dereck Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Hei! Jeg bor i et kollektiv. Vi er 3 stk. Da er det sånn vi betaler strøm og strømmavtalen står på mitt navn. Den ene samboeren betaler ikke strøm, sier alltid at man skal gjøre det. Men har ikke blitt gjort de to siste kvartalene. Hva kan jeg gjøre? Det er også sånn at vi solidariske for husleien. Det jeg gjør, at jeg trekker fra summen det personen ikke betaler i strøm. I håp om at det merkes og personen ikke får utbetalt sitt depositum når den personen skal flytte. Jeg vet at den personen skal flytte ut i løpet av sommeren. Hva kan huseier hjelpe meg med? takk Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) må vel dokumentere at han ikke har betalt, og så ta det ut av depositum, hvis han nekter blir jo det her en rettslig sak. Synes posten din er litt vanskelig å lese med så mye skrivefeil, solidariske med husleien, betaler han ikke den heller? Hvem dekker det han skal betale, dere? Endret 7. mai 2013 av Alekpowah Lenke til kommentar
dereck Skrevet 7. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2013 må vel dokumentere at han ikke har betalt, og så ta det ut av depositum, hvis han nekter blir jo det her en rettslig sak. Hvem skal jeg dokumentere det til? utskrift fra nettbanken ok? Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Først til huseier, sammen må dere snakke om å inndra hans depositum, dere burde ordne det her før dere flytter, da det allerede er mye stress med å flytte Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Betaler dere strøm til huseier, eller forstår jeg det rett at dere har egen strømavtale med kraftselskapet i ditt navn? I tilfelle det siste, ville jeg vært svært forsiktig med å holde tilbake leie fordi en av beboerne ikke betaler for strøm. Strømavtalen er en avtale mellom deg og kraftselskapet, og hvordan dere fordeler betalingen av denne er en avtale mellom dere tre som bor der. Utleier er ikke part i noen av disse avtalene. 1 Lenke til kommentar
dereck Skrevet 7. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2013 Betaler dere strøm til huseier, eller forstår jeg det rett at dere har egen strømavtale med kraftselskapet i ditt navn? I tilfelle det siste, ville jeg vært svært forsiktig med å holde tilbake leie fordi en av beboerne ikke betaler for strøm. Strømavtalen er en avtale mellom deg og kraftselskapet, og hvordan dere fordeler betalingen av denne er en avtale mellom dere tre som bor der. Utleier er ikke part i noen av disse avtalene. Utleier er ingen part i dette. Jeg betaler til en kraftselskap. Hvordan kan jeg gjøre det? Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Ved å ikke betale full sum til strømleverandør risikerer dere at de kan kutte strømmen til boligen på sikt. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Det du trekker fra, trekker du det fra innbetaling av strøm? Kan som TheHawk sier føre til at strømmen kuttes, men før det skjer vil du få purringer med ekstra gebyrer. Går det til inkasso kan det bli veldig dyrt. Eller trekker du det fra leie i håp om at utleier skal ta det manglende beløpet fra depositum? Også farlig. Kan oppfattes som mislighold av leieavtalen, utleier kan heve avtalen (må varsles skriftlig først), og dere står uten bolig. Råd: Betal det dere skylder snarest, før dere får problemer. Informer huseier om situasjonen. Har dere hver deres leieavtale og hver deres depositumkonto, eller har alle tre har en felles leieavtale dere alle har signert på, eller er det en av dere som har signert avtale med utleier og fremleier til de to andre? Lenke til kommentar
dereck Skrevet 7. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2013 Det du trekker fra, trekker du det fra innbetaling av strøm? Kan som TheHawk sier føre til at strømmen kuttes, men før det skjer vil du få purringer med ekstra gebyrer. Går det til inkasso kan det bli veldig dyrt. Eller trekker du det fra leie i håp om at utleier skal ta det manglende beløpet fra depositum? Også farlig. Kan oppfattes som mislighold av leieavtalen, utleier kan heve avtalen (må varsles skriftlig først), og dere står uten bolig. Råd: Betal det dere skylder snarest, før dere får problemer. Informer huseier om situasjonen. Har dere hver deres leieavtale og hver deres depositumkonto, eller har alle tre har en felles leieavtale dere alle har signert på, eller er det en av dere som har signert avtale med utleier og fremleier til de to andre? Jeg trekker i fra husleien og håper at det blir trekt fra depositum. Vi har en felles solidarisk leiekontrakt som vi alle har signert på. Ingen framleie. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Tror folk har litt vanskelig med å forstå hvordan det henger sammen... Trekker du fra det du betaler ekstra i strøm (for å dekke det vedkommende ikke betaler), på det du selv betaler i husleie til huseier? Så huseier taper på det? 1 Lenke til kommentar
dereck Skrevet 7. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2013 Tror folk har litt vanskelig med å forstå hvordan det henger sammen... Trekker du fra det du betaler ekstra i strøm (for å dekke det vedkommende ikke betaler), på det du selv betaler i husleie til huseier? Så huseier taper på det? det er riktig. Ser nå at dette er feil måte å gjør dette på. Tanken var jo at det skulle trekkes fra depositum når vedkommende flytter. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Uten at jeg skal uttale meg om det juridiske i det, så er vel det ganske feil måte å gjøre det på dersom du ikke har en avtale med huseier om å gjøre det slik. 3 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Depositumet skal ikke dekke utestående krav hos _andre_ etter endt leieforhold. Det skal dekke krav som huseier har mot leietaker. Manglende innbetalt strøm faller ikke inn under dette, og vil derfor ikke kunne trekkes fra depositumet. I tillegg, skulle du ha kunnet rettmessig trekke noe fra depositumet så måtte du ha varslet huseier om dette, ikke bare ta deg til rette. Slik huseier nå ser det så er det betalt inn mindre i husleie enn det som det burde ha vært, og dette er ett brudd på leieavtalen du har med utleier/huseier. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 (endret) Edit: wut Endret 8. mai 2013 av Herr Brun Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Han betaler strømmen. Han betaler husleien. Han får penger fra de andre til strømmen. Han får penger fra de andre til husleien (?) Han trekker fra beløpet som ikke er innbetalt til strøm fra beløp overført til huseier fra hans konto. Kan vel ikke straffe tredjepart på den måten eller? Uansett, si at han får enten betale strøm ellers så får han flytte ut. Eventuelt ta ut sikring som han har til rommet sitt, og sett hengelås på det som låses kan. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Du har ingen rett eller lov til å trekke fra husleia hvertfall. Utleier har ikke noe med dette og gjøre. Dere må ordne opp dere i mellom, få medboer til og betale for seg. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Folk sier mye rart uten å ha særlig grunnlag for det i denne tråden. Hva står i kontrakten om husleie og strøm? Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Han har jo sagt lenger oppe at han betaler strøm direkte, og ikke til huseier? 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Se der du, sånn går det når ting kommer såpass fragmentert. Men spørsmålet gjenstår, hva står egentlig i husleiekontrakten om strøm? Er det nevnt overhodet? Jeg lurer nemlig på om det vil kunne anses som mislighold (av den enkelte kontraktspart) når en enkelt av beboerne ikke betaler sin andel av strømmen, dersom det står i kontrakten at leietakerne skal tegne strømabbonnement. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 (endret) Nja. Det vil i så fall være mislighold mot de andre leietakerne, ikke mot utleier. "Tegner eget abonnement" i en husleiekontrakt er en opplysning, ikke en forpliktelse (med mindre særskilte omstendigheter tilsier noe annet). Endret 8. mai 2013 av krikkert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå