Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fikk Cosylan mot slimhoste?

Anbefalte innlegg

Har hostet i to uker, så jeg tok meg en tur til legen. Ikke bakterierinfeksjon, så antibiotika var uaktuelt. Men siden jeg klaget på at den reseptfrie hosesaften ikke hjelp noe særlig for å få opp slim, og at jeg slet med å få sove om kvelden pga. hoste, fikk jeg en resept på Cosylan. Legen kommenterte og at det var slimhoste, så det visste han jo.

Men jeg leser nå flere steder at man IKKE skal bruke Cosylan ved slimhoste fordi man da ikke hoster opp slimet, som blir liggende i lungene? Det står jo også kun nevnt tørrhoste i pakningsvedlegget. Kommer til å ta det om kvelden for å få sove, men tror definitivt ikke jeg kommer til å ta den noe mer enn det, selv om det står 10ml inntil 4 ganger om dagen på klistrelappen. Spesielt ikke siden jeg tydeligvis blir skikkelig sløv av etylmorfin.

Finnes det ikke noe skikkelig slimløsende hostesaft på resept? Anonym poster: bfa94389f0de4bd9262ca685aa20528f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du med trygghet kan ta en skje noen minutter før du legger deg. Jeg har brukt cosylan ved ekstrem hoste (både med og uten slim) for å få sove uten problemer før.

Ellers vil jeg anbefale Solvipect mot slimhoste (reseptfri). Fungerer hvertfall meget bra for meg, mens f.eks Noskapin får jeg bare magesmerter av. Eller du kan gå oldschool og kjøpe en flaske bergensk brystbalsam. Husker ikke hvor god effekt sistnevnte gav, men den smakte godt hvertfall :p

Lenke til kommentar

Cosylan er relativt hard lut siden det er morfinbasert, men jeg er enig med Isbilen om poenget med søvn. Hvis du finner noe annet som fungerer så bruk gjerne det, og må du bruke Cosylan så bruk bare det som trengs.

Lenke til kommentar

Greia her er jo at du skal få sove, og om du hoster om nettene får du ikke det, så da tar du Cosylan om kvelden.

Et greit tips for å løse opp slim er rett og slett å drikke masse vann.

Jada, det er det jeg gjør. Synes bare det er merkelig jeg ikke får beskjed om å gjøre nettopp det, men om å ta det fire ganger om dagen. Anonym poster: bfa94389f0de4bd9262ca685aa20528f
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...