på rundt et tonn. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå