Gjest Slettet+123412 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Hei. Jobber for tiden deltid (men høy %) i en landsdekkende matvarekjede, og jeg mener at vi ansatte blir utnyttet av arbeidsgiveren. a) Blant annet får vi kun betalt til kvart over stengetid, selv om det vi må gjøre før vi får forlate butikken tar minst 5, og ofte 10 minutt ekstra (altså 20 eller 25 minutt over stengetid). Arbeidsmiljøloven § 10-1 (1) Med arbeidstid menes den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver. Så langt i år har jeg da jobbet fra 6-12 timer gratis. Har vært ansatt der i 2 år, så det har nok blitt en del timer gratisarbeid. b) Arbeidsmiljøloven § 10-9 Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Med arbeidsplassen mener de da selve butikken (der hvor kundene er)? Vi har pauserom, men jeg føler ikke at jeg kan forlate butikken om jeg vil spise en annen plass, pga. at vi må være der i tilfelle de trenger hjelp i butikken. c) Har arbeidsgiveren lov å endre på arbeidsplanen (viser hvilke timer vi skal jobbe) uten først å drøfte det med de ansatte? Dette er noe sjefen gjør ofte. Er det noe jeg kan gjøre med dette? Setter stor pris på svar. Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Arbeidsplassen er hele butikken, inkludert pauserom og parkeringsplass. Å fritt kunne forlate arbeidsplassen betyr at du skal kunne gå vekk fra arbeidsstedet - uten at arbeidsgiver har mulighet til å få tak i deg. Husker ikke helt hvor i arbeidsmiljøloven det står, men dersom arbeidstiden varierer, skal dere få den utlevert på en plan med to ukers varsel. Man kan forøvrig ha arbeidskontrakter som sløyfer deler av arbeidsmiljøloven, så det er mulig kontrakten din gjør det. Det vet ikke jeg noe om. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Med arbeidsplassen mener de da selve butikken (der hvor kundene er)? Vi har pauserom, men jeg føler ikke at jeg kan forlate butikken om jeg vil spise en annen plass, pga. at vi må være der i tilfelle de trenger hjelp i butikken. Ergo en del av arbeidstiden. Med "vi" mener du at dere er flere som har pause samtidig, slik at butikken lett kan bli underbemannet? I så fall bør dette endres slik at en og en faktisk har pause og ikke må være disponibel om det plutselig skulle komme mye kunder. Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Det er jo bedre å gi beskjed om at man skal ha betaling for lunsjpausen også, så får man mer lønn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412 Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Arbeidsplassen er hele butikken, inkludert pauserom og parkeringsplass. Å fritt kunne forlate arbeidsplassen betyr at du skal kunne gå vekk fra arbeidsstedet - uten at arbeidsgiver har mulighet til å få tak i deg. Husker ikke helt hvor i arbeidsmiljøloven det står, men dersom arbeidstiden varierer, skal dere få den utlevert på en plan med to ukers varsel. Man kan forøvrig ha arbeidskontrakter som sløyfer deler av arbeidsmiljøloven, så det er mulig kontrakten din gjør det. Det vet ikke jeg noe om. Ordningen sjefen har nå er at om du må avbryte pausen for å hjelpe til i butikken skal du skrive det opp på en lapp (så får vi betalt for den halvtimen) Vi har tariffavtale HSH/HK Landsoverenskomsten, men hvordan vet jeg om paragrafen under gjelder for oss eller ikke? § 10-3. Arbeidsplan Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne. Ergo en del av arbeidstiden. Med "vi" mener du at dere er flere som har pause samtidig, slik at butikken lett kan bli underbemannet? I så fall bør dette endres slik at en og en faktisk har pause og ikke må være disponibel om det plutselig skulle komme mye kunder. Hei. På kveldstid er det bare én person som har pause om gangen, men vi er svært få ansatte som er på jobb da, slik at det fort kan bli lang kø. Edit: Vet noen hvordan fagbrevtillegget virker? Gjelder det bare for relevante fagbrev? (Fra butikksjef.com) "Litt om lønnsregulering: En medarbeider som jobber under 15 t/uke må jobbe 2 år før de skal reguleres et trinn. De som jobber over 15 t/uke reguleres et trinn pr år. Hvis arbeidstaker er 18 år skal han/hun ha trinn 1 uansett om de ikke har erfaring, samme gjelder hvis de er over 25 år, da skal de ha lønnstrinn 3 uansett om de ikke har tidligere erfaring. Hvis en arbeidstaker har bestått en eksamen fra videregående som gir studiekompetanse, skal også han/hun ha minimum lønnstrinn 3." Vet noen om dette gjelder for meg? Siden jeg begynte der har jeg hatt 1 måned med mindre enn 64.5 timer (15*4.33), det var