Gå til innhold

Nå skal norske sykehus slutte å bruke disketter

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-245639

Få inn et team som kan sette opp en helt ny løsning (ser for meg terminalserverløsninger med Citrix, folder redirecting osv osv) som kan testes av x antall brukere før det settes i produksjon. Hvor vanskelig kan det være?

NEI NEI NEI! :wallbash:

Se hvordan skikkelige *nix miljø driftes. Se hvordan applikasjoner og data flyttes inn i nettleseren. Og ALDRI tenk slike tanker som du tenkte her noen som helst gang igjen!

Forøvrig savner jeg tre store datasenter. Spredd mellom Sør-, Midt-, og Nord-Norge. Der staten bygger opp skybaserte tjenester for det offentlige. Sett driften av infrastrukturen ut til private, men behold eierskapet og tilgangen til applikasjonene og dataene hos det offentlige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Forøvrig savner jeg tre store datasenter. Spredd mellom Sør-, Midt-, og Nord-Norge. Der staten bygger opp skybaserte tjenester for det offentlige. Sett driften av infrastrukturen ut til private, men behold eierskapet og tilgangen til applikasjonene og dataene hos det offentlige.

Tja... det spørs om ikke sensitiviteten her er såpass at staten heller burde opprette et eget informasjons direktorat ("IT etat") med tilhørende tjenester. Dette kan ha ansvaret for drift av flere av de statlige systemene (helst alle).

Hovedutfordringen i dag tror jeg er "ansvars spredning". Mange organisjasjoner med hver sin IT struktur og sine egne løsninger. Hvert sykehus sin greie. Det blir lett kaos av sånt. Det er for å unngå dette vi f.eks. har en trafikketat, med felles regler for hele landet så vi slipper ulike paragrafer og rutiner i hver enkelt kommune.

For meg blir det feil når helseministeren sitter på ansvaret for IT i helsesektoren. Dette ansvaret burde "IT etaten" bære, mens helseetaten var med på utforming av egen kravspek.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så er "problemet" at ansvaret for at akkurat dine helseopplysninger ligger hos det foretaket som lagrer dem. Når man ikke har de automagiske systemene for å dele er det enklere å dra infoen ut på et annet mer handfast medie og sende det over til de som skal ha det, for så å sette det inn i deres system. Da har man forsikret seg at man har delt ut KUN det som trengs/er avtalt med rett part og til rette formålet.

Mye av dette styres av lover, regler, forskrifter osv osv, slik at det ikke bare er tekniske problemer som hindrer deling av helseopplysninger ifra et helseregister mellom foretak. Disse ufordringene har man internt i en helseregion også (f.eks. mellom to foretak i en region), ikke bare mellom primær- og spesialist-helsetjenesten.

Foresten.. Si "helseinformasjonssikkerhetsforskriften" fem ganger på rad :D

En svær Citrix-farm for ALLE i HelseNorge..? Lykke til! :D (Eller alle andre forslag om et svær monolittisk beist..)

Endret av 4-Dante
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg noen særlig stor erfaring fra større miljø mtp Citrix, men sånn egentlig ser jeg ikke helt problemet. Tynnklienter som booter rett i Citrix (slike har vi nå i fylkeskommunen) og singel sign-on til de fleste applikasjoner. Da jeg jobbet i kommunen i 2006 hadde vi vell noe småproblemer med med Citrix mot sikker sone, men det er 7 år siden. Men det var ikke snakk om lange påloggingstider osv. Det var mer sesjoner som hengte seg osv.

Såklart en nettbasert løsning er også fint, men en må likevell ha en klientmaskin. Denne kan vell like så godt være en selvbygd *nix-maskin med feks kun nettleser.

Og så sier de bare at alle disketter skal brennes :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Er det rart vi har sykehuskøer? Dette er hva som skjer når man ikke har konkurranse.

Fordi et samfunn med private helseinstitusjoner er jo så bra.. Så kan jeg få meg en regning på 90.000 for å bli skadet..

Lenke til kommentar

jeg undres lit på om de har brukt for lite penger på utviklingen her ?

kan det være at en "rehablitering" av comunikasjonen i helsevesnet er for dyrt ?

De må sikker kaste mye buknes utstyr først

Et paradoks her er jo at mye av det tekniske utsyret også er fra krigens dager

Lenke til kommentar

Dette har ingenting med konkurranse å gjøre, men manglende visjonær politisk ledelse.

