Helgiman Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Hei! Min ukastrerte katt har begynt å bli stygg. Oppfører seg veldig merkelig også. Før kom den alltid bort for kos, men nå er den helt asosial og vil helst være for seg selv. Kommer såklart alltids hjem for mat men er ganske kjapp ut igjen. Jeg går ut i fra at dette er normal oppførsel for hannkatter under parringstid og at de pleier å få arr. Men jeg føler at sårene hans er noenlunde merkelige for slåsskamper. Har lagt ved noen bilder i tilfelle noen skulle kjenne noe igjen. Det var vanskelig å få klare bilder av sårene. Det er også flere arr forskjellige steder. Alltid nye. Kan også nevne at katten har blitt tynnere. Kastrering er neste steg men lurer på om det er forsent. Stort og stygt skrubbsår hvor pelsen virket tørket inn i såret. Begynt å miste hår på toppen av ryggen. Ser desverre verre ut. Endret 6. mai 2013 av Helgiman Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Jeg lurer på hva som (evt ikke) rører seg i hodet på mennesker som slipper ut en ukastrert katt. Du aner ikke hvor mye problemer du skaper. 8 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Gå til dyrlegen. Forklar problemet og bestill kastrering. Kastrerte puser blir roligere, stikker ikke på langtur, og lever i gjennomsnitt betydelig lengre. Dessuten markerer de ikke over alt med den fæle lukten. Det fins altfor mange katter i Norge. Det finnes ikke eiere nok til alle sammen, og det betyr at mange av dem er hjemløse og lider. Katter klarer ikke norsk klima. De ser kanskje ut som gauper, men så tøffe er de ikke. Ukastrerte katter parrer seg ukritisk, og skaper enda flere uønskede kattunger. Gjør verden en tjeneste: Kastrer katten din. Da er det mindre sannsynlig at den havner i slåsskamper, som kan være årsaken til at den får infiserte sår. Dyrlegen vet råd. Oppsøk dyrlege snarest. Endret 6. mai 2013 av Mannen med ljåen 7 Lenke til kommentar
Thyristor Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Ta med deg katten til dyrlegen i morgen. Punktum. Kan fort være kattepest eller lignende noe som sprer seg fort og lager mye problemer rundt omkring. 1 Lenke til kommentar
Helgiman Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Jeg lurer på hva som (evt ikke) rører seg i hodet på mennesker som slipper ut en ukastrert katt. Du aner ikke hvor mye problemer du skaper. Hei og takk for ett flott svar. Det hjalp ufattelig mye. Når leveres dessverre ikke hver katt med instruksjonsbok så med mindre du har planer om å bidra til ett problem, vennligst forlat diskusjonen. Ellers takk for ditt ubrukelige innspill. Håper du har noe så rører seg å. Ta med deg katten til dyrlegen i morgen. Punktum. Kan fort være kattepest eller lignende noe som sprer seg fort og lager mye problemer rundt omkring. Det var nemlig noe slikt jeg fryktet. Skal bestille dyrlege snarest i morgen tidlig! Takk. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Mannen med ljåen Skrevet 6. mai 2013 Populært innlegg Del Skrevet 6. mai 2013 Katter leveres vanligvis ikke med instruksjonsbok, men det er fullt mulig å få kjøpt slike bøker. Bare et tips. http://bokelskere.no/bok/alt-om-kattehold-en-praktisk-veileder-for-alle-katteeiere/66329/ 10 Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Hei og takk for ett flott svar. Det hjalp ufattelig mye. Når leveres dessverre ikke hver katt med instruksjonsbok så med mindre du har planer om å bidra til ett problem, vennligst forlat diskusjonen. Ellers takk for ditt ubrukelige innspill. Håper du har noe så rører seg å. Det var nemlig noe slikt jeg fryktet. Skal bestille dyrlege snarest i morgen tidlig! Takk. Din ubetenksomhet går ikke bare utover din egen katt, men også alle de andre kattene i nabolaget. Min katt ble bitt ifjor sommer, mest sannsynlig på grunn av en like ubetenksom katteeier. Jeg forventer at alle vet dette, også de som ikke har katt. Og man skaffer seg et minimum av kattekunnskap før man går til anskaffelse av sin første katt. Katten din skulle også vært hos veterinær allerede. Endret 6. mai 2013 av Brickwall 9 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Katten min, Mozilla, er en liten, kastrert hunkatt. Hun ble angrepet av "gatas skrekk", en aggressiv, stor hankatt. Da fikk hun et stort, betent sår på siden. Det var stygt, fuktig, og pelsen rundt falt av. Jeg oppdaget det først flere dager etter angrepet. Kostet mange hundre kroner hos dyrlegevakta, med antibiotikakur og "full narkose". Hvis naboen hadde kastrert udyret sitt, hadde Mozilla sluppet denne alvorlige skaden. Nå er hun frisk og rask igjen, heldigvis. Hvis du skal ha katt, er det ditt ansvar å lære om ansvarlig kattehold. Både for kattens egen del, og for naboene. Endret 6. mai 2013 av Mannen med ljåen 2 Lenke til kommentar
Helgiman Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Merkelig hvordan en kan stille ett spørsmål om råd og ende opp å bli angrepet. Dere er ikke noe bedre enn disse nabo kattene dere snakker om. Naturen går sin gang. Er også uansvarlig av dere å flytte inn i ett så farlig kattestrøk. Burde ikke sluppet ut deres katter når katte kriminaliteten er så høy. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Sikker på at du burde ha katt? 1 Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Merkelig hvordan en kan stille ett spørsmål om råd og ende opp å bli angrepet. Dere er ikke noe bedre enn disse nabo kattene dere snakker om. Naturen går sin gang. Er også uansvarlig av dere å flytte inn i ett så farlig kattestrøk. Burde ikke sluppet ut deres katter når katte kriminaliteten er så høy. Du har fått to råd/beskjeder: sørg for å kastrere katten din ASAP, og få en veterinær til å se hva som feiler katten din. Jeg får inntrykk av at du ikke er så gammel, og da kan det hende at dette først og fremst er dine foreldres skyld og ansvar. 1 Lenke til kommentar
Gjest member-277163 Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Synes folk er litt stygge. Han spør om råd, så skriv heller at det er veldig lurt at han kastrerer den enn å kjefte. Så ja, veldig lurt å kastrere Vi kastrerte vår katt når den var ca. 7 mnd, og etter det har han vært veldig rolig. Før brukte han å gå på alle bord i leiligheten å ødelegge planter etc. Men nå gjør ikke han slike ting. Han holder seg også nært huset når han er ute. Også er han veldig kosete Hvor gammel er katten din forresten? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Folk bør prioritere litt mer nattesøvn, så slipper de å bli så gretne å sure Til ts - få prekivert katteskinnet - så går det sikkert bra. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Slosskampsår ser litt fæle ut uten at det behøver å være så ille i seg selv. Tørket pels osv er normalt. Det er først når sårene over tid ikke vil gro at man bør oppsøke hjelp. Typisk merken man da også væsking, hovenhet og kanskje litt dårlig lukt. Eksempel i spoiler, katten min Frøya - her ble såret etter slosskampen infisert og hovent. Legg merke til den hovne klumpen på kinnbeinet: Du som har en katt som får gå ute, bør følge med på når katten begynner å bli tynn. Den vanligste årsaken er relativt harmløs og grei å gjøre noe med; bare ta en ormekur. Det er helt normalt, og noe man bare må følge med på. Kattepest er noe skummelt svineri! Det er så farlig at du ikke bør ta kjangser, og få vaksinert katten mot det. Det opptrer som kraftig diare + oppkast, og dehydrering - og det må til flaks for at det ikke ender dårlig. TIl de mest aggressive som svarte her; skjerp dere! Spar aggresjonen til de som faktisk trenger et realt spark bak for å skjønne at sterilisering er lurt. Trådstarter kommer hit og spør om råd, og viser allerede i førsteposten intensjoner om å få sterilisert katten sin. Da bør vi rolig belyse emnet, ikke angripe trådstarter. Så her: Det er aldri for sent å kastrere en hannkatt. Trangen til å markere og løpe rundt slik ukastrerte hannkatter gjør forsvinner. Det er et ukomplisert og enkelt inngrep, og atferdsendringene man får i katten etterpå er stort sett positive. Fordelene av kastrering av katter, i større sammenheng - er udelt positive. Det er jo belyst tidligere i tråden. Har man en kjønnsmoden hunnkatt, så har man det travelt med å få det gjort, det går fort unna før det blir uønskede kattunger av det. Det haster ikke like mye med en hannkatt - men få det gjort. Forhør deg gjerne med flere veterinærer, prisen varierer. Endret 7. mai 2013 av Jann - Ove 5 Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 ser det er flere som burde vært kastrert, slik at de blir litt roligere... 7 Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 den "sure" holdningen til folk trur jeg er tegn på at de er glade i dyr og kun vill dems beste. hadde det ikke vært for at slikt dyrehold hadde blitt sett ned på hadde enda flere skaffet seg dyr uten å tenke seg om. dårlig kattehold kan faktisk gå utover helsen til barn da de kan få i seg parasitter fra sandkasse osv. til trådstarter. gjør tipsene og bli like sur på andre over dems uvitenhet! 2 Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Katter gjør fra seg i sandkasser... kastrerte eller ei. Tamme og elskede, eller ville og forhatte... Står sandkassen der, tilgjengelig med fin sand, så vil selvfølgelig katter kunne finne på å gjøre fra seg der. Det har ingenting med forsvarlig kattehold eller ikke å gjøre. Det er idiotisk å forkynne på en aggressiv måte. Velment, ja. Men lite effektivt. Man kan få fram samme poenget uten å være sur, og med større kjangs for at det går inn. Vent til man ser at det ikke hjelper å prøve på en grei måte å forklare forsvarlig kattehold før man blir aggressiv. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 ville og forlatte ville der ikke vært om alle hadde drevet ordentlig kattehold. heller ikke parasittinfiserte (som sakt tidligere tåler de fleste katter ikke vintern i Norge uten hjelp fra mennesker) du kan godt dulldalle alle rundt deg til godt dyrehold, men jeg mener man er ferdig med det når man blir voksen. Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Tviler på at han ville skjønt alvoret om vi bare hadde dullet med han og sagt at det er lurt å kastrere katten. Da kunne det fort gått en uke eller to til. 2 Lenke til kommentar
Gjest member-277163 Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Tviler på at han ville skjønt alvoret om vi bare hadde dullet med han og sagt at det er lurt å kastrere katten. Da kunne det fort gått en uke eller to til. Det tror ikke jeg Det går an å si "du må kastrere katten din så fort som mulig", istedenfor "det er ikke noe som rører seg i hodet ditt og du burde aldri ha katt" etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå