Gå til innhold

Ny spille PC

Anbefalte innlegg

Hei

Skal sette i stand en spillePC med to skjermner med budsjett på kr 15 000,- Så denne artikkelen på hardware.no: http://www.hardware.no/artikler/asus-geforce-gtx-650ti-boost-directcu-ii-oc-sli-x-2/133174

Har satt sammen et utkast til maskin (fra komplett.no). Kan noen se over komponentene og komme med innspill til innholdet, finne alternativer til komponenter osv...

2 stk ASUS GeForce GTX 650Ti BOOST 2GB PhysX kr 1399.00

2 stk BenQ 24" LED GL2460 kr 1195.00

Intel® Core i7-3770S Processor kr 2299.00

MSI Z77 MPower hovedkort kr 1449.00

Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB 2400MHz 2x8GB KIT kr 1099.00

ASUS BC-12B1ST, BD-Reader/DVD-Writer kr 499.00

Intel® 335 SSD 240GB 2.5" systemdisk kr 1549.00

Seagate Barracuda® 2TB datadisk kr 649.00

Cyborg V5 Keyboard kr399.00

NZXT LEXA S Midi Tower Sort kr 649.00

XFX ProSeries Core Edition 750W PSU kr829.00

kr 14 609,-

På forhand takk...

René

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LEXA-kabinettet kan brått bli litt trangt å bygge i. Har bygget to maskiner i det og har alltid hatt problemer med å skjule alt av kabler. Blandt annet får du ikke lukket "bakdøra" hvis du fører hovedstrømforsyningskontakten på baksiden. I tillegg er viftekontrolltilkoblingen rotete og forvirrende.

Vil mye heller anbefale noe slikt som Phantom 410 Midi fra NZXT.

Vurdér også å legge i 200 kr ekstra og få i7-3770K i stedet.

Endret av Harringen
Lenke til kommentar

Det MÅ være mulig med mye bedre deler enn det for 15k. Ville valgt 3770K som han over sier. Ville tatt en god GPU (670?), istedet for to 650'er.

Vil en 670 eller 680 gi samme ytelsen som to 650 kort i SIL? Er usikker på skjermkort. Her er det så enormt mye å velge mellom... Hvilke løsning ville du valgt, om du skulle bruker kr 3000 ++ på skjermkort?

René

Lenke til kommentar

Kommer vel ann på hva du spiller og hvilke kort du velger i SLI. Skulle jeg kjørt SLI ville jeg heller gått for 660Ti.

Joda, men da snakker vi om dobbel pris. 660TI koster kr 2500,- pr stk. Kortet jeg har valgt koster kun kr 1400,-. Og det får kjempekritikk i artikkelen på hardware.no (se lik i første post).

René

Lenke til kommentar

Vil en 670 eller 680 gi samme ytelsen som to 650 kort i SIL? Er usikker på skjermkort. Her er det så enormt mye å velge mellom... Hvilke løsning ville du valgt, om du skulle bruker kr 3000 ++ på skjermkort?

René

Vet ikke om en 670 ville gitt samme ytelsen som to 650. Men, SLI fungerer bra i enkelte spill, men det er flere det skaper problemer i også. Jeg ville gått med en, ganske god, GPU. 680 har jeg hørt bare er hakket bedre enn 670, og derfor ikke verdt prisen. har selv 7970 (AMD), som er noe alla 670/680. Drar alt av spill uten problemer. Hvis man ser bort fra Crysis 3 på max, men det sliter vel selv 4x titan med.

Lenke til kommentar

Blir i alle fall ikke annet enn dumt å ikke gå for 3770K. For skjermkort ville jeg valgt 670 og evt. kjøpt ett til om ett år eller to for å kjøre i SLi. Nå spiller ikke jeg all verden, men har spilt BF3 på maks ytelse uten FPS lag og jeg har 670. Når jeg får problemer med å dra grafikktunge spill kjøper jeg bare ett 670-kort til som jeg setter i SLi, evt. ett nyere kort til lik pris som vil gi like bra ytelse alene...

Akkurat som zomfg1 sier, 680 er ikke verdt prisen - gå i så fall for 670. Hvis du er redd for lyd, kan jeg anbefale Phantom Edition: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=751688

Lenke til kommentar

SLI fungerer bra i enkelte spill, men det er flere det skaper problemer i også. Jeg ville gått med en, ganske god, GPU

Er dette et stort problem? Er det så graverende at en SIL eller Crossfire løsning ikke anbefales?

Endret av DionysosDale
Lenke til kommentar

SLi > SIL.

Sli/Crossfire er for entusiaster som ikke bygger PC ut i fra budsjett, men som betaler budsjettet(?) etter ferdigbygd PC... Jeg har aldri hatt mer enn en GPU, og jeg spilte Crysis på ultra når kortet mitt var utdatert - riktignok ikke på mer enn 40fps med jevnlige lagspikes. Nå er det riktignok det gamle kortet jeg snakker om, og ikke 670.

Med et budsjett på 15k ville jeg gått for ett kort som drar alt man ønsker å spille med tilfredsstillende grafikk og fps fremfor to kort til samme pris som kan skape problemer i enkelte spill, og som kanskje har marginalt bedre ytelse i andre - som igjen ikke er nødvendig når det ene kortet drar spillet tilfredsstillende...

Endret av Liquicity
Lenke til kommentar

Heisann :)

Tok meg litt tid å laget et oppsett til deg her med tanke på ytelse, kvalitet og Støy.

