Gå til innhold

Lån til seilbåt

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har solgt leilgheten og har 150 000 i egenkapital og kunne tenkt meg å låne 150 - 250 tusen til å kjøpe en seilbåt og bo i den. Hvem har det beste lånet? Er det greit å få lån? Skal høre med banken min i morgen, men ser ikke at de tilbyr båtlån på web sidene dems og vil også sjekke alternativer..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Ikke alle banker tilbyr båtlån. Krav til egenkapital varierer også fra bank til bank. Der er 140 - 150 finansinstitusjoner som tilbyr lån i Norge i dag, jfr.

http://tv.nrk.no/ser...0613/06-05-2013 18.37 ute i sendingen.

Så dermed kan det lønne seg å sjekke litt rundt. Kom gjerne tilbake og si hvilke tilbud du har så vi kan vurdere det for deg.

Etableringsgebyrene varierer også mye. DnB har for eksempel nesten dobbelt etableringsgebyr av det Nordea har. Dermed må du få oppgitt effektiv og ikke nominell rente på lånet. Banker har plikt til å oppgi effektiv rente (nominell rente inklusive alle kostnader). Nordea krever 20 % egenkapital til ca 6.7 prosent rente på 7 års nedbetalingstid. Båten kan ikke være eldre enn 20 år, i unntakstilfelle 25 år og i noen bare 18 år. Det burde være mulig å få lån til ca 5 % effektiv rente, kanskje under om du har mer enn 35 prosent egenkapital og over.

Santander og noen andre banker gir lån online. Santander sitter med en stor beholdning av spankse statsobligasjoner som ikke er de sikreste i dag.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men med 20 % egenkapital er kanskje nesten 7 % effektiv rente ikke så galt. Noen båter regnes vel også så sikre at man kan oppnå boliglåns rente på dem Deremd bør du sjekke grundig.

Men vær varsom, der er mange flere til salgs enn de som ligger på Finn. Båtmarkedet i Norge har kollapset, særlig på trebåter. Jeg har fulgt det i over et år og vet hva du kan forvente deg.

Norges Bank har såvidt jeg vet møte på onsdag og da forventer noen at styringsrenten settes ned. Norsk rentenivå er latterlig høyt sammenlignet med for eksempel Danmark. Søk dansk statsborgerskap :hmm: , så får du lån til under 2 % rente.

Lenke til kommentar

Jeg har 150 000 i egen kapital og regner med å låne fra 150 - 250 tusen så det blir jo ca fra 50 - 38 % egenkapital..

Vil helst holde meg under 300 tusne, men om det dukker opp noe som jeg veldig gjerne vil ha som er litt over så får det være greit..

Jeg er ute etter en båt som jeg kan bo i så det må være litt greit med plass (33-40 fot). Den må også være solid nok til at om jeg blir dritt lei av jobben kan jeg slutte, kaste loss og stikke på jordomseiling. :) (Collin Archer egner seg vel kansje ikke helt til det?)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Collin Archer er ihvertfall sikker nok og de fleste kan man seile alene. Noen har elektrisk vinsj til å dra opp seilene med. Men en Collin Archer krever mer vedlikehold enn en ikke trebåt. Mange mener denne

http://www.yachtworld.com/

siten er en av de beste.

Båter er jo svært billige i Søreuropa for tiden, så skal du på jordomseiling, kan du nok får en båt til halv pris av det du får den til her i landet, selv etter at avgifter er betalt. Kjøper du motorseiler kan det kanskje lønne seg å kjøpe båten i utlandet og motoren her i landet på grunn av Hk avgiften.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kan du ikke bare ankre opp? Norge har da lang nok kystlinje. Haren har hus under hver busk og for en seiler er det en lun havn langs hele norske kysten. Det samme gjelder selvsagt ikke i andre land. Jeg er kjent på Sør Vestlandet og der er det ikke problemer med å finne en lun vik inne i fjorden eller blant holmer og skjær som tåler orkan. Kjøp deg en hund, en katt og en papegøye og legg til havs. Du har jo gratis fisk i havet om du kan fiske med pilk, dorg,, garn , line eller det aller nyeste "drop shot" når fjorden er blikk stille.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

kgun: du sier at markedet har kolapset.. lønner det seg å prute med andre ord?

Ja jeg har sett noen bli nødt til å gå ned til 50 %. Jeg antar at under 10 % av de båtene som var til salgs i fjor ble solgt. Noen av dem står nok og råtner på land. Vær varsom med båter som har stått lenge på land. Der kan være pest i plastbåter og råte i trebåter. Det kan fort lønne seg å ha med en fagmann.

Lenke til kommentar

Hei

Når det gjelder lån er det ingen bank i landet som vil gi deg lån med sikkerhet i båten med mindre den er registrert i Skipsregisteret (nis-nor). Dersom ikke den er det må du eventuelt få foreldrene dine til å stå som garantister.

Når det gjelder et sted å ligge med båten er det essensielt å finne en havn med gode fasiliteter. Toalett på land, vaskemaskin og helst dusj er et must med mindre du vil fly rundt på treningssenter eller kompiser for å bruke dette.

Å ankre opp og ligge permanent uten landstrøm kan du nok bare glemme med en gang, med mindre du er en liten "ekstremist" :-)

Som kgun sier har båtmarkedet kollapset ja. Det båter ligger ute for, er langt mer enn hva selger kan forvente å få for tiden. Det er definitivt kjøpers marked.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvem andre steder enn finn er bra å se?

Du må være kreativ med søk på Google, Bing eller Yahoo. Der er nok tusenvis av portaler globalt som tilbyr båter til salgs.

Eksempel

boats for sale Greece OR Spain OR Portugal OR England

Lenke til kommentar

Når det gjelder båter til salgs i Norge, er det i praksis bare finn som gjelder.

Skal du kjøpe båt i utlandet må du huske at du må betale 25% i moms når du importerer den. I tillegg eventuell frakt, om du ikke velger å hente den på egen kjøl. Mange kjøper billige båter i Hellas og Kroatia, men der MÅ du få en takstmann med deg, da der er mange gamle nedslitte charterbåter til salgs. Og et visst byråkrati, men det finner du nok info om på nettet om du søker litt.

Jeg hadde satset på å kjøpe i Norge. Da slipper du veldig mye stress, og markedet her er faktisk ikke så ille i forhold til resten av Europa for tiden.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Å ankre opp og ligge permanent uten landstrøm kan du nok bare glemme med en gang, med mindre du er en liten "ekstremist" :-)

Jeg sover da med vinduet åpent hele året her på Østlandet. Sjelden det er så kaldt på Vestlandet. Mange store båter har også ved eller parafin ovner om du skulle trenge det. Et par gode dyner burde holde. Vi sov da i telt i snøen i Jotunheimen og på Hardangervidda i ungdommen uten problemer. Det var kaldest akkurat før vi fikk fyrt opp primusen / rødspritapparatet om morgenen. Båt er luksus i forhold om du har en god seng mer et par dyner og superundertøy.

Eventyr er dårlig planlegging.

Roald Amundsen

Jeg hadde satset på å kjøpe i Norge. Da slipper du veldig mye stress, og markedet her er faktisk ikke så ille i forhold til resten av Europa for tiden.

Fordi det har kollapset og ingen vil har trebåt.

Dette

http://www.finn.no/finn/boat/used/result?keyword=&BOAT_CLASS=6923&PRICE_FROM=500000&PRICE_TO=&LENGTH_FEET_FROM=30&LENGTH_FEET_TO=&YEAR_MODEL_FROM=&YEAR_MODEL_TO=&NO_OF_SLEEPERS_FROM=&NO_OF_SLEEPERS_TO=&NO_OF_SEATS_FROM=&NO_OF_SEATS_TO=&MOTORSIZE_FROM=&MOTORSIZE_TO=&sort=2

er hva mange nordmenn skal ha i dag. De fleste er bensin / diesel slukere.

Lenke til kommentar

Joda, man _kan_ selvfølgelig ligge permanent på anker, men i praksis blir man nok ganske fort lei av det. Jeg vet om en som gjorde det i en liten båt for noen år siden, men det var en ganske spesiell herremann.

Norge har ikke akkurat klima for slikt. Bobåtlivet har nok utfordringer, om man ikke skal måtte bekymre seg om ankeret holder når det blåser, ro til og fra land hele tiden, og ha konstant lite strøm om bord (med mindre man har et vanvittig anlegg av solceller og vindgeneratorer).

Finn en småbåthavn du kan ligge i først som sist.

Lenke til kommentar

Men hvis båten ikke er registrert i skipsregisteret, kan man da registrere den før man kjøper og få låne? Tar det lang tid å få den registrert?

Har mulighet for plass på killingen, men vet ikke så mye om stedet. Tror de har vaskemaskiner og fasiliteter? Har dere vært der / bod der? En plass med strøm og vaskemaskin og fasiliteter er uansett et must for min del..

Endret av Loony
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Finn en småbåthavn du kan ligge i først som sist.

Den må også være solid nok til at om jeg blir dritt lei av jobben kan jeg slutte, kaste loss og stikke på jordomseiling.

Da kan han jo reise til varmere strøk om vinteren, nesten som trekkfuglene. Men jeg vil påstå at det er ikke kulden og været som er verst, men ensomheten, ihvertfall om man er litt sosial av seg. Børge Ousland gikk alene til Syd Polen.

Lenke til kommentar

Du kan selvsagt få den inn i Skipsregisteret, men det er en potensiell papirmølle av dimensjoner. I praksis er det få som gidder det om båten er litt opp i årene og har hatt flere eiere. Du må dokumentere hvert eierskifte helt tilbake til båten var bygd og få papirene stemplet av sorenskriver og whatnot. Her er et eksempel på en slik prosess: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/veien-til-skipsregisteret

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...