Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hekk, mur og dybde

Anbefalte innlegg

Hei!

I hagen min så har vi nå laget en mur på grensen mot vei, og vi skal så lage innermur, og hekken skal så ligge mellom disse to murene. Innermur vil da være grensen mellom hekk og belegningsstein. Jeg har da to spørsmål, med hensyn til at det i dag er varierende dybde lags den nye muren, fra 1,3m til 50cm på det laveste.

1. Er det lurest å planere ut hele området med "veigrus", og så lage inner muren, eller lage inner muren først, så planere på innsiden av innermuren?

2. Hva er anbefalt dybde på thuia hekk på mellom 1-1,5m høyde? Valg av thuia av to grunner, naboen har det, og de vil "gå i hverandre", så likhet er viktig, og de vokser raskt.

Jeg kan laste opp bilde av hage hvis det hjelper på tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om jeg skjønte spørsmålet helt, men du burde planere og komprimere grunnen før du begynner å mure, så fyller du på med bakfyll etterhvert som du bygger deg oppover. Tenk på drenering, det er ikke gøy når muren flytter seg på grunn av tele. Skal du plante bak den er det også viktig at det ikke blir stående vann. Skill drenerende masser og jord med en fiberduk.

Når det kommer til dybden på jorden så burde 50 cm være minimum. Hvor god plass har de i bredden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...