Gå til innhold

Fagprøve IKT-Servicefaget (2013)

Anbefalte innlegg

Skal da opp til fagprøven om litt over en ukes tid. Har fått tilsendt "forslag" (tidligere fagprøve) og jobbet litt med denne, samt lest gjennom mange eldre fagprøver til folk i bedriften jeg jobber i. Regner med den endelige fagprøven ikke blir så veldig annerledes, men det blir den nok helt sikkert da denne er så lik tidligere prøver.

Eksempelet på fagprøve jeg har fått tilsendt:

Dette skal du gjøre:

Foreslå en teknisk maskinløsning (hardware) for bedriften. Gi pris på denne løsningen. Prisen må omfatte alt av nødvendig utstyr utenom evt kabler, slik at bedriften har nok grunnlag til å treffe en beslutning.

Gi også råd og pris på softwareløsning med hensyn på OS og kontorskriveprogrammer.

Konfigurer og sett opp et felles lagringssystem i hht firmaets ønsker.

Foreslå løsning for datasikkerhet for bedriften. Gi flere alternativer på løsninger.

Gi daglig leder råd ang trådløsnett. Han vet at det finnes flere ulike typer trådløsnett, men er usikker på hva dette innebærer i praksis. Han er også redd for at sikkerheten blir svekket ved bruk av trådløsnett.

Foreslå og beskriv en løsning for å ”tilbakestille” pc-ene hvis det oppstår softwarefeil, eller at brukerne har rotet til pc-en

Lag en brukerveiledning på engelsk som forklarer hvordan en bruker skal koble seg på trådløsnettet.

Du skal fysisk sette opp 3 maskiner, hvorav minst èn skal være en bærbar pc. Lag dette så likt situasjonen i Narviktech som praktisk mulig. Det skal også settes opp en skriver og et trådløspunkt, og maskinene skal ha tilgang til Internett.

Under fremlegging av oppgaven på prøvens siste dag vil du få utfyllende spørsmål ut fra det du har gjort i løpet av prøven.

I tillegg vil du få spørsmål om:

Aktuelle HMS-utfordringer i forbindelse med kontorarbeidsplassen

Forklare hva en DHCP-server er, og hvilken rolle den har i et nettverk.

Trådløsnettverk; ulike typer/teknologi og sikkerhet i trådløsnett.

Oppgaven i seg selv virker ganske grei, men jeg ønsker ikke bare å bestå, jeg vil bestå meget godt. Noen som vet hva som skal til for å oppnå dette?

Noen som har hatt fagprøven tidligere som kan komme med gode råd og tips til en småsvett lærling? Eventuelt andre som skal ta fagprøven nå i år? :)

Alt av relevant info blir mottatt med STOR takk!

Endret av Lovegame
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Tok prøven selv i september i fjor. Lignet veldig på oppgaven jeg fikk faktisk. :-)

Selv delte jeg opp oppgaven i fire punkter.

Planlegge: Hva skal jeg gjøre? Hvordan gjøres dette? Hvorfor denne løsningen vs andre? Utstyr? HMS?

Gjennomføre: Hva gjorde jeg? Helst stegvis for å vise. Gikk noe galt? Måtte jeg gjøre noe annet enn det jeg planla?

Vurdere: Hvordan gikk dette? Gjorde jeg alt ifølge planlegging? Måtte jeg gjøre noe annet? Hva var du fornøyd med? Hva var du ikke fornøyd med?

Dokumentere: Dokumenter ALT du gjør. Pass på at dokumentet er ryddig med god innholdsfortegnelse.

Et annet råd jeg vil gi er at sensorene vil prøve å dra så mye informasjon ut av deg. De vil finne ut hva du har lært og kan etter to (?) år som lærling. Dette måles opp mot hva du har lært i bedriften og læreplanen for deg. Husker jeg fikk spørsmål om raid, noe jeg ikke hadde hatt noe om i løpet av lærlingeperioden min. Bommet litt men fikk bestått meget godt til tross for det.

Lær deg dokumentasjonen og oppsettet ditt bra nok til å kunne vise dette fram. Vær stolt over hva du har gjort! Lykke til. :-)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei Lovegame. Hvordan gikk det på fagprøven?

Jeg skal opp til fagprøve neste år men har allerede bynt å grue meg litt. Hadde du kunnet lagt ut oppgaven du fikk evt. skrevet noen ord om hva du fikk i oppgave?

Lenke til kommentar

Hei,

Gikk veldig bra på fagrpøven, bestod med karakteren meget godt bestått. :)

Oppgaven jeg fikk var så og si lik den som ligger i førstepost som eksempel. I det hele tatt en veldig grei oppgave.

Nettverk var det jeg fikk mest spørsmål om forutenom det som står i selve fagprøven. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...