Gå til innhold

Syklist får bot får å sykle på rødt lys


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ler av sånne syklister. At han i det hele tatt finner det for godt å forsvare oppførselen sin gjør at jeg ikke veit om jeg skal le eller grine. "Politiet bør ha viktigere ting å gjøre". Tåpelig og fjollete utsagn. Syns de kommer for lett unna med 900 kr i bot også, er vel rundt 5000 og 2 prikker for bilister?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Flott at også syklister tas for kjøring mot rødt lys. Rødt lys er rødt lys uansett om man kjører på 2 eller 4 (eller flere) hjul.

Mange av de voksne syklistene har nok også førerkort og bil. De er fort gjort å sjekke om de har gyldig førerkort og de som har det, burde straffes på samme måte som om de kjørte bil. Dvs høyere bot og prikker i førerkortet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har ment i en årrekke at syklister over 16 må inneha et førerbevis på like linje med moped for å bruke tråsykkel. Lovbrudd for disse likestilles som alle motorvognførere. Straff skal være bot og prikk. Når prikkgrensen nås, fratas retten til å sykle, og videre overtramp gir prikk i førekort for for eksempel klasse b.

 

Kompetansebevis kan begrenses til teoriprøven for moped.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Gleder meg til den dagen man ikke lenger får lov til å sykle fordi man ikke har sertifikat. Da vet man at man bor i et byråkratihelsike.

 

Løsningen er enkel på dette, syklister som må sykle på bilveien, får gjøre det på eget ansvar. - Bilisten skriver selv skademeldingen, og hvis syklisten viser seg å ha handlet irrasjonelt og vært skyldig i ulykken, skal ikke bilisten betale.

 

Så enkelt er det jo.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gleder meg til den dagen man ikke lenger får lov til å sykle fordi man ikke har sertifikat. Da vet man at man bor i et byråkratihelsike.

 

Løsningen er enkel på dette, syklister som må sykle på bilveien, får gjøre det på eget ansvar. - Bilisten skriver selv skademeldingen, og hvis syklisten viser seg å ha handlet irrasjonelt og vært skyldig i ulykken, skal ikke bilisten betale.

 

Så enkelt er det jo.

 

Løsningen er enkel, bilister som kjører på veien får gjøre det på eget ansvar, og om motparten mener det har vært handlet irrasjonelt, skal bilisten betale.

 

Så enkelt er det jo.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ler av sånne syklister. At han i det hele tatt finner det for godt å forsvare oppførselen sin gjør at jeg ikke veit om jeg skal le eller grine. "Politiet bør ha viktigere ting å gjøre". Tåpelig og fjollete utsagn. Syns de kommer for lett unna med 900 kr i bot også, er vel rundt 5000 og 2 prikker for bilister?

 

Synes heller at politiet skal bruke resurser på andre ting enn å stoppe syklister som kjører på rødt lys... Arrestere politikerne kanskje?

Lenke til kommentar

I videoen ser det ut som det er mye gangfelt der også...

 

Når det er rødt lys for vanlig trafikk betyr det gjerne grønt for gående som skal krysse. Dette vet både fotgjengere + syklister å utnytte, siden man ofte ser at de går/sykler skrått over i krysset. De bruker forholdsvis også lang tid over.

 

I tillegg kommer alle de som går enten ovenfor eller nedenfor oppmerkingen i veien..., altså "utenfor" der man vanligvis forventer fotgjengere.

 

Enda verre blir det nå folk flest ofte er for slappe med å se seg om - de labber bare rett uti veien med en gang de ser grønn mann.

 

Sykling på rødt lys er derfor ikke å anbefale, selv om man mener man er verdensmester.

Lenke til kommentar

En syklist er mye mykere enn en MC/bil, personskader ved en ulykke mellom sykkel og gående er sjelden alvorlige. De ulykkene med alvorlige skader er gjerne mellom en MC/bil og en syklist. En syklist sitter høyere med god oversikt over veien, og har mye enklere for å manøvrere sin farkost i forhold til en bil. Personlige ferdigheter varierer. Olga pensjonist på 73 går gjerne av sykkelen for å krysse veien. Ole sykkelbud på 20 gjør ikke det.

 

For min del synes jeg en sykkel er nærmere en fotgjenger. Jeg synes ikke det er riktig å gi folk bøter for å krysse veien på rødt. Jeg synes heller ikke det er riktig å gi en syklist bot for å sykle på rødt. Både den gående og syklisten utsetter seg selv for fare i større grad, andre i veldig liten grad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For min del synes jeg en sykkel er nærmere en fotgjenger. Jeg synes ikke det er riktig å gi folk bøter for å krysse veien på rødt. Jeg synes heller ikke det er riktig å gi en syklist bot for å sykle på rødt. Både den gående og syklisten utsetter seg selv for fare i større grad, andre i veldig liten grad.

 

Synes du det er helt ok at folk tar selvmord ved å kjøre inn i lastebiler fordi de utsetter trailersjåføren for fare i liten grad og, eller?

Endret av Sexylubb1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hm, tror du bør leste mitt opprinnelige innlegg på nytt.

 

Jeg leste innlegget ditt, et typisk vissvass-innlegg fra folk som innbiler seg at bilister har mer rett på veien enn andre trafikanter Hvordan det?

 

AtW

 

Synes du det er helt ok at folk tar selvmord ved å kjøre inn i lastebiler fordi de utsetter trailersjåføren for fare i liten grad og, eller?

 

Han sa vel ikke det var helt ok, han sa han ikke mente det burde bøtelegges, personlig mener jeg man ikke bør bøtelegges for å ta selvmord med å kjøre inn i en lastebil.

 

AtW

Lenke til kommentar

Syklisten som motpart er alltid med på å fylle ut skademelding.

 

edit: poenget mitt er at en syklist på bilveien, ikke lenger er å regnes som en myk trafikant og er derfor skyldig om de forårsaker en ulykke.

 

I dag regnes de som fotgjengere, og kunne like gjerne syklet i motgående felt, og det ville vært bilistens skyld.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...