Herr Brun Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Det betyr at manglende betalinig for strøm i en slik situasjon ikke vil kunne få noen virkninger for husleieforholdet? Det er i så fall et ganske godt argument for å organisere kollektiv på en annen måte enn dette, enten ved framleie eller ved separate husleieforhold. Eller kan man dra analogier fra sameieloven, og se på det slik at de resterende "sameierne" (avtalepartene) kan tvinge ut sistnevnte pga. vesentlig mislighold? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Manglende betaling for strøm vil være et forhold mellom de som "deler" på strømabonnementet, som er utleier uvedkommende med mindre leieavtalen inneholder forpliktelser som f.eks. å holde boligen oppvarmet eller andre forhold som krever et aktivt strømabonnement. Der flere bor sammen vil imidlertid manglende evne/vilje til å bidra til den felles husholdning kunne være saklig grunn for oppsigelse. 1 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Så TS er skyldig i underslag om han tar sin del av beløpet til strømregningen dersom alle betaler inn på hans konto som han viderefører til huseier? Lenke til kommentar
dereck Skrevet 9. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2013 (endret) Manglende betaling for strøm vil være et forhold mellom de som "deler" på strømabonnementet, som er utleier uvedkommende med mindre leieavtalen inneholder forpliktelser som f.eks. å holde boligen oppvarmet eller andre forhold som krever et aktivt strømabonnement. Der flere bor sammen vil imidlertid manglende evne/vilje til å bidra til den felles husholdning kunne være saklig grunn for oppsigelse. Takk for hjelpen! Jeg ser nå selv at utleier ikke har noe med denne saken å gjøre. Dette må fikses mellom oss i kollektivet og utleier holdes utenfor. Siden personen skal flytte ut om en månends tid, så er det ikke vits å bruke energi på å få kastet ut pga av manglende vilje til å bidra for felles husholdning. Skulle gjerne ha startet prosessen her mye tidligere, sånn at jeg hadde saklig grunn til oppsigelse, eller sånn at personen burde skjønne alvoret mye tidligere. Endret 9. mai 2013 av Særeie Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Siden vedkommende nå flytter, så er det jo bare å droppe alle andre potensielle pressmidler, og ta ut forliksklage. 2 Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Så TS er skyldig i underslag om han tar sin del av beløpet til strømregningen dersom alle betaler inn på hans konto som han viderefører til huseier? Hvis det er slik det fremkommer at han trekker det ifra penger som skulle gått til husleier, kan det vell ansees som underslag og brudd på utleieloven/avtalerett. Da huseier ikke er ansvarlig for strøm, skal ikke huseier straffes for et forhold han ikke har noe part i. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 (endret) Takk for hjelpen! Jeg ser nå selv at utleier ikke har noe med denne saken å gjøre. Dette må fikses mellom oss i kollektivet og utleier holdes utenfor. Siden personen skal flytte ut om en månends tid, så er det ikke vits å bruke energi på å få kastet ut pga av manglende vilje til å bidra for felles husholdning. Skulle gjerne ha startet prosessen her mye tidligere, sånn at jeg hadde saklig grunn til oppsigelse, eller sånn at personen burde skjønne alvoret mye tidligere. Det er ingen grunn til å misligholder overfor huseieren. Da kompliserer du bare problemet. Som du helt riktig sier er også galt å forsøke å skyve problemene over på utleier. Realiteten i det du gjør, er å la ham få oppgaven med å hente inn strømpengene. Har du tatt penger fra det som skal gå til leie, bør du helst betale det du urettmessig har trukket. Skylder din "samboer" deg penger fremdeles, bør du sette hardt mot hardt. Skaff oversikt over hva han skylder og si klart ifra at du skal ha pengene på konto snarest. Vil han ikke, kan du ta ut forliksklage slik HerrBrun foreslår. Endret 10. mai 2013 av frevild 1 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Uansett er det en kjip situasjon, er han fyren helt løk? Snakk direkte med foreldrene hvis han ikke vil høre. Håper han ikke er en kompis, dette er grunnen til at jeg aldri har eller skal bo med randoms Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå