Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Zoloft og Alkohol

OleNord

Anbefalte innlegg

Kan man bli veldig syk eller dø viss man drikker mye alkohol samtdig som man tar zoloft (SSRI antidepresiva)? Lurer bare på hva som eventuelt vil skje om jeg tar meg noen øl.

Endret av halvfire
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ikke lege, men jobber sammen med flere og har vært med på timer hvor pasienter får info om SSRI. Normalt så frarådes bruk av alkohol når man bruker SSRI fordi alkoholen virker forstyrrende. Jeg har dog ikke hørt at det skal medføre fysiske plager. Det vanligste er også at SSRI gjør en mer tolerant for alkohol, og dette kan være uheldig fordi folk som allerede bruker alkohol som selvmedisinering har en tendens til å drikke mer og dermed lettere får alkoholproblemer.

Dette er jeg ikke sikker på, men jeg antar at det er mer uheldig å drikke alkohol når man er i opptrappingsfasen enn når man har brukt medisinene på en fast dose en stund. Dette fordi mange opplever en nedtur under oppstart med SSRI og alkoholen har det jo gjerne med å forsterke dette.

Det korte svaret: Hør med legen du fikk foreskrevet medikamentet av ;)

Lenke til kommentar

Ha som prinsipp å være forsiktig og husk at vurderingsevnen blir dårligere etter noen øl (da blir det kanskje flere). Medisinen er jo som kjent mot angstlidelser og depresjon vanligvis, så tenk på at kroppen er i en behandlingsfase, der du også bør kompensere med å leve sunt når du tar medisiner.

Endret av jadaimorgen
Lenke til kommentar

Det sanne svaret er at det finnes ingen undersøkelser som viser noen påvirkning mellom zoloft og alkohol. Men det finnes heller ikke nok undersøkelser til å si at det ikke er noen påvirkning. I utgangspunktet er alkohol et giftstoff, så dermed gjelder det alltid å ha en viss forsiktighet med tanke på mengden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...