Gå til innhold

kan en ruter bli overbelastet?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hatt mye problemer de siste månedene med ruteren.

Jeg har en D-Link ruter fra 2009-2010, der den siste oppdateringen på den kom i 2010-11.

Det startet med når jeg kjøpte meg et nettbrett, der ruteren begynte å koble seg av og på

Nå de siste dagene har jeg lastet ned 3-4 serier samtidig og ruteren slår seg av og på hele tiden når torrent er på

Hva kan dette skyldes?

Kan ruteren rett og slett være overbelastet at den ikke tåler at det skjer mye?

Noen som har noe godt svar?

Burde jeg gå inn for en ny ruter., eventuelt hva..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å begrense antallet max-tilkoblinger i torrent-programmet ditt. Har til tider hatt et lignende problem med min egen ruter, og så vidt jeg vet har dette hjulpet meg.

kan du fortelle meg hvordan man gjør det?

nå har jeg kun4-5 tilkoblinger som kan laste ned samtiig bare

og linja jeg har er 70/10, i tillegg til at kun 2 pcer er tilkoblet,så er det veldig rart syns jeg

Lenke til kommentar

Har hatt samme utfordring på tidligere rutere, og det har vært antallet samtidige forbindelser som har vært problemet.

Vet ikke hvilken D-Link ruter du sitter med, men sjansen for at den takler den mengden du ber den om å takle er forsvinnende liten.

Gjør som Araho foreslår, eventuelt ta en titt på sidene til smallnetbuilder for å se deg om etter en ruter som dekker behovet ditt :)

Lenke til kommentar

Greia med torrent er at programmet kobler seg til mange andre datamaskiner for å hente deler av filen fra de. Hver person du kobler deg til er en tilkobling, som ruteren din må opprettholde. Det vil si at selv om du bare laster ned én fil om gangen, kan du ha flere hundre tilkoblinger samtidig. Dette kan naturlig bli mye for enkle forbrukerrutere.

Ved å begrense hvor mange tilkoblinger du har, gjør du jobben lettere for ruteren, ofte uten at det påvirker hastigheten i nevneverdig grad. I µTorrent finner du denne innstillingen på Alternativer -> Innstillinger -> Tilkoblinger -> Antall tilkoblinger. Jeg bruker for øyeblikket 200 på "Globalt maksantall" og 50 på "Maks per torrent", samt 4 per opplasting.

Prøv å reduser de tallene du har der (prøv f.eks 100, 50 og 2), og se om dette hjelper. Ellers er det alltid mulig å se etter ny router, men de fleste D-Link-rutere, selv fra noen år tilbake, skal takle en del trafikk.

Endret av Araho
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greia med torrent er at programmet kobler seg til mange andre datamaskiner for å hente deler av filen fra de. Hver person du kobler deg til er en tilkobling, som ruteren din må opprettholde. Det vil si at selv om du bare laster ned én fil om gangen, kan du ha flere hundre tilkoblinger samtidig. Dette kan naturlig bli mye for enkle forbrukerrutere.

Ved å begrense hvor mange tilkoblinger du har, gjør du jobben lettere for ruteren, ofte uten at det påvirker hastigheten i nevneverdig grad. I µTorrent finner du denne innstillingen på Alternativer -> Innstillinger -> Tilkoblinger -> Antall tilkoblinger. Jeg bruker for øyeblikket 200 på "Globalt maksantall" og 50 på "Maks per torrent", samt 4 per opplasting.

Prøv å reduser de tallene du har der (prøv f.eks 100, 50 og 2), og se om dette hjelper. Ellers er det alltid mulig å se etter ny router, men de fleste D-Link-rutere, selv fra noen år tilbake, skal takle en del trafikk.

Hei.

Takk for et godt og fyldig svar.

Det som er er at dette aldri har skjedd før.

Jeg prøvde nå igjen å laste ned noe og det begynte å slå seg av og på hvert 2-3 minutt,så tydeligvis er det torrenten.

Jeg kjører torrent 3.3, der jeg gikk under alternativer - innstillinger - tilkobling, men fant ikke det du skrev merkelig nok?

Siden du tydeligvis forstår deg på dette, hvis jeg skulle valgt ny ruter, hva mener du jeg burde velge?

Og burde man velge ut fra leverandør man har,eller har ikke dette noe å si?

Ettersom jeg sitter på canal digital nettet.

f,eks så likte jeg denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=753313

uten at jeg har stor peiling

Jeg har et nett på 70/10, der jeg er ute etter god signalstyrke og stabilitet og et veldig simpelt admin system, der portene er åpne og det ikke krasjer med NAT til f,eks spilling osv

Endret av tomacro
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...