Raskeste skjermkortet på markedet, skal du ha et som er bedre så må du opp i Titan som koster det dobbelte.

Støydempet kabinett med veldige gode gjemmemuligheter for kabler og ellers god plass.

En av de beste SSDene på markedet.

Skjermen jeg har valgt er dog smaksak, men anbefaler skjerm med IPS panel da det er skjermen du skal se på mesteparten av tiden å da anbefaler man en god skjerm.

mus og tastatur er så klart smaksak, la bare til noe som er gode :)

Listen er laget hos dustin.no

post-89286-0-22956100-1367927160_thumb.png

Lenke til kommentar

3770K - fordi fremtidsrettet

16GB minne - fordi det koster ingenting og 8GB forsvinner rimelig kjapt om man multitasker litt. Jeg gjorde denne feilen, sparte ingenting for å få minnemangel...

HyperX - fordi dette er den beste SSD'n på markedet - i alle fall var det det for ikke lenge siden, er ikke fullt så oppdatert for tiden.

nVidia vs. AMD - oh well, har ikke tenkt til å starte en diskusjon om dette, men jeg har i alle fall mye bedre erfaringer med Nvidia. Riktignok en stund siden jeg hadde AMD, men er i alle strålende fornøyd med 670-kortet nå.

Lenke til kommentar

Heisann :)

Tok meg litt tid å laget et oppsett til deg her med tanke på ytelse, kvalitet og Støy.

Raskeste skjermkortet på markedet, skal du ha et som er bedre så må du opp i Titan som koster det dobbelte.

Støydempet kabinett med veldige gode gjemmemuligheter for kabler og ellers god plass.

Skjermen jeg har valgt er dog smaksak, men anbefaler skjerm med IPS panel da det er skjermen du skal se på mesteparten av tiden å da anbefaler man en god skjerm.

Takk for flott svar og gode tips...

Lenke til kommentar

Men nå må dere også huske på at når dere nevner at han burde gå for K modellen, så burde dere først høre om han skal overclocke CPU i nærmeste tid. Om han ikke skal dette så er det totalt sløs av penger å kjøpe en CPU som kan overclockes når personen ikke skal overclocke.

Når det kommer til single gpu, SLi og CrossFire så er det smak og behag og ut i fra et budsjett. 2 GTX 650 funker bra, og eventuelt enda bedre. Men for 15k så kan man få en heftig gamer vis man bruker hode og velger riktig HW ut i fra pris og sted.

2 eksempler på en PC til 15k med 2 skjermer.

Intel/nVidia

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1228590&su=6B75B180-D443-4EC5-9C5E-8F9A91F845FD

AMD

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1228591&su=6A6CBD0D-47F0-428D-BD37-E94C2CF7D9D5

Dette er 2 eksempler, her har jeg skippet SLi/CF og heller gått for 2 gode single kort. God SSD og en god HDD.

Byttet ut CPUen din og HK med et annet MSI brett og en K modell CPU, MSI MPower er et "rent" overclocker brett osv... Ser bra og kult.

Lenke til kommentar

Problemer med SLI/Crossfire:

1. Microstutter(laggspikes i spill selv om du har over 60 fps konstant)

2. Kompitabilitet i spill, ikke alle spill støtter SLI(samt at det tar en stund før det kommer drivere til nye spill som lar spillet utnytte SLI/Crossfire).

3. Du får som regel mellom kun 60% mer ytelse med to kort som med ett, med andre ord betaler du for 100%, men får kun 60%.

Fordeler med SLI/Crossfire:

1. Høyere spillytelse.

2. Bedre for multimonitor spilling.

Sånn egentlig bør du velge ett bra grafikkort istedet for to "dårlige". I hovedsak fordi du slipper å slite med at spill ikke støtter SLI eller ikke er optimalisert for det, samt at du ikke vil oppleve microstutter eller andre stabilitetsproblemer.

Velg da et 670/680 eller et 7970Ghz(7970 matrix platinum om du vil være hardcore ;)). Et av disse kortene vil nok gjøre deg fornøyd grafikkmessig skal du se ;)

Om du kun skal spille og ikke redigere, er det lurere og billigere for deg å ta en i5 3570K CPU, da denne yter like bra som i7 3770X i spill. Hvorfor kjøpe dyrere når du får samme ytelse billigere? ;)

Endret av NinjaChrister
Lenke til kommentar

Heisann

Du har fortsatt mulighet til å legge til en skjerm til og holde deg ca til budsjettet ;)

Men uansett, husk å gå for en skikkelig skjerm med IPS panel. Ikke tenk en gang på å gå for en skjerm med det dårlige TN panelet.

Er skjermen du kommer til å se på, ikke det andre.

Lenke til kommentar

Du har fortsatt mulighet til å legge til en skjerm til og holde deg ca til budsjettet ;)

Men uansett, husk å gå for en skikkelig skjerm med IPS panel. Ikke tenk en gang på å gå for en skjerm med det dårlige TN panelet.

Er skjermen du kommer til å se på, ikke det andre.

Nå skal det nå sies at 120hz er 100 ganger bedre spillopplevelse enn 60hz, og fargene på enkelte av TN panelene er såpass gode at det veier opp for TN panelet så til de grader.

Min anbefaling er at du BØR velge en 120hz skjerm, og disse er TN paneler. Du vil få en mye mer fantastisk spillopplevelse med en slik skjerm enn en standard ips 60hz spillskjerm. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...