Andrull Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Takker. Mye interessant. For meg som skal koble en stasjonær datamaskin til store høyttalere, vil det være et godt valg å gå for en vanlig god forsterker? Hva skiller en sånn fra såkalte DACs? Tja, det kommer litt an på hvor mye kraft du trenger, men middelveien er: En Reciever (som da har forsterker innebygget) med litt kvalitet være det beste alternativet, hvor du da kobler til datamaskinen via optisk kabel fra hovedkortet, eller HDMI fra skjermkortet til recieveren. For det første lsipper du å tenke på støy og avstander, det er også lett å utvide til flere høyttalere, subwoofer osv. og er enkelt å sette opp, og trenger ikke koste så mye. F.eks: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=751376 Men for all del, dette må veies opp etter hvilke høyttalere og hvor tungdrevne de er. Det mest eksklusive vil være å kjøre optisk til en dedikert DAC og videre til en dedikert forsterker (effektforsterker), men er mest for de virkelig dedikerte HiFI entusiaster og vil være overkill for de fleste som akkurat har startet med slikt. Den dårligste løsningen er nok kanskje å kjøre analogt fra lydkortet i PCen (da bruker du DACen i lydkortet) og så til en effektforsterker. Dette går da via 3,5mm jackplugg/phono kabler, og du vil da ikke like lett kunne utvide til surround, og da er det også en fordel å ha et dedikert lydkort som i artikkelen osv. Nei, dette alternativet ville jeg styrt unna for alle som er nybegynnere til dette. (og for så vidt til de fleste andre) Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Mange som syter over driverene til Creative. Hvorfor det?. Kjøpte Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Professional da det kom ut i 2008 tror jeg. Hadde litt krøll da (OS: XP og Vista 32bit) men løste det ved å deaktivere onboard lydkortet på hovedkortet. Prøvde det ut igjen med W7 64bit, ingen problemer med driver. Endret 7. mai 2013 av jetzbullet Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Har nær samme kortet. (Xtreme Music) Og har ikke hatt noen problemer på flere år. I Vista derimot, så mener jeg å huske at det var mer enn bare en gang at jeg brukte et par timer på å fikse og knote med drivere. Lenke til kommentar
oleoleole Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Holder meg til Asus Xonar Essence XTS, det fungerer også glimrende i linux, noe jeg neppe trur Creative bryr seg noe om. Dessuten er det ingen ting på dette kortet som er bedre enn det jeg allerede har, so no go Lenke til kommentar
rebjorn Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Opplevelsen av å for første gang plugge inn en Gravis Ultrasound og fyre opp King's Quest kan ikke reproduseres. 1 Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Slike lyttetester er i hovedsak verdiløse pga placeboeffekten. Skal man komme fram til statistisk signifikante forskjeller er det abx-test som teller.Jeg sluttet å lese artikkelen etter beskrivelse av testmetodikken.Samme herNår de først skulle gått så grundig til verks - hvorfor gjorde de ikke testen blind? da hadde jeg trodd på den. Hadde krevd 2 personer riktignok, men da hadde testen vært til å tro på igjen. Evt hvorfor måler dere ikke bare forskjellen istedet for å prøve å lytte dere til den? Den digitale kilden er kjent og den analoge output'en kan måles. Nesten verdiløs test men hyggelig at de ikke legger skjul på at det er ekstremt vanskelig å høre forskjellene. Lenke til kommentar