sist sommer når jeg tok ut ferien min. Jeg har lønnsnivå 3. Endret 7. mai 2013 av Slettet+123412 Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Du må lese tariffavtalen og kontrakten for å finne ut om paragrafen gjelder for deg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412 Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 http://www.virke.no/virkehjelperdeg/tariff/Documents/Landsoverenskomsten,%20Virke%20-%20Handel%20og%20Kontor%20i%20Norge%202012%20-%202014.pdf <- Vet du om dette er tariffavtalen jeg har? Eller vet du evt. hvordan jeg finner ut hvilken jeg har? I paragraf 15 punkt 15.1 står det følgende: "Deltidsansatte som er i arbeid og som har en gjennomsnittlig arbeidstid på minst 15 timer pr. uke, opptjener 1/1 års lønnsansiennitet pr. år.", Men de sier ikke mer om hva de mener med "gjennomsnittlig", er det den måneden det gjelder (at du må ha arbeidet 64.5 timer), eller gjennomsnittet de siste 3 månedene f.eks.? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Hei. Jobber for tiden deltid (men høy %) i en landsdekkende matvarekjede, og jeg mener at vi ansatte blir utnyttet av arbeidsgiveren. a) Blant annet får vi kun betalt til kvart over stengetid, selv om det vi må gjøre før vi får forlate butikken tar minst 5, og ofte 10 minutt ekstra (altså 20 eller 25 minutt over stengetid). Arbeidsmiljøloven § 10-1 (1) Med arbeidstid menes den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver. Så langt i år har jeg da jobbet fra 6-12 timer gratis. Har vært ansatt der i 2 år, så det har nok blitt en del timer gratisarbeid. b) Arbeidsmiljøloven § 10-9 Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Med arbeidsplassen mener de da selve butikken (der hvor kundene er)? Vi har pauserom, men jeg føler ikke at jeg kan forlate butikken om jeg vil spise en annen plass, pga. at vi må være der i tilfelle de trenger hjelp i butikken. c) Har arbeidsgiveren lov å endre på arbeidsplanen (viser hvilke timer vi skal jobbe) uten først å drøfte det med de ansatte? Dette er noe sjefen gjør ofte. Er det noe jeg kan gjøre med dette? Setter stor pris på svar. a) Jobb raskere og mer effektivt, og slutt å krangle om fattige minutter. b) I en slik situasjon forutsettes det at du får betalt i lunsjen, i motsatt fall kan du fritt komme og gå som du vil den halvtimen du har pause. c) Om det er slik jeg har inntrykk av, at du jobber deltid i en matbutikk, så er det såvidt jeg vet helt vanlig at arbeidsplanen endres i ny og ne (mye gjennomtrekk på slike plasser..). Sjekk det med din tillitsvalgte, om der finnes noen. Eventuelt - spør sjefen? Det er klart, det er ikke hyggelig om denne endres på kort varsel, men noen ganger er det nok vanskelig å unngå. Sorry, men jeg har lite til overs for surkete arbeidstakere, og se nå litt etter hva du syter over her. 5 minutter og dårlig kommunikasjon med sjefen? Husk at et arbeidsforhold er ikke en enveis greie, og om du er mer opptatt av paragrafer og rettigheter og beskylder arbeidsgiver for å bryte arbeidsmiljøloven fordi dere kanskje ikke er helt på bølgelengde ang arbeidsoppgavene dine, så innbyr du jo ikke akkurat til et godt samarbeid. Snakk med sjefen du, så ordner det seg nok. Eller bytt jobb. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412 Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) a) Jobb raskere og mer effektivt, og slutt å krangle om fattige minutter. b) I en slik situasjon forutsettes det at du får betalt i lunsjen, i motsatt fall kan du fritt komme og gå som du vil den halvtimen du har pause. c) Om det er slik jeg har inntrykk av, at du jobber deltid i en matbutikk, så er det såvidt jeg vet helt vanlig at arbeidsplanen endres i ny og ne (mye gjennomtrekk på slike plasser..). Sjekk det med din tillitsvalgte, om der finnes noen. Eventuelt - spør sjefen? Det er klart, det er ikke hyggelig om denne endres på kort varsel, men noen ganger er det nok vanskelig å unngå. Sorry, men jeg har lite til overs for surkete arbeidstakere, og se nå litt etter hva du syter over her. 5 minutter og dårlig kommunikasjon med sjefen? Husk at et arbeidsforhold er ikke en enveis greie, og om du er mer opptatt av paragrafer og rettigheter og beskylder arbeidsgiver for å bryte arbeidsmiljøloven fordi dere kanskje ikke er helt på bølgelengde ang arbeidsoppgavene dine, så innbyr du jo ikke akkurat til et godt samarbeid. Snakk med sjefen du, så ordner det seg nok. Eller bytt jobb. a) Ikke mulig, det tar minst 20-25 minutter å stenge, det er ikke mulig å gjøre det raskere. c) Jobber deltid