Gjest Slettet+9871234 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Noen av de større er registrert. Lenke til kommentar
Loony Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Vet dere hvordan det er på killingen? Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Så vidt jeg vet er det en del som bor der, men vet ikke hvordan det er å få plass. Du får prøve å sende en mail til dem og høre om det er mulig å kjøpe eller leie en. Jeg vil uansett anbefale deg å finne båtplass før du kjøper båt. Det er ikke moro å ha en båt du ikke kan legge noe sted. Lenke til kommentar
Loony Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Jeg kan få plass på killingen. Har prata med en der. Men vet ikke helt hvordan det er der.. står veldig lite på web sidene dems. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 http://www.osloby.no/nyheter/Dumper-prisen-pa-batplasser--7194668.html#.UYgzRsqU89B Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Der florerer med båtålasser. Det gjelder om å finne de rette nettsidene. Ikke alle averterer på Finn. Noen tar altfor mye. Dersom du seiler av gårde i vår sommer, hva skal du da med dyr båtplass her på Østlandet? Det kan være 10 til 20 tusen rett ut vinduet. Dette må du ta stilling til: Skal den ligge på sjøen om vinteren og eventuelt i boblehavn? Skal den oppbevares inne eller ute (under pressening) på land? Et eksempel jeg kommer på i farten: http://www.knutvika.no/ fullt med ledige plasser. Endret 6. mai 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Loony Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Som sagt har jeg mulighet for båtplass på Killingen.. Jeg jobber på Lysaker så det er perfekt.. Å bo i Narvik er uaktuelt Kommer ikke til å bli no lang reise før eventuelt våren 2014. I utgangspunktet er det noe jeg gjør for å slippe unna boligmarkedet i Oslo, men fremdeles bo der.. Frister også veldig med friheten. Både i det å bo i båt, men også økonomisk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) I utgangspunktet er det noe jeg gjør for å slippe unna boligmarkedet i Oslo, men fremdeles bo der.. Frister også veldig med friheten. Både i det å bo i båt, men også økonomisk. Det kan nok være lurt. Der er flere i Asker med alle falsiliter om det er der du vi oppholde deg. Kommer ikke til å bli no lang reise før eventuelt våren 2014. Vær varsom med å kjøpe nå. Mange er veldig optimistiske før realitetene kommer for en dag. En hver krone har en alternativ anvendelse. Når tilbudet er mye større enn etterspørselen, er det sjelden du angrer på at du ikke kjøpte akkurat den båten. Få ikke fikse ideer. Ha 10 - 20 potensielle kjøp. By ikke over deg selv. Det er kjøpers marked, akkurat som det begynner å bli på hytter langs sjøen. De går nok lettere foreløpig. Jeg har også en mistanke om at det kan være fiktive salg på finn. Noen båter står som solgt, men er det ikke. Jeg har sett noen stå som solgt og etter en tid gjenåpnes lenken. De er ikke solgt. Endret 6. mai 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Å bo i båt er fantastisk, men du må gjøre det fordi du trives med det, ikke for å spare penger. Økonomisk er det noe av det mest ugunstige du kan gjøre. Vedlikeholdskostnadene er store, og båten faller bare i verdi i motsetning til et hus. Men om man ikke har planer om å bo i hus, er det veldig praktisk å drite i hele det oppblåste boligmarkedet. Jeg vet flere og flere velger å bo i båt nå til dags. Dersom du skal på reise allerede neste år, hvordan har du tenkt å finansiere den? Beklager mange "kritiske" spørsmål/svar, men jeg vil bare advare deg mot potensielle problemer Å bo i båt er herlig om du virkelig vil det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Å bo i båt er fantastisk, men du må gjøre det fordi du trives med det, ikke for å spare penger. Økonomisk er det noe av det mest ugunstige du kan gjøre. Vedlikeholdskostnadene er store, og båten faller bare i verdi i motsetning til et hus. Ikke om det er en trebåt son holdes godt ved like. Der finnes fullt brukbare trebåter fra 18 tallet. Man kan bruke froskemann til å bunnskrape båten hvert år. Ikke vanskelig. Jeg hadde froskemannsutstyr i ungdommen. En båt trenger bare bunnsmøres hver tredje år, samtidig som man skifter anoder. Alt over vannlinjen kan være kos på vakre sommerdager. Dersom man gidder å legge på olje / maling i stadig tykkere strøk, til den går gjennom materialet trenger en trebåt mindre vedlikehold enn en plastbåt. Endret 6. mai 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Loony Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Når tilbudet er mye større enn etterspørselen, er det sjelden du angrer på at du ikke kjøpte akkurat den båten. ja det har jeg lagt merke til at det er ganske mange båter som jeg kunne tenkt meg så det virker ikke som det er noe problem å finne en kurrant båt. Å bo i båt er fantastisk, men du må gjøre det fordi du trives med det, ikke for å spare penger. Økonomisk er det noe av det mest ugunstige du kan gjøre. Vedlikeholdskostnadene er store, og båten faller bare i verdi i motsetning til et hus. På sikt er det nok bedre å ha penger i et hus/leilighet ja, men samtidig med en båt så har man mindre utgifter sånn i hverdagen og kan ha mulighet til å gjøre litt mere. Dersom du skal på reise allerede neste år, hvordan har du tenkt å finansiere den? Beklager mange "kritiske" spørsmål/svar, men jeg vil bare advare deg mot potensielle problemer Å bo i båt er herlig om du virkelig vil det. Kritiske spørsmål er bare bra Om det blir allerede neste år veit jeg ikke.. har ikke planlagt den biten så nøye enda Men jeg jobber fulltid som ingeniør så jeg har ganske grei intekt og har mulighet til å få spart opp endel.. Lenke til kommentar
Loony Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Jeg har i hvertfall lyst til å prøve.. om jeg syns det er kjipt så får jeg heller selge båten billig og gjøre noe annet.. Jeg har også planer om å starte eget it-firma så lave månedlige kostnader er gull Endret 6. mai 2013 av Loony Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Artig. Da sees vi kanskje på bøljan blå. Vi planlegger langtur med start august neste år. Skal du bare over til Karibia og tilbake, greier du deg med ca 100.000 kr på ett år. Lenke til kommentar
Loony Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Ah såppas lite ja.. Høres bra ut.. Får ta kvelden her. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Båtplass på Killingen ville jeg styrt langt unna!Mannen som driver stedet (Tim Wang) er rett og slett så ufyselig at advokaten til Øygard fremstår som direkte sympatisk i forhold. Maritim (på andre siden av Bestumkilen) er et langt bedre alternativ dersom man får plass der.. På Lysaker er det jo også havn. En del ting du bør tenke på som båtboer: -Toalettforhold (Det er ikke lov å sende det rett ut med mindre du er minst 300 meter fra land..) -Dusjing (det tar MYE vann, og de fleste båter er uegnet til å dusje ombord i) -Varme og strøm -Klesvask (hvor gjør du det?) Jeg har selv 6 års erfaring som båtboer, jeg bodde i en seilbåt på 31 fot som for tiden er til salgs.. Lån lar seg ordne, men det er enklere om man har en skipsregistrert båt.. Inntil nylig (3-4år siden?) måtte båten være over 10 meter, men grensen ble da justert ned til 7,5 er det vel. Er båten over 15 meter er det plikt til skipsregistrering.. Men da må man også ha eget sertifikat for å føre båten, dette er litt pes. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Men hvis båten ikke er registrert i skipsregisteret, kan man da registrere den før man kjøper og få låne? Tar det lang tid å få den registrert? Det skal gå fint og få registret båten så du får skjøte på den "omtrent alle banker forlanger dette". NIS/NOR er et av Norges beste byråkratiske organ , så du burde få veiledning før du begynner med dette. Anbefaler og kjøpe en motorseiler hvis du ønsker og bo i båten, gjerne en med styrhus. Handlet selv en ketch i stål fra England, sålenge man setter seg inn i lovverket er det relativt enkelt og importere, men det er mange fallgruver så man må vite eksakt hva man gjør. "YachtWorld.com" er den desiderte største på internasjonal båt-annonser. Endret 7. mai 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Loony Skrevet 8. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2013 Maritim (på andre siden av Bestumkilen) er et langt bedre alternativ dersom man får plass der.. På Lysaker er det jo også havn. Hva mer en maritim heter det? Har prøvd å søke på maritim bestumkilen, men finner ikke noe.. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Det heter vel egentlig La-Sa Båt og Motor elns. Sjekk også opp med de forskjellige båtforeningene.. Om du ikke kjøper alt for stor båt kan det være muligheter. Ellers vil jeg personlig si at rådet om en motorseiler med styrhus ikke nødvendigvis er så bra. Særlig hvis man liker å seile.. Lenke til kommentar
Loony Skrevet 9. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2013 Ah ja.. la-sa har jeg skrivd ned på lista med steder jeg skal ringe til i morgen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå