Gå til innhold

Fikse ekstern harddisk

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har en ekstern harddisk med masse bilder osv som jeg gjerne skulle hatt, men jeg får den ikke til å fungere.

Når jeg setter inn strømledningen så lyser den og man kan høre at harddisken starter, men når jeg kobler USB'en i PC'en så skjer det ingenting.

Ingen alternativer kommer opp, og harddisk enheten er ikke å finne.

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få fikset dette / eventuelt en annen måte å få ut alle filene på harddisken på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjelper ikke mye med recovery porgramvare om han ikke en gang får disken opp på pcen.

Kan være du faktisk må ødelegge disken ved å få selve harddisken ut av kabinettet den er i, for å så koble disken rett inn i pcen via SATA kontakten.

Er du heldig er det selve det eksterne kabinettet som er ødelagt. Er du uheldig så er det selve disken og da sliter du.

Jeg greide likevel nå i år å redde ut det meste av bilder og videoer som en mor hadde fra hele oppveksten til barna sine ved å legge harddisken i frysa i 24 timer. Disken virket da i ca 15 minutter. Etter det frøys jeg disken en dag til, og da fikk jeg disken til å virke i 2 minutter per gang før jeg måtte slå den av, så slå den på igjen, og da virket den nye 2 minutter. Sånn holdt jeg på til disken tryna helt...

Masse jobb, men det var en overlykkelig person som fikk det meste av flere år med barnebilder tilbake.

(og hun har nok lært at backup er viktig ;) )

Endret av myhken
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hjelper ikke mye med recovery porgramvare om han ikke en gang får disken opp på pcen.

Kan være du faktisk må ødelegge disken ved å få selve harddisken ut av kabinettet den er i, for å så koble disken rett inn i pcen via SATA kontakten.

Er du heldig er det selve det eksterne kabinettet som er ødelagt. Er du uheldig så er det selve disken og da sliter du.

Jeg greide likevel nå i år å redde ut det meste av bilder og videoer som en mor hadde fra hele oppveksten til barna sine ved å legge harddisken i frysa i 24 timer. Disken virket da i ca 15 minutter. Etter det frøys jeg disken en dag til, og da fikk jeg disken til å virke i 2 minutter per gang før jeg måtte slå den av, så slå den på igjen, og da virket den nye 2 minutter. Sånn holdt jeg på til disken tryna helt...

Masse jobb, men det var en overlykkelig person som fikk det meste av flere år med barnebilder tilbake.

(og hun har nok lært at backup er viktig ;) )

Right on! I frysa? Tror jeg knakk sammen her jeg sitter! og ikke minst. Det fungerte! Godt å høre du fikk pressa ut relevante bilder :)

Lenke til kommentar

Ja fryseren kan virkelig hjelpe i slike situasjoner. Leste om det i en eller annen datarelatert nettavis for noen år siden, hadde ikke fått prøvd det selv før nå. Og ble veldig positivt overrasket at jeg faktisk fikk ut data, siden jeg ikke hadde fått ut noe som helst før jeg frøs den ned.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Frysing har reddet meg en gang. "Click of death" på en WD eksterndisk. Frøys den i noen timer, koblet til og den funka lenge nok til at jeg fikk kopiert ut alt. Dette fungerer kun om detr er mekaisk feil, hvor f.eks plata kommer i kontakt med lesehodet.

Lenke til kommentar

Jøss å krøss! Hva slags status hadde harddisken din i Disk managment da?

Offline, failed, allocated etc?

Kjekt å vite! Har en HDD som skal fryses i natt :green:

Det husker jeg ikke, eller disken kom ikke opp i det hele tatt når du koblet den på pcen.

Jeg skrudde den så ut fra kabinettet sitt og satt den inn i en USB docking stasjon. Fikk fortsatt ikke opp disken. Men etter et døgn i frysa kom jo disken opp, men brukte da USB docking stasjonen selvsagt, siden jeg hadde ødelagt kabinettet disken kom i. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...