Gå til innhold

Asus A7N8X Deluxe - Skurring i lyd

AccessDenied

Anbefalte innlegg

Har problemer med skurring i lyden (Soundstorm) på mitt Asus A7N8X Deluxe rev 1.04. Lyden oppstår etter en stund i alt fra DVD-filmer til spill som WarCraft 3 og Counter-Strike. Når jeg avslutter applikasjonen og starter det opp gjen er lyden forsvunnet....til den igjen dukker opp!

Av og til kan det ta 1 time før lyden er der. Andre ganger 5 timer. Skurringen er omtrent som man tar inn en radiokanal dårlig :)

Testet med forskjellige høytalere (digital coax til analogt uttak). Samme problem.

Kjører alt av de nyeste driverne (dette har jeg verifisert) og overklokker ikke. CPU-temperaturen ligger idle på 45 grader (luftavkjølt) og HK (NB?) ligger på rundt 25 grader (lest fra Asus Probe-programmet).

Spesifikasjoner:

AMD XP2600+ (Thr. B), 2x256 PC3200 Corsair LL, 2x80GB SATA Segate 7200.7 (Raid0), Crusial R9700Pro, Fortron/Source 350W.

Bruker ingen PCI-slotter.

Tidligere hadde jeg ikke problemet. Da var spekken følgende:

AMD XP2600+ (Thr. B), 2x256 PC3200 Corsair LL, 1 stk. WD 120G (8Meg), Crusial R9700Pro, Thermaltake PSU 420W

Reinstallerte i forbindelse av innkjøp av nye disker og mer stillegående PSU. Da oppstod altså problemet (erfarte problemet 1ste gang). Har reinstallert nforce-driverne (men ikke testa gamle versjoner). Den jeg bruker nå (den siste ver) er signert fra MS .

Bruker Windows XP SP1a. Kjørt alt av oppdateringer.

Kjører siste ver av DirectX 9.

Er ingen feilmeldinger av det alvorlige slaget i event-viewern. Maskinen oppfører seg upåklagelig i alle andre sammenhenger.

Har ingen jalla-programmer gående. Alt virker å være i skjønneste orden bortsett fra denne irriterende 'buggen'.

Jeg tror problemet er driverrelatert (dx9 + nforce) men poster nå her i håp om at det er flere med mitt problem. Alle forslag mottas med STOR takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enkelt. :)

Bytt hva enn du har i PCI portene til andre (ledige) PCI porter ...

prøv deg frem.. skyldes interference mellom int. lydkort og nettverkskort eller annet du har i PCI portene ...

Funket for meg i hvertfall

ikke så enkelt. har ikke noe i noen porter uten om agp da. alt er jo innebygd.

Lenke til kommentar

denne ser jo lovenes ut men finner ikke frema slik han har forklart :oops:

Høyreklikk på min datamaskin -> Egenskaper -> maskinvare -> enhetsbehandling -> datamaskin (husker ikke hva ikonet heter på engelsk atm) og høyreklikk. Endre driver til "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI-pc)". Reboot to ganger, volilá, skurringen er vekk

noen som kan oversett til engelsk xp ?

Lenke til kommentar
denne ser jo lovenes ut men finner ikke frema slik han har forklart :oops:

Høyreklikk på min datamaskin -> Egenskaper -> maskinvare -> enhetsbehandling -> datamaskin (husker ikke hva ikonet heter på engelsk atm) og høyreklikk. Endre driver til "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI-pc)". Reboot to ganger, volilá, skurringen er vekk

noen som kan oversett til engelsk xp ?

høyreklikk på my computer/properties/hardware/device manager/computer

Endre driver til "Advanced Configuration and Power Interface

Lenke til kommentar

Det er flere ting som kan forårsake skurring i lyden og får dårlig chipsettkjøling er en av tingene. Har mange ganger prøvd og ta ut chipsettvifte og da blir det skurrete og lyden forsvinner etter en stund.

Men hvor ofte tar man ut chipsettviften?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det funka! Takk for hjelpen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...