Konkurranse gjør at du må levere best mulig produkt til lavest mulig pris, ellers vil kundene gå til noen andre. Monopol fører alltid til "manglende visjonær ledelse", spesielt når det er et statlig monopol, da bedriften i praksis ikke kan gå konkurs.

Fordi et samfunn med private helseinstitusjoner er jo så bra.. Så kan jeg få meg en regning på 90.000 for å bli skadet..

Sykehusene i Norge er ikke gratis i dag heller, du betaler det bare indirekte over skatten. Konkurranse presser alltid prisene ned, så det ville kostet samfunnet mindre totalt sett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Sykehusene i Norge er ikke gratis i dag heller, du betaler det bare indirekte over skatten. Konkurranse presser alltid prisene ned, så det ville kostet samfunnet mindre totalt sett.

Ja, vi betaler skatt, og det er ganske lite iforhold til andre land. USA f.eks betaler folk skyhøye skatter, og i tillegg må de betale en vanvittig saftig sykehus regning dersom de ikke har forsikring, er det rettferdig? I Norge trenger du ikke betale 90.000+ for å være på sykehus, i USA må du det.

Problemet er ikke at vi vanlige borgere betaler skatt, problemer er at de rike ikke betaler, de får bare skattelette etter skattelette, korrupsjon spør du meg!

Lenke til kommentar

Det virkelige problemet er ikke om de rik betaler ikke , men at pengen ikke som kommer inn blir brukt fornuftig

Det som er et paradoks er at det krangles om vi betaler mere i skatt en det vi trenger samtidig som sykehusene klager over for lite resurser ( som medfører sparetiltak ).

Med sparetiltak har man i hvertfall ikke råd til nytt utstyr uansett hva dett må brukes til

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Du skal ha ganske store skylapper for ikke å få med deg at det finnes forsikringer for slikt.

Jeg vet godt at det finnes forsikring, skrev det i den siste posten.

Lenke til kommentar
I Norge trenger du ikke betale 90.000+ for å være på sykehus, i USA må du det.

Problemet er ikke at vi vanlige borgere betaler skatt, problemer er at de rike ikke betaler, de får bare skattelette etter skattelette, korrupsjon spør du meg!

Slutt a...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Flotte greier, da trenger du ikke å være like villedende i fremtiden. :)

Nja, synes ikke jeg var villendene på noe vis.

Lenke til kommentar

Det er ingenting gærent med disketter. Mye sikrere enn dvder. Skulle en harddisk bli ødelgt, forsvinner det mye mer enn hvis en diskett blir ødelagt. Man får også diskettstasjoner til USB.

Bruker selv disketter i ny og ne på skolen, for å irritere lærerene.

Lenke til kommentar
Er det rart vi har sykehuskøer? Dette er hva som skjer når man ikke har konkurranse.
Dette har ingenting med konkurranse å gjøre, men manglende visjonær politisk ledelse.
Hmm, hvis informasjonen blir send over nett, vil det ikke da ende opp i DLD? Og hvis det gjør det, kan det ikke også gjøre det lettere for hackere å få tak i helse informasjonen til folk?
Mellom legekontor og sykehus så går dette på lukkede nett.

Selvfølgelig har det noe med konkurranse å gjøre. Hadde sykehusene vært private, så hadde disketten forsvunnet for lenge siden. Dette er et resultat av at det er drevet av staten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

[/size]

Konkurranse gjør at du må levere best mulig produkt til lavest mulig pris, ellers vil kundene gå til noen andre. Monopol fører alltid til "manglende visjonær ledelse", spesielt når det er et statlig monopol, da bedriften i praksis ikke kan gå konkurs.

Bzzzzzt! Zyntæks errår! Det er en vanlig missforståelse hos blårussen. Som regel får en et minimumsprodukt, tynt til beinet og litt til, for at anbyderen skal få maksimal profitt. Ingen anbydere lverer mer enn det aller aller mest nødvendige.

Bzzzzzzt! Følgefeil! Om vi tar Taxi-næringen så viser det seg at jo mer konkurranse jo høyere priser. Samme for asfalt etter at det begynte å bli kjøpt å anbud.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Selvfølgelig har det noe med konkurranse å gjøre. Hadde sykehusene vært private, så hadde disketten forsvunnet for lenge siden. Dette er et resultat av at det er drevet av staten.

Det er riktig at dt har med staten å gjøre, men det har fremdeles ingenting med konkurranse å gjøre. Organisering er stikkordet, ikke konkuranse, selv om en kan organisere konkuranse også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...