jonny Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Holder meg til Asus Xonar Essence XTS, det fungerer også glimrende i linux, noe jeg neppe trur Creative bryr seg noe om. Dessuten er det ingen ting på dette kortet som er bedre enn det jeg allerede har, so no go Jeg har Creative Sound Blaster Z, og er meget fornøyd når jeg kjører Windows 8. Med Linux (Ubuntu for min del) må jeg imidlertid bruke den integrerte lyden på hovedkortet, da det ikke finnes drivere til Linux (lydkortet blir funnet, men det fungerer ikke). Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Og jeg sitter fortsatt med mitt gamle Audigy 2 ZS lydkort. Bruker digital-utgangen og har koblet PCen til en DAC. Fungerer alldeles utmerket. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Bruker man digital ut ut så spiller det ingen rolle hva slags lydkort man har (utover tilkoblingene) mtp. lydkvalitet fordi prosesseringen gjøres utenfor lydkortet uansett - Har jeg rett i min antagelse om man ser bort fra jallating som romeffekter og sånt? 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Kjøpte et Creative Xtreme music for mange år siden. Bygde så en htpc og flyttet lydkortet over til den fra gamer maskinen. Tenkte med meg selv at integrerte kort måtte ha jo blitt bedre enn det gamle creative kortet, men neida. Merker stor forskjell på lydkvalitet og ikke minst volum. Sitter på et Senheisser PC360 G4ME, og det integrerte Realtek kortet lukter dårlig på lang avstand. Blir enten å bygge over fra htpc igjen eller gjøre et nytt innkjøp. Men et kort til 1600 blir det nok ikke Forøvrig artig test. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Bruker man digital ut ut så spiller det ingen rolle hva slags lydkort man har (utover tilkoblingene) mtp. lydkvalitet fordi prosesseringen gjøres utenfor lydkortet uansett - Har jeg rett i min antagelse om man ser bort fra jallating som romeffekter og sånt? Jeg trodde Creative hadde muligheten for å kjøre onboard DSP (EAX, CMSS-3D, whatever..) og deretter sende lyden via optisk til ekstern DAC som tar seg av konvertering, effektforsterking osv.. Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Bruker man digital ut ut så spiller det ingen rolle hva slags lydkort man har (utover tilkoblingene) mtp. lydkvalitet fordi prosesseringen gjøres utenfor lydkortet uansett - Har jeg rett i min antagelse om man ser bort fra jallating som romeffekter og sånt? Vel.. ikke helt rett. De fleste low/mid range hovedkort støtter ikke DDL og DTS Connect(optisk/coax). 1 Lenke til kommentar
Leonarfd Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Uansett lydkort eller hva det det enn måtte være; høyreklikk på lyd ikonet -> Playback Devices -> Advanced -> skift fra 16bit 48000hz til 24bit 96000hz = Voila, super lyd! Veldig mange vet ikke dette, lyden blir krystallklar for de som har ører til dette.Men ja, jeg kjører selv HDMI til ekstern NAD forsterker og får skikkelig guffe i store øretelefoner. Liker best det istedenfor ymse lyden fra hovedkortet. Er ikke et helt godt tips dette....... Om du hørerpå musikk som er 24 bit, 44100 hz som er 95% av all musikk så får du upsamling som gjør lyden dårligere. En annen ting er at ekstern NAD gir uklar lyd i forhold til et Asus Xonar Essence One eller STX. 1 Lenke til kommentar
enl Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Kanskje jeg tar med dette hjem fra Japan. Så Yodobashi hadde det til ¥19700, rundt 1200 norske. Sikkert mulig å få det litt billigere hvis jeg leter litt i Akiba Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Vel.. ikke helt rett. De fleste low/mid range hovedkort støtter ikke DDL og DTS Connect(optisk/coax). Riktig. Det er en del forskjell hvis man sammen ligner en PC med lydkort og en CD spiller. Fra CD-spilleren så er det ikke noe forskjell når man sender ut signalet digitalt. Men i PCen så er det en del ting lydkortet uansett må gjøre med lyden. Nå er jeg ikke sikker på hvordan f.eks. spill sende lyd til lydkort. Om det gjøres i ferdig formater, slik at spillet selv pakker lyden. Eller om lydkortet tar seg av dette. Og som det nevnes her, low end lydkort så får man IKKE surround med digital ut, da de ikke har enkodere om bord for dette, man får da stereo. Dette fordi lyd fra spill må pakkes for å sendes digitalt. Selv om selve lydkortet støtter surround ut analogt, så er det ikke alle som støtter dette videre digitalt siden de ikke har hatt enkoderene som trengs. Creative var her lenge dårligst i klassen, og hadde ikke dette selv på sine dyreste kort. Det var vel først i andre generasjon X-Fi de fikk dette. 