i matbutikk ja. Har ikke tillitsvalgt. Mener å ha lest at endringer må drøftes med de ansatte det gjelder, men finner ingen kilder på det nå, uansett er dette bare noe jeg lurte på. Det er ikke alltid så kjekt å ta kopi av arbeidsplanen, og så finne ut at dagen/uken etter har det blitt gjort store endringer. Men jeg skal nok leve med det. Om du synes jeg syter eller ikke bryr jeg meg ikke noe om. Jeg vil ha betalt for den tiden jeg er på jobb. Om du vil jobbe dugnad hver kveld så må du bare gjøre det. I løpet av ett år blir de 5 minuttene til ca. 15 timer ulønnet arbeid for meg, eller 30 timer om det tar 10 minutter ekstra hver gang. Det er 2000-4000 kroner. Å snakke med sjefen nytter ikke (tenker at det kanskje hjelper om jeg har paragrafer å vise til). Har planer om å si opp jobben til høsten. Endret 7. mai 2013 av Slettet+123412 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Da er mitt beste forslag at du finner deg en jobb med en sjef du kommuniserer bedre med, og vurderer muligheten for at du må gi noe for å få noe. Et helt oppriktig velment råd der altså. Lykke til 1 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Da er mitt beste forslag at du finner deg en jobb med en sjef du kommuniserer bedre med, og vurderer muligheten for at du må gi noe for å få noe. Et helt oppriktig velment råd der altså. Lykke til Finne jobb der du får betalt etter stengetid? Lykke til.. ekke bare trådstarter som har det problemet Endret 7. mai 2013 av MrLG Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) a) Jobb raskere og mer effektivt, og slutt å krangle om fattige minutter. b) I en slik situasjon forutsettes det at du får betalt i lunsjen, i motsatt fall kan du fritt komme og gå som du vil den halvtimen du har pause. c) Om det er slik jeg har inntrykk av, at du jobber deltid i en matbutikk, så er det såvidt jeg vet helt vanlig at arbeidsplanen endres i ny og ne (mye gjennomtrekk på slike plasser..). Sjekk det med din tillitsvalgte, om der finnes noen. Eventuelt - spør sjefen? Det er klart, det er ikke hyggelig om denne endres på kort varsel, men noen ganger er det nok vanskelig å unngå. Sorry, men jeg har lite til overs for surkete arbeidstakere, og se nå litt etter hva du syter over her. 5 minutter og dårlig kommunikasjon med sjefen? Husk at et arbeidsforhold er ikke en enveis greie, og om du er mer opptatt av paragrafer og rettigheter og beskylder arbeidsgiver for å bryte arbeidsmiljøloven fordi dere kanskje ikke er helt på bølgelengde ang arbeidsoppgavene dine, så innbyr du jo ikke akkurat til et godt samarbeid. Snakk med sjefen du, så ordner det seg nok. Eller bytt jobb. Det er overhodet ikke sutrete eller grunn til å bytte jobb fordi man faktisk vil ha det loven gir en krav på. I en fulltidsstilling blir det 50 minutter i uka, 200 i måneden og ca 2400 i løpet av et år. Det er 40 timer, og jeg ser ingen grunn til at man skal jobbe en hel uke gratis. Liten edit: Om jeg jobber 10 min over her og der, skriver jeg ikke på det, fordi jeg av og til kan gå 10 min før. Man gir og får. Men om jeg hver eneste dag måtte jobbe 10 minutter over, og jeg ikke fikk gjort noe med selve arbeidet som fylte den tiden - altså at det ikke lar seg å kutte ned tiden uten å kutte ned på kvaliteten av arbeidet - ville jeg skrevet overtid. Endret 7. mai 2013 av OscarMike1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 For noe tull jonlem. Klart man skal være fleksibel, men det er et argument mot folk som nekter å jobbe mer enn et kvarter. Det er ikke et argument mot at man skal ha betalt for den jobben man gjør. Det finnes ingen gode grunner for ikke å betale for den arbeidstiden som brukes. Det er ikke "vanskelig", det er bare gnien sjef. 3 Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Det kan være lurt å søke hjelp fra JusBuss eller tilsvarende. En kollega av meg gjorde det, de fant ut at arbeidsmiljøloven ble brutt på en rekke punkter og at vi hadde blitt "svindlet" for ca 10k på et halvår. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412 Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Det kan være lurt å søke hjelp fra JusBuss eller tilsvarende. En kollega av meg gjorde det, de fant ut at arbeidsmiljøloven ble brutt på en rekke punkter og at vi hadde blitt "svindlet" for ca 10k på et halvår. Det skal jeg gjøre, takk for tipset! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412 Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Har kontaktet JussBuss nå . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå