Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tror jeg har gått på en kjempesmell! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Dette semesteret tok jeg egentlig litt for å kunne bo i Oslo. Jeg likte ikke mitt valg av studie. Jeg fikk lån fra lånekassen dette semesteret, tok 3 emner. Jeg tenkte det ikke ville være så ille om jeg bare fullførte, men jeg klarte ikke. Jeg gikk så ufattelig lei. Uansett, jeg sluttet å møte opp omtrent midt i dette semesteret. Det er obligatorisk å møte opp på seminarene. Nå har jeg da fått utbetalt lån og stipend fram til nå selvom jeg ikke har vært på skolen. Jeg har ikke gitt noen form for melding til lånekassen. Fikk i dag mail om at jeg ikke kan gå opp til to av eksamenene. Den siste har dem vel ikke sett på enda.

Så har noen spm.

1. Vil lånekassen finne ut at jeg sluttet å møte opp midt i semesteret, eller vil det se ut som jeg sluttet med disse to emnene i dag?(når jeg fikk mailen).

2. Vil lånekassen kreve umiddelbar tilbakebetaling nå? I såfall vil det være over perioden jeg sluttet eller hele semesteret???

3. Eller vil alt bare bli gjort om til lån som vanlig?

Jeg ønsker SVAR, ikke en haug med hatmeldinger her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Lånekassen får beskjed om at det ikke ble fullført - ergo alt blir til lån.

2. Nei.

3. Ja.

Jammen jeg tenker: Kanskje de vil få beskjed om at jeg sluttet å møte opp den perioden? Dermed begynner de å lure litt hvorfor jeg fortsatt fikk utbetalt penger selvom jeg ikke var på skolen?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Lol...du får det til å høres ut som om du har drept noen. Folk har nok gjort langt verre ting enn dette. :)

Det eneste som skjer i praksis er at hele beløpet blir gjort om til lån. Lånekassen gir seg mer eller mindre faen utover det.

Du må begynne å betale på lånet først neste år tror jeg, men ikke ta meg på ordet. Om du begynner på et nytt studium, så tar du opp mer studielån og tenker ikke på betaling med det første.

Hatt et bra år i Oslo da? Var det verdt det? :)

Lenke til kommentar

Skal ikke ha noen betydning av at du hopper av.

Vil tro at det er litt det samme som på mitt studie hvor det i enkelte fag at du må få godkjent 2 av 3 eller 3 av 4 innleveringer. Hvis du ikke greier dette får man ikke gå opp til eksamen. Men det betyr bare at lånet forblir et lån.

Lenke til kommentar

Greit, takk for alle svar. Kjenner jeg ble ganske mye roligere nå :). Oslo har vært helt topp altså! Likte det ikke til å begynne med, men har fått helt fantastiske venner her, en nydelig kjæreste og mange gode minner. Kanksje ikke verdt det med tanke på lånet, men så mange nære folk har jeg aldri hatt egentlig! Både fornøyd med det sosiale, men ufattelig leit at jeg ikke likte studiet jeg valgte. Vel alle finner vel ikke det ut på første forsøk kanskje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...