CarlJohan Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Hei alle sammen. Jeg holder for øyeblikket på flytte ut fra en leilighet der jeg tidligere har mottatt to (av tre) advarsler for betalingsmislighold. den 18.april sendte også utleier en fravikelsesbegjæring grunnet betalingsmislighold (jeg betalte pengene tilfeldigvis samme dagen). Det har vært litt fram og tilbake, men jeg ønsker nå selv å flytte ut, helst før 6.juni. For øyeblikket er alt betalt, foruten rettsgebyret. Spørsmålet er, ettersom utleiere allerede har sendt fravikelsesbegjæring, kan jeg bare flytte ut? Eller vil dette føre til at utleier kan ta depositumet som betaling for de neste 3 månedene (som ellers ville vært oppsigelsestiden)? Takker for all hjelp jeg kan få! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 I utganspunktet så gjeld vell oppsigelsestida for deg uansett. Sjølv om du no har missligholdt din kontrakt, så gir ikkje det deg retten til å missligholde kontrakta ein gong til. Men det beste vil nok være å prate med utleigaren for å bli enige om korleis dette kan løysast. Dersom utleigaren er smart så vil han/ho gå med på ei frivillig ordning for å få deg ut i staden for å riskere å miste fleire månder med husleige for å få deg kasta ut. Lenke til kommentar
CarlJohan Skrevet 7. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2013 En liten oppdatering. Har også fått beskjed om at dersom jeg fysisk blir utkastet vil jeg også bli krevd for ytterligere kostnader som låsesmed, ordensmakt og utleiers oppmøte. Vil disse kostnadene kunne kreves dersom jeg frivillig flytter ut? Lenke til kommentar
CarlJohan Skrevet 7. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2013 Takk Avatar. Det er nettopp dette jeg har forsøkt. Sa at jeg frivillig kunne flytte ut om en måned (mot å betale for alt frem til nå). Fikk da til svar at jeg måtte betale 8000 som erstatning for at de skulle miste oppsigelsestiden. Dette tilsvarer bortimot 2 måneder (sommeren), noe som gjør at jeg egentlig like godt kan bli boende også neste år... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Dersom du har avverget tvangsfravikelse ved å betale kravet er leieforholdet brakt i orden. Det innebærer at er nødt til å si opp leieavtalen dersom du ønsker å flytte. Blir du kastet ut med makt vil du vanligvis ikke måtte betale leie etter utkastelsen (fordi du ikke lenger har rettslig adgang til å disponere boligen du leide). Men det kommer ikke helt ubetydelige sakskostnader ved tvangsfravikelse, og disse vil du vanligvis være ansvarlig for (tvangsfullbyrdelsesloven pgf 3-1). Disse kostnadene vil ikke kunne kreves hvis du flytter uten tvangsfravikelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå