Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jrg har en pfsense router hjemme. Bak den står noen servere og arbeidsstasjoner.

Jeg tenkter å flytte noen til en datahall i Nederland (Leaseweb). Men da vl jeg gjere ha mulighet til å koble til serveren(pinge/samba etc) fra huset mitt, selv om serveren er flyttet

Jeg har ipsec oppe og går på pfsense. Serveren kjører centos. Hvordan kobler jeg den til som en klient fra cli, slik st den blir "en del av det lokale nettverket"? Finnes litt tutorials på dette, men de virker litt tunge med tanke på avansert routing osv osv.

Merk at serveren vil få public ip (og bruker iptables).

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OpenVPN i bridge mode burde løse saken i hvertfall. Da skriver du bare inn serverens (public) IP-adresse i en konfig-fil på klienten(e), kopierer over nøkkelfil, sertifikatfil og en fil med Diffie-Hellman-parametre som alle genereres på serveren, så er det bare å kjøre sudo /etc/init.d/openvpn start/stop på klientene for å koble til. I bridge mode kan klientene få IP-adresse i samme subnet som maskinene du har på hjemmenettet, enten fast IP eller få tildelt IP fra en pool du definerer på serveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...