Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva slags fagfolk trengs for å bygge et hus?

Anbefalte innlegg

Hvis en skal sette opp et bygg, ikke et privat hjem, men et offentlig bygg. Hva slags fagfolk vil det være behov for? Jeg har tenkt at det vil være behov for en prosjektleder, arkitekter, ingeniører, økonomer,snekkere, elektrikere, rørleggere og designere. Er det noen jeg har glemt?

Bygget skal være et plusshus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette bare en tankegang, skoleoppgave eller noe reelt du har planer om?

Veldig kort: alle.

Ellers, så er det en hel del du må gjøre først.

Dette er en skoleoppgave, så har ikke planer om å faktisk sette opp bygget. Skal kun sette opp en prosjektplan og se for meg hvordan dette skal realiseres. Dette med fagfolkene er en svært liten detalj i det hele, men greit å ha så nøyaktig og realistisk som mulig. Er derfor jeg spør om det er noen som jeg har utelatt.

Lenke til kommentar

Skjønner, skjønner. Det meste er nevnt, men i rekkefølge blir det slik:

arkitektfirmaer (bygg og evt. landskap), rådgivende ingeniører i alle bransjer (oppmåling, bygg, brann, elektro, ventilasjon, osv), (leverandører av byggematerialer), entreprenører, og evt. renhold.

Noen entreprenører driver med alle felt samlet, alt fra bygging av råbygg og montasje, til taktekking, blikkenslager, flislegger, rørlegger og elektriker. Avhengig av prosjektet og budsjett bruker man de beste/rimeligste alternativene.

Håper det var til hjelp . :)

Lenke til kommentar

Skjønner, skjønner. Det meste er nevnt, men i rekkefølge blir det slik:

arkitektfirmaer (bygg og evt. landskap), rådgivende ingeniører i alle bransjer (oppmåling, bygg, brann, elektro, ventilasjon, osv), (leverandører av byggematerialer), entreprenører, og evt. renhold.

Noen entreprenører driver med alle felt samlet, alt fra bygging av råbygg og montasje, til taktekking, blikkenslager, flislegger, rørlegger og elektriker. Avhengig av prosjektet og budsjett bruker man de beste/rimeligste alternativene.

Håper det var til hjelp . :)

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Hva men entreprenører, landmålere, sprengingsarbeidere o.l Tomten der huset skal bygges må jo også arbeides med og uansett så må du ha entreprenører til å grave ned vannledninger/strømkabler for elektrikeren og rørleggeren gjør ikke graverarbeidet for deg. Du må også f eks ha en parkeringsplass (avhenger av hva slags offentlig bygg), veier inn til bygget og lignende så en veldig viktig ting su har glemt er entreprenører! :)

Lenke til kommentar

Det finnes da utallige "asfaltfirma" som, i hvert fall på større områder, gjør en mye bedre jobb enn en anleggsgartner. Med mindre denne anleggsgartneren er utstyrt med utlegger og vals, da...noe jeg aldri har sett.

Yrket anleggsgartnar er eit samansurium av desse faga:

* Asfaltarbeid

* Gartnar

* Grov muring

* Steinlegging

* Anleggsarbeid/grunnarbeid

* Betongarbeid

Men nei, det er ikkje storskala asfaltering det er prat om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...