1 Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 (endret) Uansett lydkort eller hva det det enn måtte være; høyreklikk på lyd ikonet -> Playback Devices -> Advanced -> skift fra 16bit 48000hz til 24bit 96000hz = Voila, super lyd! Veldig mange vet ikke dette, lyden blir krystallklar for de som har ører til dette. Ser at jeg kan sette det høyere enn dette (24bit 192000hz), går ut fra at dette ikke bruker spesielt mer systemressurser? Edit: Bruker høytalere men har ikke lydkort, mulig dette ikke vil gjøre noen forskjell for meg. Er ikke et helt godt tips dette....... Om du hørerpå musikk som er 24 bit, 44100 hz som er 95% av all musikk så får du upsamling som gjør lyden dårligere. For meg spiller lyden ærlig talt ikke den største rollen, om man ikke har ikke bruker annet enn lyd fra hovedkort til høytalere/hodetelefoner av grei kvalitet, har det noe å si om man forandrer innstillingene fra 16 bit 48000hz i det hele tatt? Endret 8. mai 2013 av Dark Archon Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Vel.. ikke helt rett. De fleste low/mid range hovedkort støtter ikke DDL og DTS Connect(optisk/coax). Dette er vel det som heter Dolby Digital Live eller noe sånt, er det ikke? Altså at den tar en lydstrøm og pakker den inn i et Dolby-format. Forbedrer ikke lyden altså (type endre dynamisk range, mer oppløsning, osv), bare gjør at man får sendt den ut på en digital link fremfor analoge koblinger for front, rear, osv Og hvis man spiller av en film i f.eks VLC som har DST/DD og man har huket av for å sende lyden rett ut så er det vel ingenting lydkortet skal gjøre med det bortsett fra å sende det videre, hvorpå receiveren dekoder det. Eller har jeg misforstått helt? Lenke til kommentar
skrivefeil Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Uansett lydkort eller hva det det enn måtte være; høyreklikk på lyd ikonet -> Playback Devices -> Advanced -> skift fra 16bit 48000hz til 24bit 96000hz = Voila, super lyd! Veldig mange vet ikke dette, lyden blir krystallklar for de som har ører til dette.Men ja, jeg kjører selv HDMI til ekstern NAD forsterker og får skikkelig guffe i store øretelefoner. Liker best det istedenfor ymse lyden fra hovedkortet. Hvis du har en ekstern DAC med upsampling (hvilket mange både dedikerte DACer, DAC/HeadAmps og AV receivere har), og spiller av filer med lavere samplingfrekvens og bitdybde, går du elegant glipp av oppsamplingen som bør skje i den eksterne enheten. Med mindre du spiller av musikken din gjennom et program med ASIO/WASAPI-drivere (noe som ofte medfører store brukervennlighetsproblemer, som f.eks. at lyden fra spotify kan forsvinner hvis du samtidig kjører winamp eller foobar med disse driverne), må du faktisk endre samplingfrekvens og bitdybde slik at den stemmer med hver enkelt fil du spiller av, for å få full uttelling av de digitale signalforfiningsteknikkene som sitter i det potensielt dyre eksterne utstyret ditt. Windows sin resamplingsalgoritme, som du mener å nyte godt av, er ikke noe å skryte av i det hele tatt, hvis du absolutt skal være så fin på det. Personlig synes jeg disse småtingene bare vil være hørbare på meget godt utstyr, og er hovedsaklig lettere å merke i hodetelefonsammenheng (da fremdeles på meget godt utstyr). Det skal mye utstyrs- og romtilpassing til for at dette skal ha noe å si på et høyttaleroppsett. Med det sagt, USB/S/PDIF/HDMI til ekstern AV receiver for surround-oppsett, eller DAC/HeadAmp-kombo for hodetelefonbruk, er absolutt det lureste - har man plass, peng og interesse, vel å merke. Moral: Få lydsignalet digitalt vekk fra PC, og bruk pengene der. Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 (endret) For dere som ikke henger helt med på de forskjellige CODECs og DAC-oppløsning/samplingsfrekvens(bit/Hz) kan ta en titt på denne guiden: http://forum.blu-ray...ead.php?t=41820 DTS: http://www.dts.com/ Dolby Digital: http://www.dolby.com/us/en/index.html Endret 8. mai 2013 av jetzbullet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå